A Renault Vel Satis bemutatásakor valóban bátor, sőt merész típusnak számított. Felfújt kompaktként, egyedi stílusú karosszériával indult harcba a prémium szedánok és kombik ellen. Ma már nem rukkolnak elő ennyire formabontó ötletekkel a franciák, és ez talán a típus történetének is köszönhető.
A Vel Satist – a név a “velocity” és a “satisfaction” szavakból áll össze – a Renault 2002 és 2009 között gyártotta, ez idő alatt 58 629 darab készült, ami messze alulmúlta a várakozásokat. Ez pedig nem annak köszönhető, hogy pár év alatt kiderültek a gyerekbetegségek, és a vevők elfordultak, egyszerűen már újdonságként sem volt elég kívánatos a kisbuszba oltott luxus a kétezres évek elején.
Pedig az autó saját korában futurisztikus űrhajónak számított: az automata, indulásnál gázadásra oldó rögzítőfék, memóriás ülések, beszélő fedélzeti számítógép, és motorosan záródó csomagtartó mind-mind elérhető volt hozzá. Továbbá az elsők között sikerült elérnie az ötcsillagos értékelést az EuroNCAP töréstesztjén.
Kétféle benzines, és háromféle dízelmotorral volt kapható, soros négyhengeres, illetve V6-os motorokkal. A Renault nem bízta a véletlenre a csúcsmodell hajtásláncát, japán automatikus váltó és Nissan motor került a Vel Satis motorházteteje alá. A 3,5 literes motor az amerikai “Ward’s Autoworld” magazin listája szerint 2002-től 2006-ig a legjobb 10 motor között foglalt helyet.
A magazin szubjektív és objektív szempontokat is figyelembe vesz, úgymint teljesítmény, nyomaték, zaj, vibráció stb. Ugyanez a motor került – eltérően hangolt elektronikával – többek között a Nissan 350Z, Murano és Infiniti G35 modellekbe.
Valószínűleg több gond ezzel a japán benzines motorral szerelt kivitellel sem akad, mint egy vele egyidős Mercedes, vagy BMW típussal, karrierje mégsem ívelt fel használt autóként sem. Hihetetlen nyomott áron juthatunk hozzá, gyakorlatilag a kínálat java egymillió forint alá esik.
Nyilván egy betegágy, a rengeteg elektronikus extra biztosan csak áldott pillanatokban működik már egyszerre, de ennél érdekesebb autó alig akad ebben az ársávban. Elvégre a Nissan 350Z motorhangját élvezhetjük egy meglepően tágas, luxuselemekkel teletömött, kényelmes, egyedi külsejű francia családi autóban. Aki a gyártók bátorságát hiányolja, és szerinte ma már sajnos minden autó egyforma, az lehet bátor, és megmenthet egy Vel Satist a pusztulástól.