A Kent megyei tanács pénteki adatai szerint még mindig hozzávetőlegesen négyezer kamion vár arra, hogy átkelhessen a francia oldalra. Közben a brit közlekedési miniszter, Grant Shapps ma bejelentette, hogy tegnap estig 2367 kamionsofőr tesztelését végezték el és mindössze három teszt hozott pozitív eredményt. Az azonban nem derült ki, hogy a koronavírus mutálódott változatáról van-e szó.
Dovernél és Manstonnál továbbra is áldatlan állapotok uralkodnak. Ezt jól mutatja a The Guardian légi felvétele, amin látható, hogy több ezer kamion vesztegel a repülőtér használaton kívüli futópályáján, amin mosakodási lehetőség nincsen. A brit közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint ugyanakkor a veszteglő kamionosoknak élelmiszert és vizet is osztanak. Emellett számtalan közösségi kezdeményezés indult, a helyiek mellett a Ramsgate Football Club tagjai is pizzákat és élelmiszereket szállítanak a helyszínre.
A veszteglő kamionok látványához sajnos hozzá kell szokni, mert a brit közlekedési minisztérium külön felhívást adott ki arról, hogy az Angliából Franciaországba közlekedő és Doverből komppal átkelni készülő kamionoknak nem a doveri kikötőbe, hanem a közeli Manstonban kialakított ideiglenes kamionparkolóba kell menniük. Azoknak a kamionosoknak, akik az Eurotunnel vasúti alagúton közlekedő teherautószállító szerelvényekkel akarnak átkelni, az M20-as autópálya 8-as kijárójánál kell csatlakozniuk a tesztelésre várók sorához.
A tesztelés felgyorsítása érdekében nyolcszáz katona érkezett Doverbe, valamint a Manston-i repülőtérre. Emellett Lengyelország is úgy határozott, hogy katonákat, valamit egészségügyi szakértőket küld Kent-megyébe, hogy bekapcsolódjanak a tesztelésbe. A francia oldalról önkéntes tűzoltók érkeztek, hogy segítsék a kamionok határátlépését. ( A teszteléshez szükséges online regisztráció már magyar nyelven is elérhető az MKFE honlapján)
Mint ismeretes, hétfőn Franciaország két napra határzárat vezetett be az angliai koronavírus mutáció miatt és csak szerdán állapodott meg a két ország egymás között arról, hogy milyen feltételek mellett folytatódhat az áruforgalom tovább. Ezzel párhuzamosan a légi, a vasúti és tengeri közlekedés is újraindult Franciaország és Anglia között, de mindenkivel szemben feltétel, hogy csak 72 óránál nem régebbi, negatív koronavírus teszttel lehet belépni Franciaországba.
Brit kritika
Grant Shapps, a brit közlekedési miniszter alig burkoltan bírálta a francia eljárást, miszerint negatív koronavírus teszthez kötik a kamionosok belépését. A miniszter Twitter-bejegyzésében felidézte az Európai Bizottság közlekedési biztosának állásfoglalását, amely szerint nem javasolt a közúti fuvarozók kötelező tesztelése, mivel a vezetőfülkéjükben napokig egyedül tartózkodó sofőrök rendkívül alacsony fertőzési kockázatnak vannak kitéve. Korábban egyébként a Vezessnek nyilatkozó több kamionsofőr is megerősítette, hogy a koronavírus járvány óta, gyakorlatilag a fel- és lerakodóhelyeken szinte már ki sem kell szállniuk a kamionokból.
Az Angliában veszteglők között nagyon sok kamionos is van, ezért a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerdán levelet írt Szijjártó Péternek, amiben arra kérték a magyar külügyminisztert, hogy Magyarország kezdeményezzen tárgyalásokat egyes tranzitországokkal ( pl. Franciaország, Németország, Csehország, Szlovákia, Ausztria), hogy felfüggesszék a tehergépjárművekre vonatkozó közlekedési tilalmakat, valamint azért, hogy ahol lehetséges, ott könnyítsenek a vezetési- és pihenőidőkön. A Waberer’s ugyanakkor a francia oldalon, Calais-nál buszokkal várja a kamionsofőröket.
A magyar kamionok hazajutása szempontjából releváns országok közül eddig Szlovákia, valamint Németország több tartománya döntött úgy, hogy feloldja a kamionstopot az ünnepekre.