Mindent felülírt a koronavírus-járvány 2020-ban, és ez alól a motorsport sem volt kivétel. A világ legnagyobb versenysorozatai is arra kényszerültek, hogy visszavonulót fújjanak, és programjukat később kezdjék el – ha egyáltalán el tudták kezdeni. Így sem maradtunk azonban látványos balesetek és ütközések nélkül, melyek közül több is jókora jelentőségű volt. Ezekből gyűjtöttük össze a tíz legérdekesebbet.
10: A daytonai 500 mérföldes versennyel indul hagyományosan a NASCAR szezonja, de nincs Daytona big one nélkül: egy-egy ilyen balesetbe a mezőny jelentős része belekeveredik, és szinte minden alkalommal az élen állók indítják be a láncreakciót. Idén sem történt másképp.
9: A NASCAR idei szezonnyitójának finise azt is megmutatta, hogy sosem kényelmesedhet el az ember: pár száz méterrel a leintés előtt még Ryan Newman sem gondolta, hogy nem első, hanem csak kilencedik lesz, ráadásul eszméletlenül, egy fejsérüléssel gazdagodva csúszik át autójának maradványaival a célvonalon.
8: Még mindig az Egyesült Államokban járunk: a Truck Series újonca, Ty Majeski is megtanulta februárban, hogy 2020-ban minden a feje tetejére áll.
7: Márciusban mindenki igyekezett otthon maradni, így tettek a pilóták is. Hogy ne essenek ki a gyakorlatból, mindenki monitor mögé ült, hogy legalább ott meccseljenek egymással. A virtuális Indy 500 azonban botrányba fulladt, miután a hajrában a 2016-os és tavalyi Indy 500-győztes, 2016-os IndyCar-bajnok Simon Pagenaud szándékosan kiütötte a győzelem felé tartó, a McLaren F1-es csapatában versenyző Lando Norrist.
Pagenaud and Norris collide! 💥
Here’s the what happened between Lando Norris and Simon Pagenaud in the latest Indycar esports race.
What do you think of Pagenaud’s actions?
Read our take on all the fallout! 👉 https://t.co/1gndmxt7b6#Esports #Indycar #LandoNorris pic.twitter.com/WfBMFSSvZN
— Autosport (@autosport) May 4, 2020
6: Ami a szimulátoron nem fáj, az a valóságban igen: ezt a WRC 2018-as esport-bajnoka, Jon Armstrong is megtanulta a havas svéd szakaszokon.
5: A lista nem lenne teljes géphiba nélkül: szórakoztató jelenetsor született, amikor a Roborace önvezető, pilóta nélküli versenyautója ahelyett, hogy Goodwoodban körözött volna, azonnal a falnak csapta magát. 2020-as pillanat a javából!
Roborace is the world first driver-less/autonomous motorsports category.
This is one of their first live-broadcasted events.
This was the second run.
It drove straight into a wall. pic.twitter.com/ss5R2YVRi3
— Ryan (@dogryan100) October 29, 2020
4: Valahogy kódolva van az NRHA Top Fuel-versenyekbe egy-egy nagy bukás. Az idei év egyik leglátványosabb balesetét Leah Pruett szenvedte el, miután dragstere kettétört. A túlélőkapszulából karcolás nélkül szállt ki a versenyzőnő, de állítása szerint ez volt élete legdurvább menete.
3: Az elől autózók a lehető legtovább vártak, míg a hátul jövők már készen álltak a Forma-1-es Toszkán Nagydíj újraindítására. A harmonika-effektus érvényesült, középen négy autó tört össze annyira, hogy fel kellett adniuk a futamot.
Lap 7 restart at Mugello = carnage 😮 💥
Four drivers = OUT
And all four walked away unscathed, thankfully 🙏#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/d8crtpUa9H
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
2: Az év egyik legnagyobb egyéni vesztese Marc Marquez, aki a gyorsasági motorozás jelenkori királya. Évek óta verhetetlen volt a MotoGP-ben, egészen az idei évig, amikor az első futamon úgy elesett, hogy eltört a korábban is sérült jobb felkarja. A spanyol ki is hagyta a szezont, többször is műtötték, és az sem biztos, hogy 2021 első nagydíján a rajtrácson lesz.
1: Joggal lehet nevezni Romain Grosjean balesetét 2020 legdurvább motorsportos eseményének. A francia Haas-Ferrarija a Bahreini Nagydíj rajtja után nem sokkal hirtelen irányt váltva összeakadt az alphatauris Danyiil Kvjattal. Grosjeant 53 G-s erőhatások érték a korlátba csapódáskor, 26 másodpercet töltött az azonnal lángra kapó, kettészakadó roncsban. A Haas adatai szerint az autóval 221 km/órás sebességnél veszítették el a kapcsolatot. Ehhez képest kisebb égési sérülésekkel megúszta a versenyző.
A crash like this a decade ago would’ve been fatal. FIA and the engineers have truly made the sport so much safer. #DriverOK #F1 #BahrainGP #Grosjean pic.twitter.com/goLULyyCK0
— Aditya Abraham (@AdityaAbraham7) November 29, 2020