Minimum három komoly probléma sújtotta az újautó-piacot Európa-szerte tavaly. A globális járványhelyzet miatt ideiglenesen leállt számos gyárban a termelés, azaz kevesebb autó készült 2020-ban az egy évvel korábbinál. Ezzel párhuzamosan drasztikusan lecsökkent az értékesítési pontok, vagyis a kereskedések látogatottsága, amit az évközben padlót fogott gyenge forint miatt jelentős áremelkedések színesítettek Magyarországon. Nálunk volt az egyik legnagyobb drágulás az egész kontinensen.
Innen nézve talán nem is annyira drámai a végeredmény: 128 031 új személyautó állt forgalomba, ami 18,9 százalékos visszaesés 2019-hez képest. Egyértelműen a járvány első hulláma alatt szakadt be a piac, a második negyedévben. Április elejétől június végéig mindössze 23 ezer személyautóra adtak ki rendszámot az okmányirodák, míg a Q1-ben 32,6 ezret, a Q3-ban 34,4 ezret, majd a legsúlyosabb járványidőszakot hozó utolsó negyedévben a legtöbbet, 37,9 ezret – írja a Datahouse.
Az év első fele jelentősen változásokat hozott a modellek és a márkák népszerűségi versenyében is, ami az év végi toplistákon is meglátszik.
A 128 ezres szám egyáltalán nem azt jelenti, hogy ennyi darab vadonatúj személyautó forgalomba állt volna tavaly az elkeserítően vén magyar járműparkba. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint ebből 31 338 darabról rövid időn belül lekerült a magyar rendszám, azaz nálunk kivonták a forgalomból. A kivonások legnagyobb része az úgynevezett reexport, ami egy törvényes, de ha nagy számban végzik, akkor piactorzító hatású jelenség. Konkrétan azt jelenti, hogy magyar autókereskedők nem magyarországi vásárlóknak, hanem külföldi kollégáiknak értékesítenek új járműveket, nyilván olyan modelleket vesznek tőlük, amelyek nálunk olcsóbbak. Ezek az autók elhagyják az országot, más államokban kerülnek új tulajdonosokhoz, máshol kezdik koptatni az utakat. Miközben a hivatalos szám nálunk mégiscsak a 128 ezer darab forgalomba helyezés 2020-ban
A 10 legnépszerűbb modell
A múlt év furcsaságait szépen mutatja, hogy a tavaszi első hullám utáni féléves leltárkor az első hely közelében soha nem járt modell, és az értékesítéseket soha korábban nem vezető márka állt a toplisták élén. Ebben az időszakban futott csúcsra a Dacia Lodgy, az állam meglehetősen bőkezű (maximálisan 2,5 millió forintos) támogatásával megvásárolható hétszemélyesek legolcsóbbja. A ránk szakadt szigorú CO2-kvóták közben pedig a Toyota vezette a márkák versenyét a széles hibrid-flottájának köszönhetően.
Vagyis két olyan újabb külső tényező variálgatta a piacot, amelyeket pluszban kaptunk a nyakunkba a cikk elején említett járványon és áremeléseken felül.
Összeállításunk azonban 2020 egészéről szól, és az esztendő végére – legalábbis az első két helyen – visszaállt a világ rendje. A magyar újautó-piacon ez csak egyvalamit jelenthet: egy Suzuki a nép kedvence. Már korábban is a Vitara és az SX4 S-Cross uralta a dobogót, az akkorinál szorosabb verseny után, de végül kipipálták ezt az évet is.
Modell | Darab/2020 | Változás (százalék) | |
1. | Suzuki Vitara | 6882 | -43,1 |
2. | Suzuki SX4 S-Cross | 5578 | -39,6 |
3. | Škoda Octavia | 4929 | -29,1 |
4. | Fiat 500 | 4420 | +34,5 |
5. | Dacia Lodgy | 3915 | +73,6 |
6. | Dacia Duster | 3806 | -13 |
7. | Toyota Corolla | 3789 | +23 |
8. | Ford Tourneo Custom | 3662 | +16 |
9. | Renault Clio | 2678 | -5,6 |
10. | Toyota Yaris | 2657 | +50,4 |
A magyar flottavásárlók nagy favoritjaként egész évben jól húzott a Škoda Ocatvia, amely félévkor még második, év végére harmadik lett. Vérten Sándor, az importőr Porsche Hungária kommunikációs igazgatója szerint piszok nehéz évet voltak képesek sikerrel lezárni. Éppen a tavaszi kijárási korlátozások idején lett volna az új Octavia bevezetési kampánya, ráadásul a csehországi gyáraikat öt hétre le kellett állítani tavasszal.
„Szinte úgy hoztuk le az évet, hogy csak gyári megrendelésből tudtunk értékesíteni, hosszú szállítási határidőkkel, miközben azt tapasztaljuk, hogy a vevők szívesen vásárolnának készletről autókat.” Decemberre viszont iszonyúan felpörgött a Škodák iránti érdeklődés, „a rendelésállományunk az évfordulóval rekord magas szinten áll, soha korábban nem volt ennyi” – mondja Vérten a Vezessnek.
Éppen hogy kimaradt az első tízből a Kia Ceed (2505 értékesítéssel 11-ik), amely így is magabiztosan verte a kompaktok három nagy európai bajnokát. Ford Focusból 1871 darabot adtak el a márka értékesítői, a tavaly év elején debütált nyolcadik generációs Volkswagen Golfból (és persze az elődjéből) 1722 példányt, míg az öregecske Opel Astra K-ból 1102-t.
Ezzel a rendszerváltás óta évtizedről évtizedre mindig is nagy számban vásárolt Astra 2020-ban kiesett a 20 legnépszerűbb modellt tartalmazó toplistáról. Alig fogyott jobban a márka másik régi nagy ásza, Corsából 1440 darab állt forgalomba, miközben látjuk a fenti táblázatban, hogy a közvetlen riválisaiként a Renault Clio és a Toyota Yaris hogyan szerepeltek.
„A múlt év az Opelnél sem a szárnyalásról szólt. A vírushelyzet, az ehhez kapcsolódó gazdasági nehézségek, az árfolyamváltozás, mind megnehezítette a személygépkocsik értékesítését. Az Opel esetében további kihívást jelentett, hogy 2019 év végével a CO2 kibocsátás miatt több népszerű modell kivezetésre került” – így tekint vissza a múlt évre Sümegi Zsuzsanna, az Opel marketing és pr menedzsere. 2020 más szempontból is különleges, átmeneti esztendő számukra, ugyanis pár hónapja egy teljesen új importőr vette át a forgalmazást. Márpedig Andrew Prest Wallis-ügyvezető jelentős javulásra számít idén, szerinte az Opel visszatér a helyére.
Jobban állták a válságot a drágábbak
Jellemzően kisebb mértékű visszaesést szenvedtek el a prémiummárkás modellek élmezőnyébe tartozók. De hogy melyik lett a bajnok közöttük, azt nem is olyan egyszerű megállapítani. Miközben evidencia, hogy mondjuk a Mercedes C-osztályát együttesen alkotja a négyajtós szedán, az ötajtós kombi verzió, a háromajtós kupé és a kétajtós kabrió, kérdés, hogy az A-osztály eladásaiba (546 darab) bele tartozik-e a CLA (plusz 377 darab). Ha igen, az A/CLA volt a legnépszerűbb prémiummárkás modell tavaly nálunk, mivel azonban cikkünkben a Datahouse statisztikáit használjuk, hozzájuk hasonlóan mi is külön számoljuk ezeket.
Így egy másik Mercedes nyert, a GLC nevű középkategóriás szabadidő-autó. Mindkét kaszniváltozata népszerű volt, a piac egyértelműen visszaigazolta, hogy a tehetősek szívesen megveszik a kevésbé praktikus, ámde drágább kupésított változatot is. A hagyományosból 491 darabot vásároltak (hangsúlyozottan magyar rendszámmal) a vevők, a csapott, sportosabb kasznisból 245 példányt.
Modell | Darab/2020 | Változás (százalék) | |
1. | Mercedes GLC | 736 | -0,5 |
2. | Volvo XC40 | 684 | +47,1 |
3. | Mercedes GLE | 658 | +306,1 |
4. | Volvo XC60 | 633 | +9,3 |
5. | Mercedes A-osztály | 546 | +29 |
Meglepő módon nincs BMW a top ötben, erős pozíciót fogott viszont két Volvo SUV, a kínai kézben lévő svéd nagyot ment tavaly a magyar piacon.
A 10 legnépszerűbb márka
Itt is más vezette a meccset a félidőben, mint aki végül nyert a lefújás után. Júliusi összeállításunk írásakor a Toyota uralta a márkalistát, az akkor még önmagához képest mélyrepülésben közlekedő Suzuki csak a negyedik helyen nyalogatta a sebeit. Év végére aztán visszakapaszkodott jól megszokott helyére a Suzuki, de a Toyota második pozíciója így is példátlan.
„Történelmi sikert értünk el 2020-ban, ráadásul a kivonásoktól megtisztított piac 20,6 százalékos esése ellenére a Toyota a top 10-ben egyedüliként volt képes növelni az értékesítését, 15,8 százalékkal” – mondja Varga Zsombor, az importőr pr-menedzsere. Az általa mondott számok nem véletlenül mások, mint a táblázatban láthatók, ugyanis a Toyota azon kevés márkák egyike, amely nyilvános kommunikációja során nem számolja bele a magyarországi értékesítéseibe az országot elhagyó reexportos autókat. A hivatalos adatok – így a Datahouse számai – azonban tartalmazzák a kivonások előtti járműveket is.
Márka | Darab/2020 | Változás (százalék) | |
1. | Suzuki | 14 783 | -42,6 |
2. | Toyota | 12 672 | +15,5 |
3. | Ford | 11 741 | -25,3 |
4. | Dacia | 10 469 | -1,1 |
5. | Skoda | 10 186 | -19,4 |
6. | Volkswagen | 9657 | -11,4 |
7. | Fiat | 6777 | +22,2 |
8. | Kia | 6293 | -20,8 |
9. | Opel | 6110 | -45,7 |
10. | Renault | 5039 | -33,3 |
A Lodgy – és a Duster – kiváló szereplése miatt szinte egy az egyben megismételte a 2019-es évét a Dacia, a Kia pedig egyre súlyosabb szereplő a magyar újautó-piacon.
Vége a német prémium trió korszakának
Évek óta meglepően gyenge számokat produkál az Audi Magyarországon, amely 2020-ban lecsúszott a világ legtöbb országában az ősrobbanás óta megszokott dobogóról: ha prémiummárkák, akkor a három, nagy német nyomja agyon a piacot a legtöbb államban, az elmúlt évtizedekben váltakozó első helyezettel.
Szoros verseny helyett nálunk viszont egyre jobban szétszakad a mezőny eleje, a Mercedes évek óta egyre markánsabb előnnyel vezet a BMW előtt. A bajorok második helye sincs veszélyben, pláne nem az Auditól, amelyet jóval szűkebb kínálattal, de lenyomott tavaly a Volvo.
Márka | Darab/2020 | Változás (százalék) | |
1. | Mercedes | 4747 | -2,7 |
2. | BMW | 3514 | -5,3 |
3. | Volvo | 2209 | +0,3 |
4. | Audi | 1916 | -24,5 |
5. | Lexus | 700 | -9,2 |
6. | Mini | 366 | -13,6 |
7. | Alfa Romeo | 235 | -13,9 |
8. | Land Rover | 198 | +1,5 |
9. | Jaguar | 93 | -23,7 |
10. | Infiniti | 40 | -63,3 |
A svéd love brand mellett egyedül a Land Rover volt képes növekedni az összességében 18,9 százalékot eső piacon, a britnek 2021 erős éve lehet a dizájnbajnok Defender nemrégi megjelenése miatt.
Időben még az Opel előtt a Jaguar és a Land Rover/Range Rover értékesítését is átvevő Wallis ügyvezetője progresszív darabszám-növekedésen kezdett el dolgozni a csapatával, iszonyatos pénzekből. Épülnek az új Jaguar-szalonok, öt év múlva a mostani 300 darabról 1800-ra akar eljutni.
Lehetetlen küldetésnek tűnik, miközben állítja, kezében tartja a tuti sikerrecept. Itt tudja elolvasni, pontosan hogyan tervezi felfuttatni a két brit márkát. Arról is beszél, miként húzná ki a csávából az Opelt.