Varga Tibor, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője, az Autóvizsgálat.hu vezetőjeként nap mint nap a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, kollégáival együtt. Vele készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videocsatornájára. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át, az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Ezúttal arról az úrról írt, aki egy fiatal és elvileg kevés kockázatot ígérő Opelt nézett ki, de nagy értéke miatt nem akart egyedül dönteni a hibátlannak és sérülésmentesnek mondott használt autó megvásárlásáról. Varga Tibor többi cikkét ide kattintva olvashatjátok el.
Használt autó – Opel Zafira Tourer | |
---|---|
Mi ez? | 2011 végén bemutatott, 2019-ig gyártott egyterű 5 vagy 7 üléssel, elsőkerék-hajtással, rendkívül sokféle motorral, gyári LPG és földgázüzemű verziókkal. A 2016-os modellfrissítés után simán Zafira lett a neve. |
Melyik motor jó bele? | Vonzó a gyárilag autógázas vagy földgázas Zafira C, ami benzinnel is megy. Dízelből inkább az 1,6 CDTI, mint a kétliteres. A turbós benzines és a feltöltős gázos autókban is figyelni kell a hűtőfolyadék szintjét és az olajnívót. |
Mibe kerül? | 280-350 ezer kilométeres Zafira Tourereket 2-2,2 millió forinttól hirdetnek, a 2019-es Zafirák irányára 6,5-7 millió forint. |
Mi van helyette? | Többek között Citroën Grand C4 Picasso illetve Grand Spacetourer, Ford Grand C-Max, Peugeot 5008, Renault Grand Scénic, Toyota Verso. |
Bár magas az ingerküszöböm, ez ismét egy nap, amikor egy autó meglep. Szerintem egy négyéves autótól, amit Magyarországon helyeztek üzembe, végig szervizeltek, közel ötmilliót, azaz 5 000 000 forintot kérnek érte, elvárható, hogy közel újszerű vagy jó állapotú legyen. Hát tévedtem! Legalábbis a kereskedő szerint.
Papíron minden tuti, de régóta hirdették a C Zafirát
László biztosra akart menni, ezért fiatal, követhető előéletű, újonnan Magyarországon forgalomba helyezett egyterűt keresett. Talált is egy Opel Zafira C-t, 1,6 turbó benzines motorral. Magyarországi, céges autó volt, digitális szervizkönyvvel, sérülésmentesen, a hirdetés szerint remek állapotban.
Ha ez mind igaz, mi baj lehet? Ezt az autót azonban régóta hirdették, ezért biztos, ami biztos, megkeresett, hogy vizsgáljam át az Opelt. Egy jónevű budapesti használtautó-kereskedés előtt találkoztunk, ahol már több autót átvizsgáltam és pozitív tapasztalataim voltak a céggel.
Ez esetben is barátságosan fogadtak és minden segítséget megadtak a vizsgálathoz. A fényezést rétegvastagság-mérővel körbemérve és a karosszérián javítási nyomokat keresve az autó valóban sérülésmentes volt, és szinte karcmentes.
Karc alig, rozsda gazdagon
Első ránézésre valóban remek állapotú autónak tűnt, de megvizsgáltam a kocsit alulról és megdöbbentő látvány fogadott! Mintha egy 15 éves autó alját láttam volna. A kipufogó szinte teljes hosszában elrohadt. A nyúlványokon rozsdafoltok éktelenkedtek. A futómű és azok csavarjai indokolatlanul rozsdásak voltak a kocsi korához képest. Az első segédkeretet korrózió emésztette.
A fékek is megdöbbentő állapotban voltak. Az első féktárcsákat a Zafira 130 000 kilométere alatt még sohasem cserélték és a tárcsáknak testépítőket megszégyenítő vállai voltak. Ezen a ponton elgondolkodtam, hogy ha féktárcsát nem cseréltek, vajon olajat, szűrőket és más alkatrészeket hogy cseréltek? A motortér is tartogatott meglepetéseket. Bár frissen lemosták, azért látszott a turbó egyes részein, hogy ereszti az olajat. A motorblokk alja szintén olajos volt több helyen.
A kereskedő semmiről nem tud semmit
Lászlóval egyetértésben nem láttam értelmét tovább vizsgálni az autót. Majdnem ötmillió forintért a vásárló elvárhat közel újszerű állapotot egy négyéves autótól, főleg egy Opeltől. Megkérdeztük az eladót, mi lehet az oka a „pompás” állapotnak.
Természetesen nem tudott semmilyen hibáról. A rozsdásodásra csak annyit mondott, hogy felületi rozsda. – Még szerencse, hogy nincs kilyukadva ennyi idősen – válaszoltam. Tényleg elképzelhető, hogy az eladó nem tudott az autó valós állapotáról, pedig elvárható, hogy ismerje a portékáját.
László a tapasztaltaktól megdöbbenve állt mellettem a kereskedés parkolójában. Nem hitte volna, hogy egy fiatal, magyar autó, remek pedigrével ilyen állapotban lehet. Megbeszéltünk egy másik találkozót, ahol remélhetőleg több szerencsével járunk.
Mit tud használtan a harmadik Opel Zafira?
Mintegy 20 év után az Opel elköszönt a Zafirától, mert az aszfaltterepjárók felfutása megtépázta a kompakt egyterűk vevőkörét. A divat változása azonban semmit nem von le a Zafira C értékeiből. Az újonnan 2011 végétől 2019-ig futó, 2016-ban modernizált egyterű kiváló családi autó, praktikus, átgondolt és kiválóan bevethető autó.
Teherbírása megközelíti a 700 kilót, csomagtere 1,8 köbméterre bővíthető és kapható volt hozzá a lökhárítóból elővarázsolható kerékpártartó. A fiókként előhúzható, kétbiciklis kerékpárszállítóval a kiegészítőként kapható adapterrel négy bringát vihetünk. Ráadásul az egészet félre lehet billenteni, ha kell valami a csomagtartóból.
Karosszériája 19,1 centit nőtt a B Zafirához képest, többek között azért, hogy hogy a Ford S-Max is az ellenfele lehessen. Sokat fejlődött az autó ülésrendszere, de tudni kell róla, hogy a harmadik generáció alapáron öt üléssel érkezett, csak elődei voltak szériában hétszemélyesek.
Belül a felszereltségfüggő Lounge-ülés a nagy szám. A középső ülésből kartámasz lesz, a szélső ülések így hátrébb és beljebb csúsztathatók, amivel a kényelem két főnek messze túlmutat a kategórián. A feláras AGR-ülésekkel elöl is kiemelkedő a testes, jól rugózó Zafira C komfortja.
Motorok és hibalehetőségek
Ha működik gázkút a közelben és még elég év van hátra a gáztartályok érvvényességéből, akkor a gyári autógázas vagy földgázas Zafira C a vonzó lehet. Mindkettő megy benzinnel is, ha kiürülne a gáztartály. Dízelből inkább az 1,6 CDTI-t vennénk, mint a kétliterest.
A benzinesek közül a 2015 májusig gyártott, 115 lóerős, szívócső-befecskendezős és 1,8 literes szívó benzines tartogatja a legkevesebb hibalehetőséget, de ez a 115 lóerős motor annyira ritka, hogy nehéz lesz rálelni egy eladó példányra. A 120 és a 140 lóerős 1,4 Turbo maximális nyomatéka nem 175 Nm 3800-on, hanem 200 Nm már 1850-es fordulatszámon, de a kényelmesebb, erősebb és biztonságosabb motornak több a hibalehetősége is.
136, 170 és 200 lóerős készült az 1,6-os SIDI benzinesekből 240, 260 illetve 280/300 Nm forgatónyomatékkal. A turbós motorok nevében a Spark Ignition Direct Injection kifejezésből kiolvasható, hogy a benzint a szívócsőbe porlasztó 1,4-es turbóval és az 1,8-as benzinessel szemben itt előfordulhat szelepkokszosodás. Ez azonban a kipufogógáz-visszavezetés arányától is függ, az Opel közvetlen befecskendezéses benzineseinél vannak jobban kokszolódó motorok is. Az 1,6-2,0 literes dízelmotorok 110 és 195 lóerő között mozogtak, 260-400 Nm közötti nyomatékcsúccsal.
Az 1,4-es turbós négyhengeresek ismétlődő motorhibái a gyári olajelőírás megváltoztatására késztették az Opelt. A probléma a kopogásos égés előfordulása, tehát a kontrollálatlan és a motort károsító öngyulladás. Az Opel 1,4-es turbómotorjaiban ez nem nagy fordulatszámon fordult elő, hanem kis fordulaton, de nagy terheléssel, tehát mélyre nyomott gázzal, amikor a turbófeltöltéssel felszökik a motorok nyomatéka.
Valószínűleg a dugattyúk mentén az égéstérbe kerülő és ott a sűrítési szakaszban meggyulladó olajcseppek okozhatták a kopogásos égést, ami a detonációkkal tönkrevágta a dugattyúkat. Az égéstérben ekkor a normál nyomásértékek mintegy háromszorosa támadja a motort, amely nyilvánvalóan nem erre van tervezve.
Erre reagálva a gyártó átállt az LM Special Tec DX1 5W-30-as motorolaj használatára. Derítsétek ki, milyen olajat kapott az autó, és ha kapta, mikortól kapta a jobbikat! Minél hamarabb megvolt a váltás, annál nagyobb eséllyel marad életben az 1,4 Turbo.
Motortól függetlenül a klímakompresszor gyenge pont lehet. A 2,0 CDTi dízelekkel több gond adódhat, mint az 1,6 literes dízelmotorokkal, de a nagyobbik dízel és a kipufogógáz-visszavezetés nem olyan vészes, mint az első generációs Insigniákban volt a 2,0 CDTI. A turbós benzinesekre vigyázni kell, sűrűn nézve a hűtőfolyadék szintjét és az olajnívót, ami a szintén turbófeltöltős, 1,6-os CNG-motorra és az 1,4 literes LPG-átalakításúra is vonatkozik. Mint minden benzines autón, a gyújtótrafó itt sem tart örökké.
A hűtőrendszer tömítetlenségétől nem egy motor veszett oda a használt Opel Zafirákban, de az alsó olajszivárgásra és az olajfogyasztásra is nagyon figyeljetek. A futóműben a rugók elfáradása a legnagyobb gond, a rugók a terheléstől függően el is törhetnek, de ez számos autóval előfordul és néha észre sem veszi a tulaj, hogy törött rugós autóval járkál.
Tévhitek a fejekben
Mindenki tutira szeretne menni, ezért gyakran hallom ezeket az indokokat a megfelelő autó kiválasztásánál: nekem nem kell külföldről behozott autó; fiatal autót akarok, hogy ne legyen vele gond; fontos az előélet, hogy tudjam, jó-e az autó és így tovább.
Ezek mind érthető kívánságok, hiszen senki nem szeretné komoly összegek ráfordításával kezdeni a vásárlás utáni heteket. Ha viszont kizárjuk a külföldi autókat, kizárjuk a használtautó-piac 65 százalékát. Külföldről is érkezhet jó állapotú autó és hazai autó is lehet csalódás, mert nem az a lényeg, hol kapott először rendszámot.
Nem számít, hány tulaja volt az autónak. Négy gazda is tud vigyázni egy autó állapotára és egy ember is szétrúghat bármilyen autót. A keveset futó autók gyakran városi használatban voltak és a csekély futásteljesítmény ellenére sem feltétlenül jó állapotúak.
Inkább válasszunk pár évvel idősebb autót jó karban, semmint rossz állapotú kocsit vásároljunk kicsit fiatalabb évjáratban. Ne az általánosnak vélt igazságokból, közszájon forgó mondásokból induljunk ki, mert nekünk nem nagy átlagban kell nézni a használtautó-kínálatot, hanem egy darab jó autót kell megtalálni. És ehhez kell a szakember segítsége, aki látott már sokat az adott használt autóból és a konkurenseiből is, így segít eldönteni, érdemes-e egy kocsiért kiadni a pénzeket.
Tetszett az életszag? Varga Tibor többi írását itt olvashatjátok a Vezessen a használtautó-vásárlás murvával kikövezett, rögös útjáról.