Szándéknyilatkozatot írtak alá a legnagyobb szakmai érdekképviseleti vezetők az elektronikus fuvarlevél (e-CMR) bevezetéséről. Az aláírásra az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM) került sor Budapesten. A dokumentumban három meghatározó közúti fuvarozói és szállítmányozói szervezet – a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSzSz), a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – sürgették a kormányt, hogy minél előbb vezesse be az e-CMR-t.
Álláspontjuk szerint a közúti fuvarozásnak szintet kell lépnie a technológiában, előmozdítva a költséghatékonyságot és a környezetvédelmet egyszerre szolgáló informatikai megoldások térnyerését. A digitalizáció tartósan erősítheti a közúti fuvarozási és szállítmányozási szektor versenyképességét is, illetve a hozzájárulhat az ellátási lánc hatékonyabb működéséhez és átláthatóságához is.
Mi az a CMR?
A CMR fuvarokmány a szektor összetett funkciójú árukísérő dokumentuma, amely a szállítási szerződés létrejöttének, az áru átadásának és átvételének igazolására szolgál, a fuvarozó által elvégzett munka számlázásának alapja. A nemzetközi fuvarozás világában még mindig papír alapon működik, és gyakran postai úton jut el a feladótól a címzettig, fuvarozóig. E nehézkes, időigényes gyakorlatot váltaná ki az okmány digitalizációja, amelyre az Európai Unió egyes tagállamaiban már van példa, és a CMR egyezmény kiegészítésének elfogadásával Magyarországon is megtörténhetne.
A szakmai szervezetek szerint az e-CMR felgyorsíthatná a számlázást, így az ágazat vállalkozásai hamarabb hozzájuthatnának a megszolgált fuvardíjukhoz. Emellett egy sor funkció egyszerűbbé válna: könnyebb lenne a logisztikai információk archiválása és a panaszkezelés. Illetve valós adatok alapján lenne nyomon követhető a szállított áru.
Az elektronikus fuvarlevél meghonosításával Magyarország nemzetközi viszonylatban is innovatív megoldást vezethetne be. Az ágazati digitalizáció a fuvarozásban érintett többi szereplő mellett az állam számára is átláthatóbb működési környezetet teremt. A szakminisztérium tehát támogatja a szakmai kezdeményezést, a megvalósításhoz szükséges jogalkotás elindítására készen áll. A jogi szabályozás megteremtése mellett elengedhetetlen a rendszer informatikai hátterének kiépítése is”– jelentette ki Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
A szándéknyilatkozat aláírói kiemelték, hogy a kiélezett nemzetközi piaci versenykörnyezetben minél előbb indul el a magyarországi e-CMR, hasznait annál nagyobb mértékben élvezheti a hazai logisztika, szállítmányozás, közúti árufuvarozás, és közvetetten a központi költségvetés is.