A több mint harminc éves repülő mintegy 30 tonna autóipari alkatrészt szállított Magyarországra az Egyesült Arab Emírségekből. A repülőgép Dubajban, az Al Maktoun repülőtéren szállt fel hajnalban, és péntek délelőtt érkezett meg Debrecenbe.

A repülőtér közleménye szerint ez a több mint 30 éves repülőgép az utolsó polgári Ilyushin IL-62-es, amely még aktívan végez teherszállítást. A szóban forgó EW-505TR lajstromjellel rendelkező gép egy hosszú hatótávolságú, keskeny törzsű, csaknem 200 utas és személyzet befogadására képes modell, amelyet 1960-ban Szergej Ilyushin tervezett, és amely a világ legnagyobb sugárhajtású repülőgépének számított az első repülései alkalmával.

A típus fő üzemeltetője az Aeroflot szovjet légitársaság volt, amely 1967-ben állította forgalomba, és a kiöregedett Tu–114-t váltották fel vele a nagytávolságú és interkontinentális járatokon. Később a típust a Szovjetunió exportálta is. Az első külföldi megrendelő a csehszlovák ČSA légitársaság volt 1969-ben. Ezen kívül a típusból a polgári légiközlekedés számára vásárolt Angola, Kína, Észak-Korea, Kuba, Lengyelország és a Német Demokratikus Köztársaság.

 

A Malév 1991 júniusában egy Il–62-est bérelt személyzettel együtt a csehszlovák ČSA légitársaságtól. A gép eredeti csehszlovák lajstromjele OK-JBJ volt. Magyarországon HA-LIA lajstromjelet és Malév-festést kapott. A típust a magyar légitársaság a Japánba indított charterjáratokon, a Boeing 767-esek megérkezéséig kívánta alkalmazni. Első útját 1991. július 29-én tette meg Japánba. Mindössze néhány repülésre került sor, majd a gépet a Malév visszaadta a ČSA-nak.

Az Il–62 sorozatgyártása 1966–1995 között folyt a Kazanyi Repülőgépgyárban. A prototípusokat és az Il–62M típusváltozatot is beleszámítva összesen 276 db Il–62 készült, közülük 81 db-t exportáltak, a többit a Szovjetunió üzemeltette.

A repülőgép hossza 53 méter, fesztávolsága 43 méter, szárnyfelülete pedig 279 négyzetméter. Súlya elérte a 67 500 kilogramm, maximális felszállótömege 165 000 kilogramm. A hajtásról 4 db Szolovjov D–30KU hatjómű gondoskodott, amelyek 108 kN tolóerőt biztosítottak.