Éppen ellentétes mozgást végez az üzemanyagok fogyasztói ára a koronavírus-járvány két hullámában Magyarországon.

Februártól áprilisig látványosan csökkent, mígnem a 95-ös benzin országos átlagára 285 forintos literáron landolt. Közismert a kutak árcédulái közötti nem ritkán 10 százalékos különbség, azaz egyes vállalkozók töltőállomások árai tavasszal közel jártak a 250 forinthoz.

Ezzel szemben november és február között kizárólag felfelé kúszik az árat jelző grafikon, a gázolajért átlagosan már 400 forintnál is többet kell fizetnünk, a benzin átlagára is erősen közelít hozzá. Bizonyos töltőállomásokon már 430 forintot is elkérnek az alap üzemanyagok literjéért, vagyis lassan dupla annyit, mint háromnegyed éve.

De vajon tényleg eléri az 500 forintos szintet, vagy beáll valami az áremelkedés útjába?

500 forint lesz a benzin ára? 1

Egy tízforintos árcsökkentés előtt készült a fotónk tavasszal

A nyersolaj világpiaci ára valószínűleg marad, ahol van

Számos tényező befolyásolja, hogy mennyit fizet a magyar autós a hazai kutakon. Az egyik legfontosabb ebből az üzemanyagok alapját adó nyersolaj világpiaci ára, amely időnként egészen őrült számokat mutat. Tavaly január végén például a Brent 65 dollár környékén mozgott, egy hónap múlva 55 dollár volt, majd márciusban 25, aztán az a furcsa – elméleti és rövid ideig tartó –  állapot következett be, hogy például az amerikai WTI esetén 0, azaz nulla dollár alatti „összeget” mutattak a jegyzések április 21-én.

Most viszont viszonylag hosszabb ideje stabilan egy helyen áll az ára, 50 és 56 dollár között. A Vezess megkérdezte Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát, aki szerint nem látni semmi jelét annak, hogy az elkövetkező hetekben érdemben elmozduljon a jegyzés erről a szintről. Vagyis a nyersolaj piaca felől nem várható további magyar áremelés.

500 forint lesz a benzin ára? 2

Illusztráció (Forrás: Getty Images)

Tavasszal csökken a jövedéki adótartam

Sőt, amennyiben az elkövetkező másfél hónapban marad ezen a szinten a nyersolaj jegyzése, a hatályos adószabályokból következően csökkennie kell a hazai fogyasztói áraknak. Köztudott, hogy a benzin és a gázolaj magyarországi árában igen magas az adótartam, viszont miközben a 27 százalékos áfa állandó benne, a jövedéki adótartama sávos, és nem fix összeg. Jelenleg 120 forint egy liter benzinben, és 110 forint egy liter gázolajban.

A sávos rendszer lényege röviden, hogy negyedévente változhat a magyar jövedéki adó összege egy-egy liter benzinben és gázolajban a nyersolaj világpiaci árától függően. Most például ha január 1. és március 15. között átlagosan 50 dollár fölött marad a világpiaci ár, akkor ezt a magas szintet kompenzálandó április 1-től 10 forint plusz áfával csökkenteni kell a gázolaj, és 5 forint plusz áfával a benzin árát. Vagyis az adótartam oldaláról nézve tavasszal éppen hogy némi árcsökkenés lesz várható.

500 forint lesz a benzin ára? 3

Illusztráció (Forrás: Getty Images)

Nem számíthatunk jelentős árfolyam-változásra

2020 tavasza a forint összeomlásáról is szólt, természetesen nem csak az euróval szemben, hanem az üzemanyagárak szempontjából fontos dollárhoz képest is. Ráadásul szinte egyik hétről a másikra. Március 9-én például még csak 294 forint körül kellett adni egy zöldhasúért, március 19-én már 335 forintot.

Ezzel szemben most az árfolyam területén is nyugalom honol, a tavaly elgyengült forinttal kapcsolatban nagyon úgy tűnik, nem várható erősödés. December eleje óta, immár két hónapja 295 forint körül mozog a dollár árfolyama, a tavalyi kilengéseknek nyoma sincs. Természetesen a legnagyobb devizaspekulánsok sem tudják pontosan megmondani, hogy mennyi lesz 15 vagy 40 nap múlva az árfolyam, de semmi jel nem utal a tavalyihoz hasonló forintgyengülésre, vagyis az árfolyam oldaláról nem várható az üzemanyagár növekedése.

500 forint lesz a benzin ára? 4

Illusztráció (Forrás: Getty Images)

Ha elmúlóban a járvány, emelkedhet a benzinár

Ha tavasszal nem is, de a nyáron azért várható némi benzinár-emelkedés, az autós turizmus beindulása ugyanis minden évben fogyasztásnövekedést hoz magával. Tavaly tavasszal a kijárási korlátozások ebben is éppen ellenkező irányba hatottak, évtizedek óta nem látott szintre esett vissza a járműforgalom az útjainkon, ebből következően komolyan lecsökkent az üzemanyagok vásárlása.

Jelenleg viszont Európa minden egyes államapparátusa, így Magyarország is a nyitáson dolgozik, hatalmas a küzdelem az oltóanyagért, minden kormány azon van, hogy tavasszal és nyáron minél több állampolgárát védetté tegye a vírussal szemben.

Mivel tavaly nyáron sokak számára eleve elmaradt a külföldre utazás, idén – természetesen a beoltottak számától függően – hatalmas ugrás is elképzelhető az autós turizmusban, ebből következően jelentősen megugorhat a magánszemélyek által legnagyobbrészt használt benzines autókhoz az üzemanyag-vásárlás. Ami viszont némi áremelkedést generálhat.

Addig viszont senki ne tartson az 500 forinttól, minden most rendelkezésre álló információ és számítás szerint nem emelkedik olyan magasra a benzin ára.

L. Cs.