Ezúttal is szerkesztőségnek küldött olvasói leveleinkből válogattunk, autóvásárlással, valamint több jogi aggodalommal kapcsolatban is érdekes kérdések merültek fel, amelyekre a Vezess szakértői válaszolnak.

Elhúzódó autójavítás

Olvasónk kérdez

Tisztelt D.A.S. Jogszerviz!

Tavaly november elsején került szervizbe az autóm garanciális javításra sokadik alkalommal, ugyanazzal a hibával. A márkakereskedés biztosít csereautót a javítás idejére, de lassan a harmadik hónap is eltelik és még mindig nincs kész az autó.

Több alkatrészét is cserélték már, de nem sikerült eltalálni a hibás alkatrészt. Az eddig cserélt alkatrészek, az elvégzett munkák díja, a csereautó bérleti díja összesen már több millió forintot emésztett fel a szerviz elmondása szerint, de még mindig tanácstalanok, hogy mi lehet a hiba. Meddig vagyok köteles várni, illetve mikor van lehetőségem kérni az autó cseréjét?

Válaszukat előre is köszönöm!

3 hónapja szerelik az autómat, meddig várjak? 1

Szakértőnk válaszol

Kedves Levélíró!

Konkrét határidőket a Polgári Törvénykönyv ugyan nem ír elő, de azt egyértelműen leszögezi, hogy a javítást a jogosult (autótulajdonos) érdekeinek kímélésével, észszerű határidőn belül kell elvégezni. Az Ön által leírt körülmények arra utalnak, hogy ez a törvényi feltétel nem teljesül.

A javítás akkor is eredménytelennek tekinthető, ha azt egyébként mindig vállalja a kötelezett, de a fentiek szerint nem bizonyul tartósnak és/vagy észszerű határidőn belül elvégzettnek. Ilyen esetben tovább léphet a jogosult, és kérheti a gépjármű kicserélését vagy ehelyett más szervizben is elvégeztetheti a javítást a kötelezett költségére, illetve végső esetben elállhat az adásvételi szerződéstől.

Javasoljuk, hogy írásos felszólító levélben tűzzön határidőt a javítás befejezésére (erre adjon 30 napot), és ennek eredménytelensége esetén tovább léphet más jog érvényesítése felé.

Arra figyelni kell, hogy finanszírozott-e a gépjármű, mert pl. a lízingszerződés behatárolja az érvényesíthető jogot (ott javítás és csere a járható).

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Családi autó három gyereknek

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!
Családi autó vásárlása előtt állunk. A keret ~3 millió Ft.

A felállás 3 gyerek+2 szülő,(és a legidősebb gyermek is csak 4 éves). Rengeteget olvasgattam, és leszűkítettem gyakorlatilag két típusra a keresést:
– Ford S-Max (2,0 benzin)
– Toyota Verso (1,8 benzin)

A Versóról nagyon jókat olvastam, és tetszik is, csak attól tartok kicsit kicsi lesz, de egyelőre ez a befutó. (Akár tetőboxos megoldással, a nagyobb kiruccanásokhoz, ha kicsinek bizonyul a csomagtér.) Hogy a három gyerekülés elfér-e benne, abban sem vagyok biztos…

Sajnos az S-Maxról alig találok infót, pláne a 2.0 benzin motorról. Van-e tapasztalata erről az autóról? Nekem összességében jobban tetszik mint a Verso (méret, praktikum, megjelenés), de félnék, hogy nem túl megbízható ez a motor hozzá. (A mi felhasználásunk miatt dízelt nem szeretnénk.) Van-e egyéb gyenge pontja a motoron kívül (ha ez a motor az) az S-Maxnak ? Van-e esetleg más “tuti” tippje? Előre is köszönöm a segítséget!

Szakértőnk válaszol

Kedves Dávid!

Három gyerekülésnek, plusz babakocsiknak kicsi lesz a Toyota Verso. Önöknek olyan családszállítóra van szükségük, ahol a középső üléssor három egyforma, függetlenül állítható ülésből áll. Sajnos a piacon kevés autó felel meg ennek. A Ford S-max méretileg jó választás lehet, de szóba jöhetne még a VW Sharan, a SEAT Alhambra, esetleg a Renault Grand Espace.

Megbízhatósági szempontok alapján akár írhatnám, hogy az Espace-t elengedném, bár a helykínálat ebben a legnagyobb és a Renault benzines motorok remek konstrukciók, ezért egy jó állapotú facelift utáni példány akár érdekes is lehetne önöknek. Ráadásul árban is barátságos a 2001 utáni, Espace IV.

A VW-Seat páros a korabeli TSI-motorok miatt kockázatos választás. 2013-tól már vezérműszíjjal szerelték ezeket a motorokat, ezáltal jóval megbízhatóbbak lettek, de a szelepkokszosodás és az olaj felhígulása ezután is gondot okozhat. A TSI motor összetettsége folytán egy esetleges javítás nem feltétlenül lesz olcsóbb, mint egy dízel motoré.

3 hónapja szerelik az autómat, meddig várjak? 3

A Ford S-max benzines motorjai alapvetően jó konstrukciók. Elterjedt róluk, hogy magas lehet az olajfogyasztásuk, de ez rendszerint a hanyag szervizelés és a sok városi használat következménye. Helykihasználásban és megbízhatóságban talán a legjobb választás lehet, de, mint minden hasonló méretű autónak, ennek a fogyasztása is jelentős lesz és nem lesz gyorsulás bajnok.

Amennyiben kevesebbet autóznak évi 10 000 kilométernél, inkább a benzinest javasolnám, viszont ha jelentősen többet, akkor elgondolkodnék a dízelen is. Egyébként dízelben a Sharan-Alhambra is jó választás lehet.

Sajnos egyterűekre különösen igaz, hogy sok előzőleg sérült, műszakilag hibás példány a hazai piacon. Vásárlás előtt mindenképpen kérje szakértő segítségét, így elkerülhetők a későbbi bosszúságok.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Legyen Toyota RAV4, de melyik?

Olvasónk kérdez

Szia András :-)

Laci vagyok, Szlovákiából nézem a YouTube Vezess Értékbecslőt ami nagyon szuper…Előre is elnézést a hibákért…

Szeretnék tőled kérdezni ha lehet, hogy lennél-e szíves tanácsot adni egy Toyota RAV4 III gen. azaz – 06-től gyártásban lévő modellhez infót, pontosabban milyen típushibák vannak ennek a modellnek, mire érdemes nála jobban odafigyelni az átlagnál? Illetve úgy általában a Toyotánál.

Motor 2.0 VVTi benzines régebbi 112, vagy az újabb 116 kW teljesítményű Valvematic és a váltót meg nem tudom, mit ad a piac. Vagy manuális régebbi ötfokozatút vegyek? Az újabb hatos és az automaták meg régi hidrodinamikus négyfokozatú, újabb talán hat (de ebben nem vagyok biztos nem-e a diesel-é az AT6) és még van a CVT.

Lesz használva vadászatra is, de semmi off-road!!! Úgyhogy durva terepen nem.

KÖSZÖNÖM a segítségedet :-) 

Laci.

3 hónapja szerelik az autómat, meddig várjak? 4

Szakértőnk válaszol

Kedves Laci!

Örülök, hogy tetszenek az Értékbecslők, köszönjük! Hozzám nem jutottak el rémes dolgok a 2006 utáni RAV4-ről, a benzinesekkel főleg nem tennél rossz lóra. A 2,2-es dízelből kerülném az erősebbiket, pláne a DCAT nitrogén-oxid csapdával felszerelt autókat. A dízeleknél adódhat váltóhiba, de a benzineseknél ez sem jellemző, szóval Te egy alapvetően stabil technikájú autót néztél ki. Egy cimborám használt is nagy megelégedéssel egyet (bár abban a 2,2-es dízel volt a kisebbik teljesítményszinttel), de engem valahogy nem vonz.

RAV4 helyett Mitsubishi Outlandert vennék vagy annak valamelyik francia testvérmodelljét (Citroën C-Crosser vagy Peugeot 4007), szerintem jobb autó, jobban használható a belső tere és az XA30-as RAV4 modellből még hibrid sem volt, ami egy fontos érv lenne a Toyota mellett.

Üdv, Szörényi András