A kétezres évek elején komoly küldetésbe fogott bele a Volkswagen. Hiába volt szárnyuk alatt az Audi, mégis megpróbáltak az anyamárkával feltörni a luxustípusok közé. Ennek jegyében gazdag motorkínálattal látták el minden autójukat, a középkategóriás Passat például W8-as motort, és pazar felszereltséget kapott.
A négy sorban elrendezett hengereknek köszönhetően a motor igen kompakt. A soros-V (VR6) Golfhoz, a Corradóhoz vagy a VW motorral szerelt, 2.8 literes V-osztályos Mercedeshez hasonlóan azért volt szükség a szűk hengerszögű V-motorra, mert a Passat orrában csak ez a konstrukció engedi meg a nyolc henger elhelyezését.
A hengerfej úgy néz ki, mintha két V4-es erőforrást építettek volna egybe. A képzeletbeli V4-es hengerei 15 fokos szöget zárnak be egymással, a két V4-es egység közötti szög 72 fok. A 3999 köbcentis motor hatezres fordulatnál adja le 275 lóerős legnagyobb teljesítményét, a 370 Nm-es nyomaték már 2750-nél jelentkezik.
Igen csendesen és rezgésmentesen jár a W8-as VW erőforrás, a 6300-as leszabályozási fordulatot hosszúlöketű felépítése ellenére játszi könnyedséggel éri el. Automata váltóval 7,8 másodperc alatt gyorsul százra a Passat W8, kézi váltóval ugyanez az érték mindössze 6,5 s.
Hogy miért nem gyárt már ilyen motort a Volkswagen? Ez ma már a lehetetlen kategória a nagy gyártási széria és a magas fogyasztás miatt magas szén-dioxid-kibocsájtás miatt. Ez a kocsi a gyári adatok szerint is 13,1-13,2 litert evett száz kilométeren, és küldetése inkább a márka presztízsének emelése volt, a W8-asokon vékony profit helyett inkább csak bukott a Volkswagen.
A kivitel olyannyira ritka, hogy itthon csupán egy eladó darab keres gazdát, a mobile.de oldalán pedig harmincegyet dobott ki a kereső. Már egymillióért elvihetőek a viseltesebb példányok, a kínálat javát pedig a 1,5 milliós darabok adják.
Hangjuk páratlan, a teljesítményük mai szinten is bőven élvezhető, ennél különlegesebb Volkswagenre nemigen tehetünk szert ennyi pénzért, és ez a helyzet csak romlani fog a következő években.