Egyelőre még nem tudni, mikor és hogyan állhat helyre az európai turizmus idén. Annyi azonban bizonyos, hogy ebben az évben sokkal többen fogják választani a közlekedés egyéni formáját, azaz az autót, ha el akarnak jutni külföldre nyaralni, vagy esetleg üzleti útra indulnak. Emiatt nem árt felfrissíteni fejben, hogy mennyi ideig tanácsos vagy szabad egy huzamban vezetnünk!
Fáradtság korai jelei
A személyautók vezetési idejét nem határozza meg egyetlen jogszabály sem. Nincs is olyan műszer a fedélzetükön, ami ezt figyelhetné. Ettől függetlenül nem szabad úgy kocsiba ülni, hogy addig ki se száll a sofőr pihenni, amíg oda nem ér az úti céljához, akár külföldi akár belföldi útra indul. Szakemberek azt tanácsolják, hogy mindenképpen álljunk meg pihenni, ha a fáradtság első jeleit érzékeljük magunkon. Ilyen jel például az unalom érzése, ami körülbelül 2-3 óra után jelentkezhet, főleg ha valaki folyamatosan autópályán halad. A monotonitás negatív hatású az éberségre, kiváltképp a kisgyerekes szülők esetében, akik hónapok és évek alatt annyi alvásdeficitet szednek össze, hogy még a napi 7-8 óra alvás mellett is bárhol le tudnának dőlni egy kicsit szundítani.
Szintén a fáradtság korai jele lehet a nyugtalanság, az ásítás és a szemdörzsölés, a fáradt szemek és az elnehezülő szemhéjak. Ha pedig már a sávon belül sem tudjuk tartani a kormányt, akkor lehetőleg azonnal álljunk félre, mert ilyenkor már fennállhat a hirtelen elalvás veszélye. Nem beszélve arról, hogy a testünknek is jót tesz, ha megállunk kinyújtóztatni és felfrissíteni a végtagjainkat. Sokszor hiába ül valaki a volán mögé teljesen kipihenten, ha néhány óra múlva azt érzi, hogy sajog a nyaka, fáj a vádlija, vagy esetleg elfáradt a keze a kormányzásban. Az ilyen és ehhez hasonló érzések nyugtalanságot és stresszt fognak okozni, ami megkeserítheti a hosszabb külföldi utat.
Vezetési idők
Ha valaki hivatásos sofőrként keresi a kenyerét egy autóbusz vagy egy kamion kormánya mögött, akkor természetesen nem elég, ha csak legjobb belátása szerint tart pihenőidőt. Ezt ugyanis szigorú uniós törvények szabályozzák, amelyek be nem tartása pénzbírságot von maga után, minthogy a fedélzeti tachográfok folyamatosan rögzítik a vezetési és a pihenési időket. Hivatásos sofőrként fontos szem előtt tartani, hogy naponta maximum 9 óra vezetési idő engedélyezett. Kivételes esetben, hetente mindössze két alkalommal lehetőség van arra, hogy maximum 10 órát is eltöltsön a kormány mögött a busz-, vagy teherautóvezető. A heti vezetési idejük azonban így sem lehet több 56 óránál, két hét alatt pedig maximum 90 órát vezethetnek.
Sajnos meglehetősen gyakran előfordul, hogy a határokon vagy a nagyvárosok agglomerációjában kialakuló forgalmi dugók, torlódások miatt a sofőrök úgy döntenek, hogy túllépik a vezetési időt. Ez gyakran a munkáltató nyomására történik, de akár saját megfontolásból is eredhet. Ettől ez még szabálytalan és azon túl, hogy jelentős mértékben növeli a balesetek bekövetkezésének kockázatát a kormánynál történő elalvás miatt, súlyos bírságot is vonhat maga után.
Pihenési idők
A napi vezetési idő sem jelenti feltétlenül azt, hogy a sofőrnek ne kellene pihenőt tartania. Négy és fél órányi vezetés után ugyanis a busz-, vagy teherautó vezetőnek legalább 45 perces pihenőidőt kell beiktatnia megszakítás nélkül. Ez felcserélhető egy 15 perces és egy későbbi, 30 perces pihenőidővel, azaz a sofőrök akár két részletben is kivehetik a napi pihenőidőt, ha az élet úgy kívánja. Aki már ült járműben egyhuzamban legalább 9 órát, mondjuk egy külföldi nyaralás vagy egy üzleti út miatt, az megtapasztalhatta, hogy megközelítőleg ennyi az emberi szervezet tűrőképességének a határa. Egy 9-10 órás vezetésnél még a több részre bontott 45 perces pihenőidő is kevésnek tűnik, hiszen ezt az időt általában a szükségleteik kielégítésre fordítják a sofőrök, azaz egy útba eső benzinkútnál felkeresik a mellékhelyiséget, esetleg megebédelnek.
Személyautóval 9-10 óra alatt nagyon messzire el lehet jutni. Ennyi idő alatt Varsóig, Drezdáig, Münchenig, vagy akár Velencéig is elautózhat az ember. Minden úti cél felkeresése előtt észben kell azonban tartanunk a saját határainkat, és nem szabad kockáztatni sem a saját, sem pedig az autóban ülők életét azzal, hogy egyben, pihenés nélkül nyomjuk le az előttünk álló távot, mert a pihenési idők elhagyása szinte biztosan megbosszulja önmagát! Ökölszabályként jó megjegyezni: kétóránként érdemes pihenőt tartanunk.
Hirdetés
Feszültség? Alvászavar? – Sedacur forte
A Sedacur forte a valeriána, komló és citromfű kivonatát tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer, amely napközben oldja a feszültséget, éjjel pedig altat. Klinikailag igazolt hatású. Nappal nem álmosít, nincs hatással az autóvezetésre és nem befolyásolja a koncentrációt sem. Már nagyobb, 60 szemes kiszerelésben is elérhető.
Vény nélkül kapható gyógyszer
A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!