Nem véletlenül szajkózzák az embereknek, hogy mindig közlekedjenek, vezessenek úgy, mintha folyamatosan figyelné őket a rendőr. Köszönhetően ugyanis annak, hogy az elmúlt években jelentős meggyarapodott a fedélzeti- vagy sisakkamerát használók száma, naponta közel 90 felvétel érkezik be az egyenruhásokhoz az Egyesült Királyságban – írja az Auto Express.
2019-ben 32 370 felvétel került a rendőrség birtokába ily módon, ami a kétszerese a 2018-as mennyiségnek (akkor 15 159 felvételt küldtek be), ráadásul ezek 25%-a, vagyis 8148 videó az ügyészségen kötött ki. A metropolitani rendőrség 8082 felvételt kapott tavalyelőtt, ebben a tekintetben semelyik másik megye rendőrei nem voltak ennyire foglalkoztatottak. A második helyen – jelentős lemaradással – Surrey (3542), a harmadikon pedig West Midlands (3242) áll.
A felvételeknek köszönhetően szabálysértések, bűncselekmények tömkelegét göngyölítették fel. Ezeken ugyanis szerepeltek veszélyesen, gondatlanul vezetők, közúti veszélyeztetők, továbbá olyanok, akik
- túl közel haladtak a kerékpárosokhoz,
- áthajtottak a piros lámpán,
- fittyet hánytak a záróvonalra, a Behajtani tilos táblára,
- vezetés közben használták telefonjukat,
- vagy éppen nem rendelkeznek érvényes – az Egyesült Királyságban egyébként a három évnél idősebb autók esetében évente kötelezően megújítandó – műszaki vizsgával.
Autóstársunkat ráadásul könnyen bemószerolhatjuk az Egyesült Királyságban, a Nextbase ugyanis online portált üzemeltet, melyen keresztül 33 rendőrkapitányságra juttathatunk el fedélzeti kamerás felvételeket.
Ezeket sorsfordítónak nevezte Simon Williams, a RAC biztonsági szóvivője. „Mivel manapság már sok sofőr, biciklis használ fedélzeti kamerát, illetve sisakkamerát, minden közlekedőnek tisztában kell lennie azzal, hogy bármely, a szabályoknak nem megfelelő cselekedete a rendőrséghez vezethet” – mondta.
Habár a felvételek háromnegyedén semmi rendkívüli nem történt, minden bizonnyal megkönnyíti a rendőrök munkáját a „besúgóvonal”, a felvételek megléte esetén ugyanis még tanúra sincs szükség a vádemeléshez. Ettől függetlenül a mai napig merülnek fel adatvédelmi aggályok, viták az ilyen jellegű felvételek kapcsolatban.
A lengyeleknél is égnek a vonalak
A kreszvaltozas.hu, vagyis az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság weboldala épp tavaly decemberben írt a lengyelországi helyzetről. A lengyel hatóságok nyíltan bevonták a fedélzeti kamerát használó civil autósokat, hogy így vegyék elejét az utakon uralkodó agresszivitásnak – a Pomerániai Vajdaságban külön e-mail címet hoztak létre erre a célra.
Tavaly csaknem 1000 bejelentés érkezett ilyen módon, épp annyi, mint egy évvel korábban, csak jelen esetben 971 esetben használható is volt a felvétel. A beazonosított szabálytalankodók megbüntetéséhez nincs másra szükség, mint a szabálysértés helyére, időpontjára és a feljelentést tevő személy adataira.
A civil videókkal a leggyakoribb feltárt szabályszegések Lengyelországban a tilos jelzés ellenére történő áthaladás, az elsőbbségadás elmulasztása, a szabálytalan előzés és a gyalogosok elsőbbségének a figyelmenkívül hagyása.
Itthon még csak elterjedőben van
Az elmúlt időszakban Magyarországon is egyre nő azon esetek száma, amikor egy-egy közúti szabályszegőt civil fedélzeti kamerás felvétel nyomán csípnek nyakon, noha napról napra egyre több ilyen kering a világhálón. Ezt bizonyítja többek között a járdán vágtató subarus, valamint az M3-as metrópótló előtt többször is fékező autós esete.
Ausztriával ellentétben Magyarországon nem tiltja jogszabály ezek használatát, ugyanakkor, ha bizonyos dolgokra nem figyelünk oda, könnyen bajba sodorhatjuk magunkat. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságának (NAIH) álláspontja szerint ilyenkor a 2011. évi CXII. Infotv. rendelkezéseit kell figyelembe venni.
Ezek értelmében a rögzítés és az otthoni felhasználás kívül esik a hatóság hatáskörén, azaz elvileg bárki kamerázhat az autójából, de közzétenni csak úgy lehet, hogy a személyes adatok ne legyen felismerhetőek – vagyis a rendszámokat és az arcokat ki kell takarni, máskülönben személyiségi jogokat sérthetünk. Amennyiben bizonyítékként használnánk fel, az ügyben eljáró hatóságnak kell megítélnie, hogy a bizonyíték beszerzése, illetve felhasználása ütközik-e a jogszabályi rendelkezésekkel, vagy sem.
A Vezess tesztjéből az is kiderül, hogy a nagy és okos, vagy kisebb, de szebb társa-e a jobb a fedélzeti kamerák közül: