Míg egy benzines gyakorlatilag a -30-35 Celsius fokos hidegben is könnyen indul a megfelelő állapotú akkumulátorral, addig a dízeleknél már problémásabb a helyzet. Az öngyulladásos motorok jobban megszenvedik a hideget, és nehezebben kelnek életre. -20 Celsius-fok alatt tényleg kihívás lehet az indításuk, ennek okát leginkább az üzemanyag alapvető tulajdonságai adják.
A gázolajban nulla fok alatt fokozatosan parafinok szabadulnak fel. Ezek kis mennyiségben csak némileg zavarossá teszik a máskor tiszta üzemanyagot. Minél alacsonyabb azonban a hőmérséklet, annál nagyobbak ezek a kristályok, míg végül akkorára nőnek, hogy fennakadnak az üzemanyagszűrőn, eltömítve azt.
Az üzemanyag-forgalmazók ezért a téli időszakban kifejezetten a nagy hidegekre kifejlesztett, már a finomítóban adalékolt gázolajjal töltik fel kútjaikat. Viszont ha az üzemanyagszűrő már eleve koszos, és beüt a -20 fokos hideg, akkor hiába a téli dízel, nehezen jut el a motorig.
Emellett ilyenkor ütnek vissza a dízelmotor már kezdődő problémái, amelyek enyhe időben nem okoznának gondot. A hibás izzítógyertyák, a merülő akkumulátor, a már említett eltömődött üzemanyagszűrő, a csökkenő teljesítménnyel üzemelő injektorok mind megnehezíthetik a gázolajos motor indítását kemény, fagyos időben.