Régen, amikor még nem volt se FUTÁR, se okostelefonon elérhető menetrend, onnan lehetett tudni, hogy indulni fog az autóbusz, hogy sofőr felszállt a buszra és már nyitotta is ki a kulcsával a vezetőfülke ajtaján csüngő lakatot. Ez volt az a pillanat, amikor még rohanva, de oda lehetett érni a buszhoz. Könnyen lehet, hogy hamarosan már hiába lessük a sofőrt, mert a busz simán elindul magától is. A török Karsan nemrég lerántotta a leplet világszenzációjáról, az Atak Electric Otonom-ról, ami ugyan még rendelkezik vezetőállással, de teljesen autonóm módon képes közlekedni.
A modell neve nálunk is ismerős lehet, hiszen ilyen, részben alacsonypadlós, még dízel hajtással szerelt Atak midibuszok Budapest útjait is koptatják ( és arra is volt már példa, hogy kigyulladtak). 2014-es bemutatása óta a modell látványos fejlődésen ment keresztül, hiszen nemcsak a dizájn terén, hanem technikai értelemben is felfrissült. Az Atak homlokfala egyfelől elegánsabb és tetszetősebb lett az ezüstszínű borításban elhelyezett kerek fényszóróknak köszönhetően, másfelől pedig korszerű LED technológiás nappali világítással is felszerelték.
2019-ben megérkezett az Atak teljesen elektromos változata, amelynek hajtásáról 312 lóerős (230 kW) csúcsteljesítményű, 2400 newtonméteres nyomatékú villanymotor gondoskodik. A működéséhez szükséges áramot pedig a BMW i3-asban használt lítiumionos akkumulátor-csomag biztosítja, amely 5 modulból áll. A 220 kWh összkapacitású akksicsomaggal, teljes feltöltés esetén legalább 300 kilométert tud megtenni a 47-52 személyes kialakításban készülő városi autóbusz.
Az M3/I osztályú 8315 mm hosszú, 2436 mm széles és 3090 mm magas jármű ideális alapnak bizonyult az önvezető midibusz kifejlesztéséhez, aminek tavaly tavasszal állt neki a török gyártó. „A Karsan jelentős tapasztalattal rendelkezik az elektromos járművek terén. Régóta exportáljuk a Jest Electric, valamint az Atak Electric autóbuszokat Európába és az Egyesült Államokba. A mintegy 30 európai és amerikai városban közlekedő elektromos járműveink futásteljesítménye már túllépte az egymillió kilométert” – jegyezte meg Okan Baş, a Karsan vezérigazgatója az önvezető Karsan Atak bemutatóján, amit Törökországban, az elnöki palotánál tartottak. A cég első embere szerint a jövő nemcsak az elektromos járművekről szól, hanem az automatizált vezetésről.
Ennek fényében, mi úgy tekintünk az elektromos járműveinkre, mint az önvezető buszokhoz vezető következő lépcsőfokokra. Bár jelenleg is sok kísérleti projekt zajlik az önvezető buszok terén, azonban ezek kicsi, legfeljebb 5 méteres minibuszokat érintenek. Európában és Amerikában senki sem foglalkozik vezető nélküli, hagyományos méretű autóbuszok fejlesztésével” – hangsúlyozta Okan Baş.
Az újdonság 4-es szintű önvezetésre képes, így városi környezetben, autópályákon, vagy zárt területeken teljesen automatizált üzemmódban tud közlekedni. Az önvezetés érdekében a jármű karosszériáját 5 darab lézerradarral, 6 darab nagy felbontású RGB-kamerával, 2 darab hőkamerával, valamint 2 darab nagy pontosságú GNSS-vevővel szerelték fel.
Emellett a karosszéria minden oldalán megtalálhatók az ultraszonikus szenzorok az akadályok elkerülése érdekében. Az ezekből az eszközökből érkező információk feldolgozását, valamint a jármű irányítását egy külön erre a célra fejlesztett szoftver végzi. A San Francisco-i Adastec által megalkotott flowride.ai a cég szerint teljes mértékben készen áll a nagy sorozatban történő alkalmazásra, azaz régen nem egy kísérleti dologról van szó.
A szoftver a hozzá tartozó nyílt API-forráskódú flowrideCloud felhőszolgáltatással, valamint a flowride App távoli menedzsment szolgáltatással együttesen használható. A flowride.ai kezelésénél az üzemeltető tetszőlegesen választhatja ki, hogy előre beprogramozott útvonalon kívánja-e közlekedtetni a járművét, vagy csak annak kiindulási és érkezési helyet adja meg, nagyobb szabadságot adva ezáltal az autóbusznak. A Karsan Atak önvezető busz ugyanakkor nemcsak nappal, hanem éjszaka, emellett rossz látási viszonyok, például szakadó eső esetén is problémamentesen üzemeltethető. Menet közben magától áll meg az adott viszonylathoz tartozó megállókban, de képes kezelni a kereszteződéseket, emellett figyelembe veszi a közlekedési lámpákat és a gyalogos átkelő helyeket is.
A flowride.ai szoftverünkkel egy biztonságos, kényelmes és hatékony vezetési élményt kínálunk. A high-tech megoldásokat felvonultató rendszerünket kifejezetten a 8,3 méter hosszú Atac Electric-re szabtuk, hogy az megfeleljen a jövő közösségi közlekedési igényeinek” – hangsúlyozta Dr. Ali Ufuk Peker, az Adastec vezérigazgatója.
Az önvezető Karsan Atak már túl van a szükséges szimulációs teszteléseken és próbafutásokon. Az első sorozatgyártású változat Romániában áll forgalomba február végén. Az autóbusz a Brahova-megyében található Ploiești város ipari parkjában fog utasokat szállítani. A gyàr nemcsak Európába, hanem az Egyesült Àllamokba is exportálni szeretné az újdonságot.