Egy kifejezetten hibrid modellekhez fejlesztett, új platformra épül az Artura, a McLaren karbon-alumínium vázszerkezetű újdonsága. A nem egészen másfél tonnás menetkész tömegű autót 680 lóerős, 720 Nm nyomatékú hibrid hajtáslánc mozgatja, méghozzá félelmetesen gyorsan: álló helyzetből kerek 3,0 másodpercig tart elérni a 100 km/órát. 200-ra 8,3, 300-ra pedig 21,5 másodperc alatt gyorsul az autó. A végsebességet 330 km/órában korlátozták.
A P1-essel szemben itt nem lökésszerű, hanem folyamatos támogatásra hangolták az elektromos komponenst. A legendás előd bemutatása óta eltelt hét és fél év alatt sokat fejlődött a technológia: az új, 95 lóerős, 225 Nm nyomatékú villanymotor feleannyit se nyom, mint a P1 villanymotorja (15,4 vs 38 kg), fajlagos teljesítménye (kW/kg) viszont 33 százalékkal nagyobb azénál. A villanymotor vezérlő egysége harmad olyan nehéz, mint a P1-esben volt. További tömegcsökkentést értek el a vadonatúj fejlesztésű, kompakt, nyolcfokozatú, dupla kuplungos sebességváltóval, amelynek ráadásul nincs hátrameneti fokozata: tolatni szimplán villanymotorja ellenirányú forgatásával tud az Artura.
A hűtőkörre ültetett, Li-ion akkumulátorcsomag nettó kapacitása 7,4 kWh, ezzel 30 kilométert tehetünk meg anélkül, hogy beindítanánk a 3,0 V6-os benzinmotort (585 LE, 585 Nm). Elektromos üzemben 130 km/óra a legnagyobb elérhető sebesség – valódi használati értékkel bír villanyautókén tehát az Artura.
Egy modern autó fedélzetén komoly számítástechnikai munka zajlik, a rengeteg vezetőtámogató rendszer – amelyekben az Artura is bővelkedik – komoly adatforgalmat generál. A McLaren ezért egyedi ethernet hálózatot épített ki az autó fedélzetén, ami nem csak negyedével csökkentette a kábelek mennyiségét, de gyorsabb adatátvitelt is tesz lehetővé.
Az Artura kompaktabb, mint a vele azonos Supercar modellcsaládba tartozó 720S, de az elvileg szerényebb 600LT árnyékában is elfér.
600LT | Artura | 720S | |
Hosszúság (mm) |
4604 | 4539 | 4543 |
Szélesség, tükrök nélkül (mm) |
1930 | 1913 | 1930 |
Magasság (mm) |
1194 | 1193 | 1196 |
Tengelytáv (mm) |
2670 | 2640 | 2670 |
Menetkész tömeg (kg) |
1356 | 1498 | 1419 |
Teljesítmény (LE) |
600 | 680 | 720 |
Forgató- nyomaték (Nm) |
620 | 720 | 770 |
0-100 km/óra (mp) |
2,9 | 3,0 | 2,9 |
0-200 km/óra (mp) |
8,2 | 8,3 | 7,8 |
0-300 km/óra (mp) |
24,9 | 21,5 | 21,4 |
Végsebesség (km/óra) |
328 | 330 | 341 |
100-0 km/óra féktáv (m) |
31 | 31 | 29,7 |
CO2- kibocsátás (g/km) |
276 (WLTP) | 129 (WLTP) | 249 (NEDC) |
A kezelőfelület is újszerű: a műszerfal a kormányoszlopra költözött, és azzal együtt mozog. A műszerházon kaptak helyet az üzemmódkapcsolók (továbbra is külön-külön szabályozható a teljesítménykifejtés, illetve a futómű és stabilizáló rendszerek), így a kormányt megszabadíthatták néhány kapcsolótól.
Nem csak tisztán elektromos közlekedésre alkalmas az Artura hibrid hajtáslánca: Komfort üzemmódban például 40 km/óra alatt lekapcsolja belső égésű motorját, extrém start-stop funkciót valósítva meg. Ez is hozzájárul a modell extrém takarékosságához: bár a homologizációs mérések még hátra vannak, a gyár szerint átlagosan 5,6 l/100 km alatt megáll a fogyasztás! Van Sport és Track (versenypálya) üzemmód is, ilyenkor a villanymotort a gyorsítás szolgálatába állítja. A lengéscsillapítók és a menetstabilizáló elektronika több fokozatban állítható.
Újdonság a McLarennél az elektronikusan zárható differenciálmű, amely kompaktabb, könnyebb és jobban szabályozható, mint egy mechanikusan önzáró rendszer. A gyorsítást nem csak segíti, de elemzi is a különleges Pirelli Cyber Tyre technológia, amely az abroncsba beépített chip segítségével folyamatosan tájékoztatja a stabilitásvezérlő rendszert a tapadás mértékéről és minőségéről. A Pirelli P-ZERO abroncsok más módon is különlegesek: beépített zajzáró réteget kaptak, hogy csökkentsék az utastér felé továbbított zajokat és rezgéseket. Szintén új a Clubsport ülés, amely a kagylóülés stabilitását kombinálja az állítható dőlésszögű háttámla komfortjával: az ülés egy elliptikus ívpálya mentén mozgatható.
Több ponton viszont nem újított az Artura: ilyen a hidraulikus kormányszervo, amit nem hajlandó elektromosra cserélni a gyár, vagy a karbon-kerámia fékek, aminél jobb meg úgy sincs.
Az autó az év harmadik negyedévében kerül forgalomba, 185 ezer angol fontos induló áron. Az alapmodellen kívül három speciális kivitel is lesz: egy különösen sportos (Performance), egy fényűző (TechLux) és egy harmadik, a Vision, amely a megoldások különleges, jövőbe mutató voltára hegyezi ki az élményt.
Ha videón is megnéznéd a McLaren Arturát, kattints ide!