Röviden – Nissan e-NV200 Voltia
Mi ez? A Nissan elektromos furgonja, tágasabb raktérrel.
Mit tud? A normál változatnál 90 százalékkal nagyobb, 8 köbméteres raktérrel rendelkezik. Emellett a zöld rendszám minden előnye jár vele, így az ingyenes parkolás és a közterhek alóli felmentés is.
Mibe kerül? Nettó 13 970 973 forintot kell fizetnie érte annak, aki a nagyobb Nissan e-NV200-as furgonra vágyik.
Kinek jó? Leginkább szűk belvárosi utakon közlekedő fuvarozóknak, akik szeretnének egy kicsivel nagyobb méretű árukat elcipelni.

2014 óta több mint 40 ezer elektromos NV200 furgont adott el a Nissan világszerte és egyes európai piacokon tovább tudta növelni részesedését. Nagy-Britanniában például már közel 2500 példányt értékesített belőle, ezzel a személyszállítós változatával együtt 66 százalékos piaci részesedésre tett szert. Az elektromos furgon személyszállító kivitelben tágas személyautó alternatívának számít, ám árufuvarozáshoz eddig kissé kompromisszumosnak volt nevezhető a kapacitása.  Tavaly aztán megérkezett a bővített kiadás egy pozsonyi cég, a Voltia Automotive jóvoltából. Nemrég néhány napig nálunk vendégeskedett egy ilyen Nissan e-NV200 XL.

Külső

Az alapdizájn tekintetében az autó változatlan maradt, de látványosan „meghízott”.  A furgonnal szemben állva a már megszokott e-NV200-as frontrésszel nézhetünk farkasszemet. Vagyis a felfelé kunkorodó fényszórókkal és az ívelt, „mosolygós szájra emlékeztető” lökhárító-sziluettel. Bár a dizájnjában kétségtelenül felfedezhető valamilyen „népautós” vonulat, ettől függetlenül úgy érzem, lassan itt az ideje nála egy faceliftnek. Persze, nincs kizárva, hogy évtizedek múlva párnákról, uzsidobozokról és takarókról fog visszaköszönni ez a furgon, mint a Bulli, vagyis a T1-es.

A kis Nissan furgon szélessége változatlan (1,76 m), viszont a tetőlemez levágásával és a hátfal megtoldásával sokkal nagyobb rakteret hoztak létre. Ennek megfelelően  5,03 méter hosszú és 2,42 méter magas lett. Bár szerkesztőségünknél a legnagyobb, 8 köbméteres változat járt, ettől függetlenül kérhető magasított tető nélkül, abban az esetben csak két méter magas, raktere pedig  csak 6 köbméteres. Maradva még a külső megjelenésnél, érdemes megjegyezni, hogy a bővítés igényesre sikerült, látszik, hogy nem sufnituning.

Már a melós furgon is villanyos 1

Megjelenése egyébként tökéletesen illeszkedik a magyar furgonvalóságba. A fekete, színezetlen lökhárítók és kilincsek, valamint a szintén fényezetlen visszapillantó házak kissé fapados hatást keltenek. Igazából már csak egy-egy szintén matt fekete díszléc hiányzik az oldaláról, mert az ilyen furgonok idővel ott gyűjtik össze a legtöbb sérülést. 

Belső

A „felhizlalt” Nissan raktere e-NV200-as, 2,5 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,9 méter magas. Vagyis állva lehet benne közlekedni és a nagyobb méretű szállítmányok is elférnek benne. Az össztömege mindössze 2,2 tonna és ez azt jelenti, hogy elöl két fő, hátul pedig 580 kilogrammnyi áru szállítható. Ezen a téren tehát nem sikerült minden versenytárshoz felnőni, mert egy Mercedes-Benz eVito 915, egy Opel Vivaro-e pedig 1226 kilogrammnyi terhet tud elcipelni.

A mindennapi munkavégzés közben jól jön, hogy raktere csúszásmentesített padlóval rendelkezik és oldalról és hátulról is kiválóan hozzá lehet férni. A magasított tetőnek köszönhetően a vezetőfülke fölött is van egy kis tárolóhely, oda lehet tenni a töltőkábeleket, plusz a rakományok védelmére szolgáló pokrócokat, vagy a rögzítéshez szolgáló spanifereket. Este LED-világítást lehet kapcsolni raktérben, ami meglehetősen sok fényt biztosít a munkához. Egyetlen hátránya, hogy az oldalsó ajtónál nincs kapcsoló, mivel a hátsó ajtóknál helyezték el.

A viszonylag szűk karosszéria ellenére a hátsó kerékjárati ívek nem lógnak be túlságosan a raktérbe, így pakoláskor ezek nincsenek útban, a hosszabb rakományok is könnyen és egyszerűen elrendezhetők a padlón, a rögzítési pontoknak köszönhetően pedig megakadályozható, hogy önálló életre kelljen szállítmány. A toldásnak köszönhetően a gyári változathoz képest eggyel több, vagyis összesen 3 EUR-raklap fér el benne.

Már a melós furgon is villanyos 27

A váltókar sem bonyolult.

Mivel ez egy alapváltozat, ezért a vezetőfülkéje szerényebb kivitelű. Ezt leginkább abból lehet észrevenni, hogy a középső konzolban a multimédia rendszer kijelzője helyett egy rádió modul kapott helyet, a műszeregység viszont teljesen digitális. Ennek a grafikája egyszerű, mint az egyszeregy, az aktuális sebesség mellett a hatótávot, az aktuális energiafelhasználást, az időt, a külső hőmérsékletet és a váltó fokozatot lehet leolvasni innen.

A kormánykeréktől jobbra lévő váltókar olyan, mint az automata váltós autókban használt verzió, tehát ezen is viszonylag gyorsan és könnyen kiismeri magát az ember.  A D mellett van B fokozat is, ami az erősebb energia-visszatermelést segíti. Váltani nem kell menet közben, hiszen váltó sincs, az erőátvitel egyetlen fokozatra épül. Ez nagyban megkönnyíti a munkavégzést, főleg a belvárosi forgalomban. A műszerfalon könnyen ki lehet igazodni, bár a multikormány kapcsolóival azért érdemes inkább álló helyzetben megismerkedni, mert sok van belőlük a kormányon, ráadásul elég aprók. A kormányról lehet ugyanakkor vezérelni a rádiót, illetve ugyancsak a multikormányon lehet váltani a fedélzeti komputeren megjelenített értékek között.

Már a melós furgon is villanyos 28

A hátsó ajtók 180 fokban nyílnak.

Tárolórekeszekből talán egy kicsit kevesebb van, mint más elektromos furgonoknál, de a szokásos helyek, így az ajtózsebek, valamint a műszerfal két oldalán lévő pohártartók, azért itt is megvannak. Akad továbbá a két ülés között egy egészen érdekes műanyag blokk, aminek a tetején kisebb tárolóteknő került kialakításra. Ezt a blokkot a kallantyú segítségével fel lehet hajtani, ezáltal egy nagyobb térfogatú tárolórekeszt nyerhetünk, ahová be lehet tenni a szalámis szendvicset vagy a számlatömböket. Egyes felszereltségeknél egyébként az utasülés lehajtható és annak háttámláján lehet „körmölni”, vagy esetleg étkezni. A vezetőülés egyszerű, de kényelmes, legalábbis rövid utakra teljesen megfelelő.

Technika

A jármű hajtásáról háromfázisú, 109 lóerős (80 kW) teljesítményű villanymotor gondoskodik, amely 254 newtonméteres maximális nyomaték leadására képes. A működtetéséhez szükséges áramot a raktér padlója alatt elhelyezett 40 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor biztosítja, amely otthoni hálózatról 21,5 óra alatt tölthető fel. Ennél gyorsabban végezhető el ugyanez a művelet fali dobozról: 3,3 kW-os teljesítménnyel 15 órára, 6,6 kW-os teljesítménnyel pedig feleennyi időre van szükség a teljes töltöttség eléréséhez.

Már a melós furgon is villanyos 29

Egészen egyszerű és átláható a műszeregység.

Ha valaki a lehető leggyorsabban munkára akarja fogni, akkor a gyorstöltőhöz kell nyúlni, amivel 50 perc alatt 80 százalékosra tölthető az akksi. Ha így nézzük, akkor akár egy vidéki fuvar is megoldható vele egy feltöltést beiktatva. Egy feltöltéssel a furgon 200 kilométert képes megtenni, ami jelen pillanatban átlagos értéknek tekinthető az elektromos furgonok piacán. Igaz, hogy az ország jelenleg nincs megszórva gyorstöltőkkel, leginkább csak a nagyobb autópályák mentén vannak ilyenek.

Vezetés

Az e-NV200-zal gyorsan el lehet indulni. Csak behuppan az ember a vezetőülésbe, benyomja a motorindító gombot, D-be teszi a váltót és kiengedi a kéziféket. Már a halszálkás parkolóhelyről való kiállásnál megmutatja kedvező vezetési tulajdonságait. Könnyen és erőkifejtés nélkül lehet vele manőverezni, közben az ember mégis „érzi” a méreteit, hiszen az orrát kiválóan lehet látni a vezetőülésből, a visszapillantó tükrök kellően szélesek és van még egy plusz mankó. Ez nem más, mint a középső visszapillantó tükör helyén lévő hátsó kamera kép, ami igazából folyamatosan látszik, mialatt jön-megy vele az ember.

Már a melós furgon is villanyos 30

A hátsó ajtók felett elhelyezett kamera.

Először ez számomra kicsit zavaró volt, mert arra gondoltam, miért kell, ha előrefele megyek, de már látok abban fantáziát, miért jó, ha folyamatosan be van kapcsolva. A sofőr ugyanis real time figyelheti, hogy a lámpánál mennyire álltak rá, illetve hogy nem akarja-e esetleg valaki kinyitni a hátsó ajtót. A színes hátsó kamera egyébként nagyon jól mutatja a jármű hátsó környezetét, ugyanis a hátsó ajtók fölé került.

Van azért rendes tolatókamerája is, aminek a képe a fedélzeti komputeren jelenik meg színesben. Utóbbival mesterien lehet parkolni egyébként, mert tényleg az ember orra előtt van, vagyis mindkét szemmel a kormányra és a képernyőre tapadhatok. A hátsó túlnyúlás ellenére a legtöbb olyan helyre is be lehet vele állni halszálkában, ahová egy ekkora furgonnal már nem lehetne. Ez annak köszönhető, hogy a bővítés során csak a hátsó túlnyúlás lett nagyobb, a tengelytávja változatlan maradt. Ez a túlnyúlás pedig általában „elmegy” a padka felett.

Már a melós furgon is villanyos 31

Szűk utcákban is jól el elhet vele férni.

Az e-NV200 XL Voltilával egyharmados terheléssel közlekedtem 1-2 napig, de igazából meg sem érezte. Tapasztalatom szerint a kijelzőn megjelenített hatótáv-csökkenés egyenesen arányos volt a megtett úttal. Eco üzemmódban nem tapasztaltam annyira erős rekuperációt, de a B-állásban akár egypedálosan is vezethető. Ettől függetlenül Eco üzemmódban is vissza tud táplálni 2-3 kilométert, ha mondjuk lejtőn gurulunk le a Voltiával. 

Kifejezetten fürge furgonnak nem lehetne mondani, még üresen sem. 100 km/órára elvileg 14 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 123 km/óra.  Az alulra szerelt akkumulátorok révén kanyarban is stabil marad, nem billeg. A használat során leginkább arra kell figyelni, hogy ne álljunk be vele olyan helyre, ahol sok a belógó faág. A szűkös, egyirányú utcákban is elfér, menet közben arra kell csak figyelni, hogy azért van egy minimális farseprése. Sem macskakövön, sem a kicsit kátyúsabb útszakaszokon nem volt tapasztalható a vezetése közben semmilyen zörgés vagy csörgés, a Voltia XL csendben és halkan dolgozik.

Költségek

A Nissan a Voltiát saját hálózatában forgalmazza, ami biztató dolog, de ettől függetlenül az utólagos átépítés 9950 euróba, vagyis nettó 3 570 973  millió forintba kerül, ami azt jelenti, hogy a legszerényebb felszereltség esetén 13 970 973 forintot kell érte letenni az asztalra. Ezzel nem feltétlenül tartozik az olcsóbbak közé. Csak összehasonlításul: egy teljesen alap Mercedes-Benz eVito nettó 13,8 millió forintról indul, míg egy Opel Vivaro-e  nettó 12,7 millióról. Előbbivel 150 km tehető meg és 915 kilogrammnyi árut tud szállítani, utóbbi pedig 330 kilométert tesz meg egy feltöltéssel és 1275 kilogrammnyi súllyal lehet megterhelni. Igaz, hogy a raktér térfogatát illetően az e-NV200 XL ráver az említett versenytársakra.

Értékelés

Az e-NV200 XL Voltia mellett szól, hogy bevált bázisra épül és erős szervizhálózat van mögötte.  A technikája talán már egy kicsit frissítésre szorulna. Ettől függetlenül azoknak a fuvarozóknak ideális lehet, akik belvárosban, szűk utcákban akarnak vele nagyobb méretű tárgyakat, felszereléseket szállítani. Emellett nemcsak futárautónak, hanem szervizkocsinak is ideális lehet.

Szavazás