Ha nem figyel oda az ember, amikor belefut a diorámák világába, órákig is ott tud ragadni, hiszen minden apró részleten megakad az ember szeme. Elképesztő, hogy egyeseknek mennyi türelme van ahhoz, hogy komplett világokat álmodjon meg nagyjából egy-két tenyérnyi helyre, és azzal elszöszöljön hosszú heteken, hónapokon át.
Mi az a dioráma?
A görög eredetű szó jelentése a fényképezés megjelenése és elterjedése után megváltozott. Míg régebben ezzel a kifejezéssel olyan képeket illettek, melyek különböző világítási módszerekkel a kép idő- és térbeli változását tudják érzékeltetni, manapság gyakorlatilag a makettezést jelenti a szó.
A japán Takatsu is rendszeresen készít diorámákat. Munkáinál legtöbbször az 1990-es évek Japánjából merít, a korszakra jellemző épületekkel és utcabútorokkal, úgy ábrázolva őket, melyeken már nyomot hagyott az idő vasfoga. Az alábbi képeken látható utcarészlet, központban egy régi mozi épületével is hónapokig készült.
Sajnos Japánban az ilyesmi, azaz az emberi építmények ily módon való elhanyagolása és rohadása a valóságban is megtörténik: a 2011-es földrengés után a megsérült fukusimai atomerőmű kiürített környékén a természet egyre több helyen megkezdte a korábban lakott területek visszafoglalását.
Visszatérve Takatsu alkotásaihoz, a japán művész még egy utcaszakasznál kisebb léptékben is szenzációsan alkot. Erre jó példa egy másik, kisebb makett, mely egy rendkívüli részletességű háromkerekű, platós Mazda. Legyen szó akár a rozsdásodó járműről vagy a hiányos aljnövényzetről, elképesztő munkát végzett a férfi, akinek még több munkája megtekinthető itt.
前に即席で作ったk360のビネット pic.twitter.com/QciiLuG588
— タカツ (@sakatuca) July 13, 2017