A színes hírekben, mozifilmekben a páncélozott teherautók mindig pénzszállítóként jelennek meg. Vaskos acéllemezeik mögött zsákokban ül a zöldhasú, raklapra pakolva pihennek az aranyrudak. Általában ez a fő felhasználási területük, de leginkább Dél-Amerikában az értékesebb elektronikai cikkek szállítására is ilyeneket alkalmaznak.

Ahol a favellákból bármikor előkerülhet egy csapat fegyveres, ott nagy igény van az ilyen átalakított, guruló erődökre. Ebből az érdekes kategóriából szedtünk most össze pár figyelemre méltó típust, keletről és nyugatról.

Ezek a legdurvább páncélozott járművek a hadseregen kívül 1

Blindado, azaz páncélozott. Ezt a típusjelzést kapják Dél-Amerikában az olyan tehergépek, mint a Mercedes-Benz 915 E. Ebből már akkora mennyiséget rendelnek, hogy a Mercedes külön figyelembe veszi a vevő igényeit. Rövidebb a tengelytáv, más helyre kerül az üzemanyagtartály, valamint a légkondicionálót is erősebbre cserélték, hiszen egy ilyen acélkalitka valódi hőcsapda, és az ablakot sem tanácsos leengedni. A páncélozottsága III-as szintű a karosszéria száz százalékán, vagyis a 7,62 mm-es lövedékeknek mindenhol ellenáll, nem csak az utascellánál.

Ezek a legdurvább páncélozott járművek a hadseregen kívül 2

Ladoga AS 1913 (1992) – A kilencvenes évek elején épült Oroszországban, főleg gyémántot szállítottak vele, egy UAZ adta az alapot, a formai kialakítás pedig igen érdekesre sikerült, mintha csak egy korabeli sci-fi film számára készült volna. 2,3 literes benzinmotorja 110 lóerős volt, nemrég egy elhagyott darabot árultak a neten 700 ezer forintnak megfelelő rubelért.

Ezek a legdurvább páncélozott járművek a hadseregen kívül 3

GAZ-3934 „Siam” (1994) – Az 5,5 tonnás orosz páncélozott gép közelebb áll a katonasághoz, mint a civil világhoz. Alapjait a BTR-80-as csapatszállító adja, defekt esetén fedélzeti kompresszor fújja az abroncsokat, és 1,5 tonna hasznos tömeg szállítására képes. Mivel teljesen egyterű, így kényelmes vele a munka, a háromfős személyzet számára még fekvőhely is telepíthető, így hosszú ideig maradhatnak a védett térben. Dízelmotorja 125 lóerős, végsebessége 110 km/óra.

Ezek a legdurvább páncélozott járművek a hadseregen kívül 4

Volkswagen 9.150 ECE Blindado – Modern megoldás a Volkswagentől. Légfékkel, 8,5 tonnás tömeggel, megerősített futóművel dobták piacra, hol máshol, mint Brazíliában. Motorja egy 180 lóerős, 600 Nm nyomaték leadására képes MWM International 4.12 TCE Euro III-as.

Ezek a legdurvább páncélozott járművek a hadseregen kívül 5

Mercedes-Benz Axor 2644 – A helyszín Brazília, és ez a Mercedes a páncélozott szállítás nagyágyúja. Ugyanúgy a Prosegur üzemelteti, mint a 915-öst, de ez már tényleg a nagypályás védett szállítás eszköze. Akár dupla kabinos kivitelben is rendelhető, a III-as szintű páncélozással, átalakított, nagyobb teljesítményű légkondicionálóval, négytengelyes kivitelben. 175 köbméteres rakterében főleg értékes elektronikai eszközöket, gyógyszereket szállítanak a dél-amerikai ország útjain.