Napra pontosan 50 éves a Lamborghini Countach, melyből 1990-ig alig 2000 darab gördült le az olasz gyártó futószalagjáról. A háromféle motorral gyártott kétajtós sportkupé talán nem is szorul különösebb bemutatásra, főleg annak tudatában, hogy készült belőle egy olyan változat, ami kisvártatva a feledés homályába merült, noha sok szempontból ígéretesnek tűnt.

A Lamborghini Countach Evoluzione az új ötletek melegágya is lehetett volna. Horacio Pagani tervezte, akit később az olaszok kompozit részlegének egyik vezető szakértőjének neveztek ki. Próbálta meggyőzni a Lamborghini akkori vezetését autokláv vásárlásáról, hogy annak felhasználásával szénszálas anyagot készíthessenek, ám ezt elutasították.

Legendás, mégis elfeledett az 50 éves Countach folytatása 1

Horacio Pagani (a kép jobb oldalán) nemcsak a saját zsebébe nyúlt, de még kölcsönt is felvett, hogy megvalósíthassa elképzelését.

Ennek ellenére nem futamodott meg Pagani: személyi kölcsönt vett fel, hogy véghez vihesse tervét. Végül 1987-ben készült el az egyetlen prototípus, ami formájában és méretében is megegyezett az 5000 S Quattrovalvoléval, ám az új anyagnak köszönhetően számottevően könnyebb volt, mindössze 980 kilogrammot nyomott, 500-zal kevesebbet elődjéhez képest.

Továbbfejlesztett 5,2 literes, V12-es motort szereltek bele, a módosításoknak köszönhetően sikerült 490 lóerőre növelni a teljesítményt. Ennek révén csúcssebessége a 330 kilométer/órát is elérte, 0-ról 100-ra pedig mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsult. Egyhamar kiderült azonban, hogy gazdaságilag nem éri meg, még javíttatni sem, ha baleset éri.

Legendás, mégis elfeledett az 50 éves Countach folytatása 2

A Countach Evoluzione lényegesen könnyebb volt elődjénél.

Így a Lamborghini elvetette a szénszálas műanyag használatát, de miközben Pagani továbbvitte a technológiát és azt később a Zondánál hasznosította, a Ferrari pedig saját szénszálas típussal állt elő az F40 formájában, több, az Evoluzionénál felfedezett technikai megoldást emelt át a 25. évfordulós Countach-ba, amit 1988-ban mutattak be.

23 évig jegelték a szénszálat a Lamborghininél, a 2010-es Párizsi Autószalonon bemutatott, az épphogy kevesebb mint egy tonnát nyomó Sesto Elemento volt az első modell, aminél használták. A V10-es erőforrással felvértezett kétajtós sportkupéból azonban csak 20 darab készült 2012-ig.

Legendás, mégis elfeledett az 50 éves Countach folytatása 3

Több mint két évtizedet kellett várni arra, hogy a Lamborghininél szóba kerülhessen a szénszálas anyag, 2010-ben mutatkozott be a Sesto Elemento. Eközben Pagani előrukkolt a saját Zondájával, a Ferrari pedig még akkoriban piacra dobta az F40-et.

Ünnepeljük a Countach 50. születésnapját további különleges darabok felelevenítésével: