A lohéac-i autós múzeum több mint négyszáz különlegességéből hét makulátlan B-csoportos raliautó cserélt gazdát egy február eleji, párizsi árverésen, melyen több világcsúcs is megdőlt. Ezek egyike volt a kétszeres rali-világbajnok Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 egyik példánya, 1985-ből.
A C209-es sorozatszámú 205-össel a világbajnok Timo Salonen és Bruno Saby versenyzett. Utóbbi meg is nyerte a Korzika-ralit, a sikert azonban beárnyékolta Henri Toivonen és Sergio Cresto halálos balesete, mely később, 1987-ben a B-csoport megszűnéséhez vezetett.
Ezt követően ezt a példány a Valeo tesztflottájában, a beszállító automata tengelykapcsolóinak fejlesztésében használták. Az 1987-es szezon végén a Peugeot Finland vásárolta meg a ralikrossz-Eb-ben versenyző Matti Alamäki részére, így rövid kihagyás után újra élesben vetették be a Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2-t.
Jó döntésnek bizonyult Alamäki részéről, hogy a Peugeot-hoz igazolt, a 205-össel ugyanis egymás után háromszor lett Európa-bajnok. Utána megvásárolta magának az autót, de nem örülhetett neki sokáig.
A 80-as évek végén a lohéac-i múzeum tulajdonosa úgy döntött, létrehozza azt a bizonyos B-csoportos gyűjteményt, amelynek egy részét most bocsátották árverésre, ehhez a Peugeot központi szervezetén keresztül szerzett egy T16 Evo 2-est, ám szállítás közben, egy útszéli bisztró elől trélerestül lopták el.
Kétségbeesésében a kurátor Alamäkihoz fordult, végül egy évébe telt, mire rábeszélte, hogy adja el nekik az autót. A finn versenyző garázsában megtalált eredeti alkatrészeknek köszönhetően sikerült visszaadni eredeti, 1986-os pompáját a 205-ösnek. Emellett a Bruno Saby és navigátora, Jean-François Fauchille által használt kagylóüléseket és a 239 FWH 75 rendszámot is visszakapta.
Közleményében a Peugeot kiemeli, a motor a versenyeken alkalmazott, hengerenkénti fojtószelep helyett egyetlen, központi fojtószelepet kapott, ám ettől eltekintve ugyanúgy tökéletesen eredeti állapotú, mint az autó minden eleme.
Jelen állapotában mégsem mondható működőképesnek, mivel az elmúlt 30 évben csak hébe-hóba indították be, ráadásul egyetlen métert sem tett meg ez idő alatt.
Az új tulajdonos így egy tökéletes, múzeumi állapotú autóhoz jutott, ám ha vezetni is szeretné, be kellene vállalnia egy teljes körű felújítást.
Ennek ellenére – díjakkal és jutalékokkal együtt – 977 440 eurót, nagyjából 352 millió forintot fizetett érte, ezzel új világcsúcsot felállítva a típus történetében. Két további B-csoportos versenyautó is rekordösszegért kelt el: egy 1988-es Audi Sport Quattro S1 minden idők legdrágább raliautójává lépett elő, de Renault 5 Maxi Turbóért sem fizettek még soha ennyit aukción.
A legdrágább raliautók az árverések történetében:
Típus | Összeg (euró) |
Audi Sport Quattro S1 (1988) | 2 016 600 |
Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 (1985) | 977 440 |
Lancia Delta S4 (1986) | 810 560 |
Renault 5 Maxi Turbo (1985) | 667 520 |
Lancia 037 (1985) | 548 320 |
Ford RS200 (1986) | 381 440 |
MG Metro 6R4 (1985) | 244 360 |