Olvasónk küldte az alábbi fotót, amelyet az M1-es autópálya egyik benzinkútján készítettek.
Igen, jól látjátok, a prémium üzemanyagok ára bőven átlépte az 500 forintos literenkénti árat, de a sima 95-ös és az alap dízel sincs túlságosan lemaradva.
Ezt az adatot megerősíti a Holtankoljak.hu adatbázisa is, amelyből kiderül, hogy szinte az összes hazai autópályán ez a helyzet, szóval 500 forint fölé emelkedett a prémium benzin és gázolaj ára. A Vezessnél 2009 óta rendszeresen közzétesszük az aktuális üzemanyagárakat és adatbázisban is rögzítjük őket. Ilyen magas árakra az elmúlt 12 évben biztosan nem volt példa.
Természetesen az autópályákon mindig magasabbak az árak, de amennyiben ez a trend folytatódik, néhány héten belül a vidéki és fővárosi kutakon is nyaldoshatja az 500-as magasságokat a sima benzin és dízel literenkénti ára. Legutóbb a mai napon (2021.03.12.) emeltek az árakon: a MOL a hét utolsó munkanapján 3-3 forintos emelést eszközölt, két nappal ezelőtt, szerdán pedig 6-6 forinttal drágult a benzin és a gázolaj. Ez egy hét alatt kilencforintos emelést jelent; a módosítás után a benzin átlagára 431, a gázolajé 438 forint.
Fontos megjegyezni, hogy tágabb értelemben egy töltőállomás nem csupán benzinkút. Az üzemanyag-kiszolgáláson felül a benzinkutak fő funkciója az adóbeszedés és az adóbevétel továbbítása a NAV-nak, illetve a költségvetésnek.
Ezt a bevételt a jövedéki adó emelésével könnyű volt feltornászni. A kormány a gázolajat, a sűrített földgázt (CNG), az autógázt (LPG) és a benzint tankolókat egyaránt hozzá tudta segíteni nagyobb költségvetési hozzájáruláshoz. Egyrészt az általános forgalmi adó európai rekordszintre, 27 százalékra emelésével, de ebbe most ne menjünk bele.
Kezdjük az autógázzal, amely a benzinnél és a gázolajnál kevésbé környezetszennyező üzemanyagként élvez adókedvezményt Európában. Nemcsak tisztábban ég el, de csekély párolgási hőmérséklete miatt nem is szivárog a talajba és nem keveredik vízzel.
2013. január 1-jével először 50, majd még abban az évben, a munka ünnepén újabb 50 százalékkal ugrott feljebb az LPG jövedéki adója. Így lett az LPG tonnánként 47 800 forintos jövedéki adójából 95 800 Ft, pont a duplája. Mivel ez az adótétel csak az autógáz árának egy része, nem az autógáz literje drágult a kétszeresére, de a köztudatba nem ez ment át, így ezzel a lépéssel sikerült alaposan alávágni a teljes gázautós vertikumnak.
Kisebb mértékben, de a sűrített földgázzal autózóknak is kijutott a jóból. Itt 2015. január 1-jével 8 forinttal drágult köbméterenként a jövedéki adó. Mivel ezt az üzemanyagot nem literre vagy köbméterre, hanem kilogrammra mérik a töltőállomásokon, a drágulás kilónként mintegy 20 Ft lett.
A bioetanol jövedéki adóját olyan rátermetten csavarta feljebb a parlamenti többség Matolcsy György, az akkori kormány gazdasági miniszterének javaslatára, hogy sikerült is kiárazni a piacról ezt az üzemanyagot. 2011 augusztusában 40, majd novemberben még 30 forinttal drágult a magas bio etil-alkohol tartalmú benzin, és mivel a jövedéki adós árra jön rá az áfa, így a mindenkori kormány az adót is megadóztatja, hogy az autósoknak jó legyen.