Röviden – Volvo S60 B3 | |
---|---|
Mi ez? | Középkategóriás szedán Volvo emblémával, a kínálat legkisebb teljesítményű motorjával, lágy hibrid hajtással |
Mit tud? | Stílusos, elegáns és négyajtós kasztnijával ma már szinte ritkaság is |
Mibe kerül? | 12.240.000 forinttól indul az árlista és 20,8 milliónál ér véget |
Kinek jó? | Akik a német prémiumokon túl is el tudják képzelni a világot, és valami különlegesebbre vágynak, azoknak tetszeni fog a Volvo S60 |
Lassan három év telt el azóta, hogy 2018 nyarán először írtunk a frissen érkezett S60-ról, nem sokkal később pedig kipróbálhattuk a 250 lóerős, benzines változatot belőle. Most kísértetiesen hasonló megjelenéssel, a motorválaszték leggyengébb motorjával felszerelt, lágy hibrid S60-assal töltöttünk el egy közös hetet, hogy kiderítsük, miért lehet jobb választás egy klasszikus, négyajtós autó, mint a napjainkban pusztító, krumpli formájú szabadidő-autó.
Külső
A minden felesleges sallangtól mentes, letisztult, elegáns formájú a négyajtós Volvo S60. Karosszériája 4761 mm hosszú, tükrökkel 2040 mm széles, 1431 mm magas, tengelytávja pedig 2872 mm. Ha nem azonosítanánk a logókról, a részletek árulkodóak. Orrán, pontosabban az első lámpákban a Thor-kalapács motívum látható, míg hátul szintén jellegzetes, a nagy testvér S90-es fenekéről ismerős, C-alakú csíkok világítanak a sötétben.
A klasszikus szedán formát oldalról az ajtók alján végigfutó domborítás és a hátsó ajtó kilincse fölött induló és hátul elfogyó vasalt él dobja fel, de emellett az R-Design felszereltségi szinthez járó fényes fekete hűtőrács, valamint a szintén fekete szélső légbeömlők, külső tükrök is jól festenek a Fusion piros fantázianevű fényezés mellett. Hátra is jutott a csillogó fekete betétből, az autó fenekén a két, krómozott kipufogót köti össze a fekete műanyag elem. Az összkép egy sportos szedánt mutat, amelyről azt gondoljuk, erős és kifejezetten vezetőközpontú.
Belső
Pár hete járt nálunk egy Volvo XC60-as, szinte teljesen ugyanígy kinéző belsővel, kárpitozással, így nem volt annyira meglepő az S60-as belsejének otthonos hangulata, igényes anyaghasználata. A letisztult, szinte kilúgozott utastérben semmi nem vonja el a vezető figyelmét, nincsenek öncélú formai játékok, csak jól áttekinthető, kevés gombot és kapcsolót mutató berendezés. Amit remek anyagokból, érzésre beton szilárdságúra építettek össze. Kicsit jobban elmélyedve a részletekben, azért találni bőven szépséget az autóban, ilyen a különleges, elforgatós motorindító kapcsoló, vagy a vezetési módválasztó görgőgombja, de egyediek a légbeömlők pöckei és a kormány gombjai, vagy a függőleges tájolású középkonzoli monitor is.
Kényelmes a finom kárpitozású, állítható ülőlap-hosszúságú ülés, bár az egybeöntött, minden magasságban biztonságos fejtámla nem a kedvencem, de értem a koncepciót, ez így még mindig biztonságosabb, mint egy rossz magasságban rögzített, de bármikor ide-oda állítható darab. Hogy a csend, rend, fegyelem hangulat ne csorbuljon a legtöbb kis rekesz, tároló verem fedeles, vagy kis fémhatású redőnnyel betakarható. Így semmi nincs szem előtt, pedig tárolóhelyből van rengeteg az S60-ban. Az első komforttal, helykínálattal nincs baj, de egy sorral hátrébb már összeszűkül a tér. Szokás azt hinni, hogy a limuzinok tágasak, van láb- és fejtér is gazdagon, de ez nem feltétlenül van így mindig. Itt például már a hátsó ajtónyílás is szűk, illetve a fejtér is kevés 190 centiméteres magasság mellett, és a saját igényeim szerint belőtt első ülés mögé sem igazán kényelmes beülni, kevés a lábtér, és a lábfej sem fér be az első ülés alá. Ellenben jut klímavezérlő konzol, légbeömlő és az USB csatlakozópár is a hátsó utasoknak.
Csomagtartója 436 literes, és a ledönthető hátsó üléstámlák elfektetése után nagyjából sík felületet lehet kialakítani a holmiknak, de a háttámlák reteszeléséhez használt csatlakozók érthetetlen módon, csúnyán belelógnak a hasznos térbe. Leghátul rendesen bevilágított tér, 12 voltos csatlakozó és csomagrögzítő fülek segítik a helyükre pányvázni az úti holmit, a padló alatt pedig szükségpótkerék lapul az emelő és egyéb szerszámok, kiegészítők mellett.
Technika
Kezdjük azzal, hogy mit jelent a B3? A hármas általában rosszat szokott jelenteni egy autó fenekén – hacsak az nem egy BMW -, de itt nem kell betojni, rendes négyhengeres motor dolgozik ennek a Volvónak is az orrában. Mindössze annyit jelent a hármas, hogy ez a leggyengébb a sorban a maga 163 lóerejével – a B4 jelű már 197, a B5 pedig 250 lóerős csúcsteljesítmény leadására képes. A B pedig a 48 voltos, leginkább a CO2-kibocsátási normák miatt az autógyártókra rávert büntetés csökkentése miatt szükséges megélhetési hibrid kódja.
Mint minden más autóban, a lágy hibrid rendszer itt sem kínál egyetlen, tisztán elektromos hajtással megtett kilométert sem, csupán a benzinmotornak segít be a nagyobb generátor, ha éppen szükséges. Az integrált, a motorindításért is felelő villanymotor/generátor 10 kW-tal és 40 Nm nyomatékkal száll be a munkába gyorsításnál, fékezéskor pedig a mozgási energia egy részét képes visszaalakítani elektromos energiává.
Az S60-as összes változata 8 fokozatú Aisin váltóval érkezik – kézi váltós nincs is -, és a 250 lóerős B5, illetve a még erősebb T8-as változatok összkerékhajtással is elérhetők.
A tesztautóban a B3-as, 163 lóerős, 1969 köbcentis, 4 hengeres, 16 szelepes közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotor dolgozik, ami 265 Nm-es nyomaték leadására képes. Ezzel 9 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órás sebességet, a száguldásnak pedig aránylag hamar, 180 km/óránál az elektronika vet véget. Nem mintha nem tudna gyorsabban menni, de mivel a gyárban úgy döntöttek, ekkora csúcssebességnek elégnek kell lennie minden helyzetre, és amúgy is fő a biztonság, így ez a vége. Immár minden Volvo esetében így van ez. És nemcsak ennek a kínálat leggyengébb modelljének, hanem a többinek is.
Vezetés
Kifejezetten dögös külseje ellenére a kormány mögött mégis jóval szerényebb arcot kell magára húznia a sofőrnek, mert a 9 másodperces gyorsulás nem túl délceg adat. Viszont 163 lóerővel is boldogan el lehet autózni bárhová, futóműve feszes, a 19 colos puccos felni ellenére sem rázós, még az aljasabb úthibák sem babrálnak ki vele. Kormányzása közvetlen, élvezetes és a 11 méteres fordulókör sem okoz a szokásosnál nagyobb kihívást.
A príma hangszigetelés és a fejlett vezetőtámogató rendszerek hada pedig segítenek abban, hogy ne legyen fárasztó az utazás. Sőt. A Pilot Assist roppant finoman terelgeti a felfestett sávok között az autót, nyoma sincs benne a vonalak között ide-oda pattogásnak, miközben a beállított követési távolságot is tartja.
A fedélzeti rendszere ugyan kíván egy kis összeszokást, főleg a tisztán érintőképernyős kezelés bonyolultabb egy kicsit, mint például a BMW forgótárcsás megoldása, de a lehetőségekhez képest tényleg fájdalommentesen kezelhető, és egy kis tanulás után elképesztően aprólékosan személyre szabható az autó számos funkciója. Átlagfogyasztása 8,9 literre jött ki, szerény városi használat mellett, főként autóúton, kevés autópályás használat mellett, ráérősen vezetve.
Költségek
A legolcsóbb S60-as ára 12.240.000 forint, a 163 lóerős B3-as motorral. Az eggyel erősebb, 197 lovas B4-es változat belépőára 12.640.000 forint, és 13.490.000 forinttól indul a 250 lóerős B5 árlistája. S60-asból van erősebb is, a T8-asok 18.120.000 forinttól vihetők haza, de itt már 390 lóerőért kérnek ennyit és a hibrid rendszer is teljesen más, már konnektorról is tölthetőek az akksik és tisztán elektromos üzemre is képesek.
Különféle csomagokkal lehet még jobbá, kényelmesebbé, okosabbá tenni az autót, a téli 172 ezer forintba kerül és fűthető első üléseket, fűthető kormányt és ablakmosó fúvókákat tartalmaz, de 621 ezres téli csomag is van, amiben még a hátsó ülések is melegíthetőek, valamint állófűtéssel is kiegészül a sor. Napfénytetőt 482 ezerért, 360 fokos felülnézeti képet adó kamerarendszert 367 ezerért, head upl displayt 420 ezerért rendelhet bele, aki hasonló extrákra vágyik.
A Volvo S60 B3 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volvo S60 B3 aut. (163 LE) | 12 240 000 |
A4 35 TFSI S tronic (150 LE) | 12 393 730 |
BMW 318i Limousine aut. (156 LE) | 11 179 000 |
Mercedes-Benz C 200 limuzin EQ Boost (184+14 LE) | 13 898 000 |
Értékelés
Bár a nagy szabadidőautó-őrületben a várt katarzis elmaradt a régi klasszikus, négyajtós kormánya mögött, de tagadhatatlan, hogy van előnye, ha az ember alacsonyabban ül. Pláne, ha ennyire jó futóművel, kormányzással megáldott, masszív építésű, elegáns megjelenésű autóban teszi azt. Azonban a hátsó ülések szerény fej- és lábtere, az alacsony nyíláson át pakolható csomagtartó gyorsan megmagyarázza, miért vágyik jobban a világon szinte mindenki például egy XC60-asra.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|