Röviden – Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 2021 | |
---|---|
Mi ez? | 20 évvel ezelőtt mutatkozott be a Santa Fe, mint a Hyundai legnagyobb szabadidő-autója, ami 2018-ra a negyedik generációig jutott, ez pedig annak tavaly felfrissített változata. |
Mit tud? | Tágas, kényelmes, otthonos, jól használható, és a legutóbbi frissítés óta már hibridként, külső áramforrásról is tölthető hibridként, valamint dízelként is megvásárolható. |
Mibe kerül? | A Santa Fe árlistája 13.199.000 forinttól indul, a legpuccosabb, konnektorból is tölthető hibrid változatért pedig 20,5 millió forintot kérnek. |
Kinek jó? | Akinek nem számít a presztízs, megelégszik egy erős, takarékos és bitang nagy bendőjű autóval, az vidám lehet a Santa Fe kormánya mögött. |
Nem sokat vacakolt a Hyundai a Santa Fe megújításával, hiszen alig több mint két évvel a negyedik generációs modell 2018-as bemutatása után, tavaly nyáron megérkezett a ráncfelvarráson átesett, frissített Santa Fe is. Bár hivatalosan ez még mindig a negyedik generáció – kintről látszik is, hiszen profilból szinte teljesen egyformák az autók, és a méretek is azonosak maradtak -, ellenben a Kia Sorentóval közös, teljesen új padlólemezre épül az autó, ami normális körülmények között általában új generációt jelentene. De itt pont nem, csupán azért cserélték le a Hyundai-Kia Y6 kódú padlólemezt az N3-ra, hogy beleférjen a frissen érkezett hibrid, illetve konnektoros hibrid rendszer is. Emellett persze javult valamit a biztonság és a menetkomfort is. Ugyan kétféle hibrid hajtáslánccal is kapható a Santa Fe, mi mégis nagy, 2,2 literes dízelmotorral próbáltuk az autót, pont olyannal, ami az ilyen óriási dögökbe való.
Külső
Ha facelift, akkor kötelező az új lökhárító és hűtőmaszk, amit annak rendje szerint meg is kapott a Santa Fe. A korábbról már ismert, a Citroën, vagy a Nissan Juke két szintre elrendezett lámpáira hasonlító fényszórók is kicsit megváltoztak, amiben már egész hangsúlyos T betűt formáz a nappali menetfény LED-je. Nehéz, közben nem a Volvo-féle Thor kalapácsra gondolni, de próbáljuk meg, mert arányai miatt amúgy is inkább egy hóba állított jégcsákányra hasonlít a Hyundai megoldása. Szemből az autó legjellegzetesebb formai eleme a hűtőmaszk mintája, ami matt ezüstben tényleg olyan, mint egy gigászi káposztareszelő, vagy éppen nokedliszaggató.
Oldalról is izgalmas a 4785 milliméter hosszú, 1900 mm széles, tetősínnel 1710 mm magas, 2765 mm-es tengelytávú kasztni, a rengeteg króm és fekete betét remekül oldja a hatalmas fémfelületet az ajtók alján, jól mutatnak a csillogó keretek az ablakok körül és a kilincset is feldobják, az egészet pedig a rafinált dizájnú felnik teszik teljessé. Jutott még az autó fenekére is egy kicsi az ezüstből, és a divatnak megfelelően a kipufogót is szemérmesen eldugták, mintha nem is lenne. Pedig van.
A fehér a legfrissebb, a szürke a két évvel ezelőtti Santa Fé design:
Belső
Kintről is elég erős a Santa Fe megjelenése, de az ajtót kinyitva, újabb meglepetés vár: vannak színek, izgalmas formák, fény, pompa és a kidolgozás is teljesen korrekt. Kezdjük az ülésekkel, amik elöl-hátul kényelmesek, nagyok, az első sorban az állítható hosszúságú ülőlap bennük a szokatlan extra, a hátsóban pedig az állítható támladőlésszög, illetve, hogy sínen előre-hátra tologathatóak. Jópofa apróság, hogy az utasülést a háttámla bal oldalára épített gombokkal is lehet mozgatni, így a sofőr, vagy épp a hátul ülők is állíthatnak a szék pozícióján, ha kedvük szottyan rá.
Ebben a kategóriában már valószínűleg kötelező a teljes egészében digitális, változtatható grafikájú műszerfal, így nem meglepő, hogy itt is ilyen néz velünk szembe. Aztán a középkonzolon egy másik nagy képernyő, de ami igazán érdekes, az kicsit lejjebb található. Szembemenve a „toljunk rá minden funkciót egy bitang nagy tablet-re” elvvel, a Santa Fében gombok vannak, és ennyi extra funkció mellett, a könyöklőtől a központi kijelzőig elnyúló középkonzolt rendesen tele kellett velük szórni.
Ide került az automata váltó gombnyomkodós fokozatválasztó kapcsolósora is, ami nem egy megszokott megoldás, hozzá kell edződni a használatához, de mindenesetre ezerszer helykímélőbb, mint egy hagyományos méretű és alakú kar. Igaz, nagy szükség nincs a térre, mert szinte el lehet tévedni a Santa Fe utasterében, akkora, de így mégis elegánsabb a látvány. A váltó mellett a klímát, kormány- és ülésfűtést, ülésszellőztetést, kamerát, vezetési módot és a terepprogramokat, lejtmenetvezérlőt is innen lehet kacsolni, de érdekes módon az elektromos rögzítőfék gombja nem itt, hanem a kormány bal oldalán található. De lehetne akár a Holdon is, mert automata, ha kell, magától aktiválódik, old, az égvilágon semmi teendő nincs vele.
A vezetés közben nélkülözhetetlennek vélt dolgoknak számtalan formájú és méretű rekesz kínál menedéket, az ajtózsebtől a középkonzol alatti, 12 voltos és USB-aljzattal egyaránt ellátott téren át a pohártartókig, vagy a könyöklő alatti üregig. Ha nem lenne elég az autóban fellelhető négy USB-töltőpont és a két 12 voltos szivargyújtó, akkor még a 230 voltos konnektorra is lehet számítani, ha energiára van szükség, a telefont pedig vezeték nélküli töltésre alkalmas zsebben is lehet etetni. Csomagtartója hatalmas síksággá alakítható, a katalógus szerint 634 és 831 liter között variálható, vannak padló alatti rekeszek, és a csomagtartót takaró rolónak is jutott benne hely.
Technika
Köszönhetően a teljesen új padlólemeznek, már hibrid, konnektoros hibrid és dízel hajtáslánccal is kapható a legfrissebb Hyundai Santa Fe. A 2.2-es, 2151 köbcentis négyhengeres turbódízel motor 202 lóerős teljesítményre és 9-9,2 másodperces gyorsulásra képes, attól függően, hogy első- vagy összkerék-hajtású változatban dolgozik.
Mindkét hibrid az 1.6 literes, 180 lóerős turbós benzinmotorra épül, a mezei hibridben ezt 44.2 kW-os, 264 Nm forgatónyomatékú, míg a konnektoros hibridben 66,9 kW-os, 304 Nm nyomatékú villanymotor egészíti ki, a rendszerteljesítmény így 230 és 265 lóerő.
Míg a dízelmotoros Santa Fe nyolcfokozatú, duplakuplungos váltóval kapható, addig a hibrid és konnektoros hibridek hatfokozatú automatikus váltóval érkeznek, a hibrid lehet első- és összkerékhajtású is, míg a nagyobb teljesítményű konnektoros hibrid csak 4×4-es hajtáslánccal kapható.
Vezetés
Szegény Santa Fe éppen két igen feszesre, trezorszerűre épített autó után jött a sorban, így az első pillanatokban olyan érzés volt vele közlekedni, mintha fél számmal nagyobb cipőben járnék. Fél szám nem a világ, és általában hosszú távon inkább még komfortosabb is, mint egy milliméterre passzoló, csak ugye a játékhoz, sportosabb mozdulatokhoz mégis az utóbbit kívánjuk inkább. Temetni azonban így sem kell a Santa Fét, hiába hatalmas, és magasépítésű, elég sokáig lehet rángatni a bajszát, míg elkezd kanyarban leesni az ívről, és a futómű még így is a feszesebb felé húz, mint a ringatózós, hajós érzés felé, amire pedig mindenki számítana, az autót látva.
Motorja a maga 202 lóerejével észszerű kompromisszum az autóba, bár a 9,2 másodperces gyorsulástól nem kap senki benne szívdobogást, de különösebben nem is hiányzik a sokkal több lóerő. Talán azért sem, mert a Santa Fében ülve nem akarsz feltétlenül azonnal megérkezni.Váltója dupla kuplungos létére is civilizált példány, nem kapkod eszeveszetten a fokozatok között és egészen jó találati aránnyal sikerül kigondolnia, mire vágyunk, de a leghasznosabb tulajdonsága, hogy ha kell, fürgén el lehet vele indulni.
Komfortos, csendes, az üvegtető miatt világos, otthonos a belseje, jó belőle a kilátás, akkora külső tükrei vannak, hogy teljesen feleslegesnek tűnik benne az amúgy roppant szórakoztató holttérfigyelő kamera, ami indexelés közben a kiválasztott oldali holtteret mutatja meg a műszerfalon, az egyik kerek műszer helyét ideiglenesen átvéve. Jópofa dolog, de gyakorlati haszna nem sok van az előbb említett, a teljes univerzumot megmutatni képes tükrök, illetve a head up display-en amúgy is meglévő, a holttérben kódorgóra figyelmeztető jelzés mellett. Kellemes társ benne az adaptív tempomat, de a sávtartó működése egy leheletnyivel darabosabb, mint amit mostanában már ezek a rendszerek tudnak.
Fedélzeti rendszere ha nem is mindig követhető logikájú, de könnyen kezelhető, rengeteg funkcióval rendelkezik, a kijelző képe pedig éles, jó felbontású, tolatás közben is jól értékelhető képet ad, még sötétben is.
Végül elérkeztünk a fogyasztáshoz. Vajon mennyit eszik egy üresen is 1,8 tonnás, összkerékhajtású, rendesen tele extrázott batár, minden hibrid mágia nélkül 100 kilométeren? 7,2 litert. Igaz, a gyári adat 5,9 lenne, de a városban, országúton és autópályán összehozott 7,2-es átlag szerintem a fájdalomküszöb alatt van, és nem utolsósorban ezzel a fogyasztással bő 900 kilométert lehet megtenni egyetlen, pisiléssel, alapos kézmosással együtt is legfeljebb 10 perces tankolással.
Költségek
A Hyundai Santa Fe árlistája 13.199.000 forinttól indul, a 2.2 literes, 200 lóerős dízelmotorral az autó orrában, öt üléssel. Aki ugyanezt hétüléses változatban kívánja hazavinni, még 300 ezer forintot csapjon hozzá a listaárhoz, de ha akad otthon három gyerek is, akkor az így kapott eredményből gyorsan le is vonhat 2,5 millió forintot, ami a nagycsaládosoknak járó állami támogatás összege. Az 1.6-os, 180 lovas benzinmotorra épülő, 230 lóerős rendszerteljesítményű hibrid változat belépőára 14.199.000 forint – figyelem, 1 millió forint csupán a különbség -, míg a konnektoros hibrid – ebben 265 lóerőt hoznak össze a motorok – 18.699.000 forinttól startol, de ez már az AWD-s változat.
A dízelhez és a sima hibridhez is rendelhető a már magasabb felszereltséghez kötött összkerékhajtás, így a dízel AWD Santa Fe 15.699.000, míg a hibrid AWD 16.699.000 forinttól indul. Akik szeretnek végeláthatatlan táblázatokba rendezett, rémesen bonyolult extralisták közt kotorászni, azok csalódni fognak a Hyundai konfigurátorában, ugyanis az Executive felszereltségi szint – összesen három van, ezen kívül még Comfort és Premium választható – rengeteg extrát tartalmaz már alapból is. A kasszánál fizetendő összeget csupán a 195 ezres metálfénnyel és a 990 ezres, 20 colos könnyűfém keréktárcsát, fényezett külső oldalvédő betéteket, króm lökhárító koptatókat, nappabőr prémiumkárpitozást és alumínium műszerfal betéteket, szarvasbőr tetőkárpitozást is magában foglaló Luxus-csomaggal lehet.
Hyundai Santa Fe – és dízel vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 DSG SCR (150 LE) | 10 513 440 |
Kia Sorento 200 CRDI (201 LE) | 12 490 000 |
Hyundai Santa Fe 2.2 (204 LE) | 13 199 000 |
Értékelés
Mókás formájával, barátságos és a hétköznapokon felmerülő összes felhasználási módra megoldást kínáló belsejével, nagy csomagtartójával a Santa Fe egy nagyon szerethető családi autó, ami akár hétüléses változatban is kapható. Lehet benne még a viccesen keveset fogyasztó dízelmotornak is örülni, de aki berzenkedik a gázolajtól, az választhat kétféle hibridet is a kínálatból. Én mondjuk nem tenném, boldogan ellennék a 7,2 litert fogyasztó dízellel is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|