Nehezen indult a 2021-es év, és némi visszaesést hozott 2020 még járványmentes évkezdetéhez képest a személyautók piacán – derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elemzéséből. Összességében mintegy 6%-kal kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint tavaly ilyenkor, viszont az elmaradás hónapról hónapra csökken.
Továbbra is elég magas, mintegy 30%-os a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik aránya. Leginkább export, tesztautó-leállítás, bérletből visszavétel vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból gépjárművet, vagyis a járványhelyzet továbbra is érzékelteti hatását.
Az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a hazai autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból.
Érzékelhető a benzines autók túlsúlya az értékesítésben a dízelautók kárára, ami a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából nem jó, más káros anyagokéból nézve viszont kedvezőbb. A teljes és a plug-in hibrid autók részaránya EU-s viszonylatban relatíve nagy, ebben kiemelt szerepet játszik a taxik számára adott kiemelten magas állami támogatás. A piac teljes méreteihez képest még mindig alacsony ezen autók részaránya, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött, ami így egyelőre jócskán elmarad a várakozásoktól a bővülő paletta ellenére.
A használtautó-behozatal továbbra is felülmúlja az új autókét: az I. negyedévben 32 893 db, ami 2%-kal meghaladja az új személyautók forgalomba helyezését és ugyanebben az időszakban 926 db (51%-kal kevesebb, mint új) kishaszonjármű érkezett az országba.
Az elemzésből kiderül, hogy az országban maradó új autókhoz viszonyítva a használt személyautók importja mintegy 55%-kal magasabb. A használtautó-import környezetvédelmi szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését.
2021 eddig jelentős növekedést hozott a haszonjárműveknél, mivel a szállítási feladatok a járvány következtében növekednek. Értékesítési trendben a közúti nehéz pótkocsik ha lassabban is, de követik a nagyhaszonjármű-piac alakulását, de konkrét következtetést várhatóan mindkét esetben csak a második negyedév végén lehet levonni.
Az autóbuszpiacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás a jellemző, míg a motorkerékpár-piac kulcsszava 2020-ban a növekedés volt, és ez 2021-ben is folytatódott.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint 2021-ben még így is emelkedés várható az eladásoknál, ugyanis a pandémia további gazdasági nehézséget nem okoz a megelőző vakcina megjelenésével, és az élet fokozatosan normalizálódik.
2021-es előrejelzés | 2020-as tényhez képest | |
Személygépkocsik | 140 000 (ezen belül nulla lokális kibocsátású gépkocsi: 4000) |
10% (30%) |
Kishaszonjárművek | 25 000 | 13% |
Nagyhaszonjárművek | 4 000 | 18% |
Motorkerékpárok | 4 600 | 7% |
Autóbuszok | 700 | 10% |
Közúti pótkocsik | 2 750 | 25% |
(A nyitókép illusztráció.)