Nehezen indult a 2021-es év, és némi visszaesést hozott 2020 még járványmentes évkezdetéhez képest a személyautók piacán – derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elemzéséből. Összességében mintegy 6%-kal kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint tavaly ilyenkor, viszont az elmaradás hónapról hónapra csökken.

Továbbra is elég magas, mintegy 30%-os a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik aránya. Leginkább export, tesztautó-leállítás, bérletből visszavétel vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból gépjárművet, vagyis a járványhelyzet továbbra is érzékelteti hatását.

Az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a hazai autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból.

Érzékelhető a benzines autók túlsúlya az értékesítésben a dízelautók kárára, ami a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából nem jó, más káros anyagokéból nézve viszont kedvezőbb. A teljes és a plug-in hibrid autók részaránya EU-s viszonylatban relatíve nagy, ebben kiemelt szerepet játszik a taxik számára adott kiemelten magas állami támogatás. A piac teljes méreteihez képest még mindig alacsony ezen autók részaránya, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött, ami így egyelőre jócskán elmarad a várakozásoktól a bővülő paletta ellenére.

A használtautó-behozatal továbbra is felülmúlja az új autókét: az I. negyedévben 32 893 db, ami 2%-kal meghaladja az új személyautók forgalomba helyezését és ugyanebben az időszakban 926 db (51%-kal kevesebb, mint új) kishaszonjármű érkezett az országba.

Az elemzésből kiderül, hogy az országban maradó új autókhoz viszonyítva a használt személyautók importja mintegy 55%-kal magasabb. A használtautó-import környezetvédelmi szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését.

2021 eddig jelentős növekedést hozott a haszonjárműveknél, mivel a szállítási feladatok a járvány következtében növekednek. Értékesítési trendben a közúti nehéz pótkocsik ha lassabban is, de követik a nagyhaszonjármű-piac alakulását, de konkrét következtetést várhatóan mindkét esetben csak a második negyedév végén lehet levonni.

Az autóbuszpiacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás a jellemző, míg a motorkerékpár-piac kulcsszava 2020-ban a növekedés volt, és ez 2021-ben is folytatódott.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint 2021-ben még így is emelkedés várható az eladásoknál, ugyanis a pandémia további gazdasági nehézséget nem okoz a megelőző vakcina megjelenésével, és az élet fokozatosan normalizálódik.

  2021-es előrejelzés 2020-as tényhez képest
Személygépkocsik 140 000
(ezen belül nulla lokális kibocsátású gépkocsi: 4000)
10%
(30%)
Kishaszonjárművek 25 000 13%
Nagyhaszonjárművek 4 000 18%
Motorkerékpárok 4 600 7%
Autóbuszok 700 10%
Közúti pótkocsik 2 750 25%

(A nyitókép illusztráció.)