E heti szakértői összeállításunkban a használt autóké a főszerep, szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!

Első autót egy millióért

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Szeretném megvenni életem első autóját a nyár végére. A keret maximum 1 millió forint lenne papírokkal, mindennel együtt. Mit tudna ajánlani? Elsőéves egyetemista vagyok. Elképzelésem nincsen, szóba jöhet sportosabb autó is, de lehet “nagypapás” is. A lényeg, hogy nem szeretném 1 év múlva rákölteni az autóra az árát, mert bajai vannak.

Válaszát előre is köszönöm!

Mit válasszak első autónak egymillió forintért? 1

Szakértőnk válasza

Kedves Armand!

Amennyiben 1 millió forint a keret, javaslom, maximum 700 000 forint körül vásároljon autót! A maradék úgyis elmegy átíratásra, gumira, szervizre, javításokra…

Ilyen összegért tizenéves autókat lehet találni, amik már rengeteg harcot megvívtak, jellemzően sérültek a múltban és rengeteg negatív hatás érte őket hosszú életük során, ezért ennyi idősen nem az a legfontosabb, hogy milyen típust vásárolna, hanem hogy az adott autó milyen műszaki állapotban van jelenleg.

Amennyiben mégis típust kellene ajánlanom, első autónak talán egy Ford Fiestát keresnék 1,4-es benzinmotorral 2004-től, esetleg egy Renault Cliót, vagy egy Opel Corsát. Japán vonalon azért nehéz a választás, mert 15 évesen már a legtöbb példány porrá rohadt. Egyedül a Nissan kivétel ez alól valamelyest, ezért egy Almera szintén jó vétel lehet.

Bármilyen típust választ, mindenképpen érdemes szakemberrel átvizsgáltatni a konkrét autót vásárlás előtt.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Másfél millióért takarékos megbízhatót

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Üdvözlöm! Tanácsot szeretnék kérni. Autóváltás előtt állok. A keret max. 1,5 millió. A fogyasztás az elsődleges szempont, és a megbízhatóság. Van 2 kiszemeltem, az 1. Citroen C4 1.6 Hdi, a 2. Peugeot 308 1.6 Hdi.

Mit válasszak első autónak egymillió forintért? 3

A családban is van egy Xsara 1.9 Hdi majdnem 400 ezer km-rel, napi használattal, ezért is gondoltam ezekre a típusokra. De persze ha van más típus, amit szívesebben ajánl, akkor megköszönném.

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves László!

Az, hogy a családban van 1 darab 18-20 éves Xsara 400 000 kilométerrel, nem jelenti azt, hogy minden francia (vagy bármilyen) autó örökké fog élni minimális költségen. Az újabb generációs dízelmotorok jóval bonyolultabbak, ezzel együtt a meghibásodás lehetősége is magasabb. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy a HDI motor megbízhatatlan lenne (sőt!), de hamis illúziókkal ne vásároljon autót.

Mára jól látható, hogy hatalmas különbségek nincsenek megbízhatóságban a dízelmotorok világában. Jellemzően 250-400 ezer kilométerig gond nélkül elketyegnek, aztán omlik össze a kártyavár, és jelentős összegeket kell költeni rájuk, jellemzően az üzemanyag-rendszerre. Ezután újból sokáig megbízhatóan tehetik a dolgukat. Persze mindig vannak kivételek. Láttunk már 200 000 kilométer alatt széthulló dízelt és hat-hétszázezret futó érintetlen motorokat is függően attól, hogyan bántak velük az évek alatt.

Elég átgondolni, hogy például egy 1500-2000 baron, 6-700 C°-on, sok milliószor (talán milliárdszor) befecskendező porlasztó nem fog örökké rendeltetésszerűen üzemelni. Igaz ez a turbóra, a magasnyomású szivattyúra, a kettős tömegű lendkerékre stb… Ez alatt a 3-400 ezer kilométer alatt viszont megspórolt a gazdinak kb. 3-4 millió forintot üzemanyagban egy szívó benzineshez képest. Tehát ha ráköltünk egy dízelmotorra félmilliót, még mindig bőven pluszos a matek.

A gond akkor van, ha megvásárol egy 10-15 éves dízelmotoros autót, és pont önnél térdel le a motor, amit jelentős költségek árán lehet talpra állítani. Ezért kiemelten fontos, hogy profi szakember műszeres diagnosztikát végezzen a kiszemelt autón vásárlás előtt.

Amennyiben szereti a HDI motort, nyugodtan vásárolhat Fordot is, mivel a TDCI motor gyakorlatilag ugyanaz, mint a PSA-konszern HDI motorja. Szereltek továbbá ilyen motorokat temérdek Volvóba és Mazdába is.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Többféle autót szeretnék, melyiket válasszam?

Olvasónk kérdez

Üdvözlöm!

Autóvásárlás előtt állok és kicsit tanácstalan vagyok, ezért szeretném a véleményét kérni. Eddig mindig benzines autóm volt, most viszont van a jelöltek között dízel is. Akikkel szemezek: egy 2010-es Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI, ő lenne a legfőbb jelölt. Aztán egy 2015-ös, 1.4-es benzines Opel Corsa E, aztán egy Opel Meriva B, 1.7 CDTI, illetve egy Hyundai I30 1.6-os CRDI motorral.

Az Insignia mellett a formája szól, de 5 év múlva már nehéz lesz eladni. Mi a véleménye meghibásodás lehetősége szempontjából a 2.0 CDTI-motorról? A Corsa mellett elsősorban a kora szól és hogy szívóbenzines, jól felszerelt, korszerű és 5-7 év múlva is kelendő lehet. Illetve érdekelne, hogy a Meriva CDTI motorja mennyire megbízható. Ön melyiket választaná?

Köszönettel: Tibor

Szakértőnk válasza

Kedves Tibor!

Az Ön által felsorolt autók között óriási a különbség méretben és tulajdonságokban egyaránt. Első körben azt lenne érdemes tisztázni önmagával, hogy milyen méretű autót keres és milyen célra használná, valamint mik az elsődleges elvárások az autóval szemben: megbízhatóság, fogyasztás, design, csomagtartó…

Műszaki szempontból akkor érdemes dízelautót vásárolnia, ha legalább 15-20 ezer kilométert használná évente és nem csak városban. 3-4 évvel ezelőtt azt mondták a dízelpiacról, hogy pár éven belül értéktelenek lesznek. Miután véget ért a dízelhiszti, ismét egyre több gázolajos autót adnak el, és a használtpiacon lassan kiegyenlítődik a benzin-dízel árverseny. Amíg egy Insignia méretű benzines autó 8-10 litert fogyaszt városban vagy autópályán, addig keresni fogják a dízel verziót 6-7 literes fogyasztással.

Egyébként az Opel 2,0 (FIAT) dízelmotorja remek, bevált konstrukció. Az olajszivattyú szívócsőtömítése szokott elfáradni, emiatt megszűnhet az olajnyomás. Vásárlás után célszerű a tömítést kicserélni, ezzel megelőzve a későbbi hatalmas károkat. Az Opel Corsa E 1,4 benzinmotorral egyszerű, mint a faék, olcsó az alkatrész. Akkor választanám, ha városban rohangálós autót keresnék.

Az Opel Meriva B 1,7 CDTI motor japán, ISUZU-eredetű, szintén megbízható, de hangos és kissé erőtlen. A Meriva valójában egy felfújt Corsa.

A Hyundai/Kia 2,0 CRDI motorral remek választás lehet. Nincs kettős tömegű lendkerék, ami egy kockázatot kizár. A korai változatokban részecskeszűrő sem volt. Megbízható motor BOSCH üzemanyag-rendszerrel, ezért hiba esetén jól, gazdaságosan felújítható.

Valójában mára nincs számottevő megbízhatósági különbség a modern common-rail dízelmotorok között. Amennyiben vigyáztak rájuk, gond nélkül elszaladnak 3-400 000 kilométert komolyabb hiba nélkül. Ezután esélyes, hogy rájuk kell lapátolni egy nagyobb összeget, de ezt követően ismét hadra készek.

Egy méretesebb autónál szívó benzineshez képest körülbelül 2,5-3 liter a fogyasztáskülönbség. Tehát kis matekozással kiszámolható, hogy 300 000 kilométer alatt, 400 forintos üzemanyagárral számolva a dízel 3 600 000 forintot spórolt a benzineshez képest. Ezek után, ha rossz esetben rákölt akár 5-700 000 forintot, még mindig bőven megérte új kora óta használni a dízelt.

A fogyasztás összehasonlításában fontos kiemelni, hogy hasonló méretű, hasonló teljesítményű autót érdemes összevetni.

Amennyiben használtan vásárolja és Ön szalad bele egy nagyobb szervizköltségbe, az nyilván fájhat, de utána ismét nyomatékos, takarékos motorral autózhat.

Mint fentebb írtam, akkor válasszon dízelmotoros autót, ha vidéki utakra is használná és nem csak a gyermeket hordják oviba vele.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu