Idestova több mint két éve ismerkedhetünk azzal az új formanyelvvel, amelyet most, a Q4 e-tron és a Q4 Sportback e-tron kapcsán vezet be az Audi: 2019 elején mutatták be azokat a tanulmányautókat, amelyek elvezettek a mostani szériamodellekhez.
A Q4 Sportback e-tron kupés vonalvezetése nem csak a látványról szól: az alapmodell 0,28-as értéke helyett a Sportback 0,26-os közeg-ellenállási együtthatóval büszkélkedhet, ami szemmel láthatóan kedvezőbb energiafelhasználást, illetve nagyobb hatótávolságot eredményez (ld. táblázat).
Az autó mátrix-LED fényszórókkal is rendelhető, amelyek fényrajzolata négyféle lehetőség között váltogatható, a tulaj kedve szerint. Hátul fénysáv köti össze a zárófényeket. Karosszériaszínből nyolcfélét kínál a Q4 e-tron páros.
Egy méretosztállyal nagyobb szabadidőjárművekre jellemző férőhelyet kínál a 459 centiméteres autó – logikus, hiszen a VW-csoport MEB elektromos platformja teljesen sík padlót és nagy tengelytávot biztosít. A csomagtartó 520 és 1490 liter között variálható, a Sportback alaphelyzetben ennél is tágasabb, viszont nem bővíthető annyira (535/1460 liter) – a különbség a gyakorlatban aligha lesz érezhető. Vontatni egy tonnát lehet az autókkal, vagy 1,2-t, ha a quattro hajtást választjuk.
Az Audi Q4 e-tron műszaki adatai (zárójelben a Q4 Sportback e-tron adatai)
35 e-tron | 40 e-tron | 50 e-tron quattro | |
Akkumulátor kapacitása (kWh, nettó/bruttó) |
52/55 | 77/82 | 77/82 |
Legnagyobb töltési teljesítmény (kW, AC/DC ) |
7,2/100 | 11/125 | 11/125 |
Legnagyobb teljesítmény (kW/ LE) |
125/170 | 150/204 | 220/299 |
Legnagyobb forgató- nyomaték (Nm) |
310 | 310 | 460 |
Végsebesség (km/óra) |
160 | 160 | 180 |
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) |
9,0 (9,0) | 8,5 | 6,2 (6,2) |
Hatótávolság (km) |
341 (349) | 520 | 488 (497) |
Menetkész tömeg, vezető nélkül (kg) |
1890 (1895 ) | 2020 | 2135 (2140) |
A vezetői környezet sajátságos: a kétszer megtört vonalvezetésű műszerfalon digitális a műszeregység, a központi érintőképernyő a vezető felé fordul, alatta vízszintes polcon helyezték el az irányváltót, az audiorendszer alapvető kezelő funkcióit, valamint a start gombot.
Az üléskárpitozás egyes kiviteleken újrahasznosított PET-palackokból készült, minden egyes üléshez 26 másfél literes palackot mentettek ki a szemétből.
Vadonatúj a kormánykerék is, amelynek küllőin érintésérzékeny felületek szolgálnak a funkciók vezérlésére. A központi érintőképernyő akár 11,6 colos lehet, és rendelhető kiterjesztett valóságú head-up kijelző, amely úgy vetíti ki a szélvédőre az adatokat, mintha azok az autó előtt 10 méterrel lebegnének. A vezetőtámogató funkciók között megtalálható a félautonóm adaptív tempomat, amely amellett, hogy szabályozza a sebességét, a sáv középvonalában tartja az autót.
Mindkét Q4 e-tron verzió kérhető 15 mm-rel ültetett sportfutóművel, rendelhető továbbá üzemmódválasztó, progresszív kormánymű és adaptív lengéscsillapítás. A kerekek 19-21 colosak.
Egy másik feláras extra a hőszivattyú, amely a nagyfeszültségű modulok hulladékhőjét,valamint a környezeti levegő hőenergiáját felhasználva temperálja a belső teret.
A Q4 e-tron egyik legfontosabb jellemzője azonban az, hogy szénsemleges gyártási folyamatban készül: a zwickaui üzem zöld energiával működik, ahogy az akkubeszállító partnerek is fenntartható energiaforrásból dolgoznak.
Megnéznéd az Audi elektromos crossover-párosát bemutató videókat? Kattints ide!
Ezen a linken pedig a Q4 e-tron műszaki részleteit ismerheted meg.