Röviden – BMW X2 xDrive25e
Mi ez? A BMW 2017 vége felé mutatta be az elsőkerék-hajtású, kompakt szabadidő-autóját, az X2-est. Ez annak legfrissebb, külső áramforrásról is tölthető, hibrid változata, összkerékhajtással
Mit tud? Bár nem jellemző, de lehet takarékosan is használni, amellett, hogy jó vezetni
Mibe kerül? A BMW X2 árlistája 10.307.000 forinttól kezdődik, a konnektoros hibrid pedig 14.632.000 forinttól vihető haza
Kinek jó? Ha van hol tölteni nap mint nap, akkor megérheti a pénzét és tényleg lehet vele a lehetőségekhez képest zölden autózni

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 1

 

Amikor a BMW szakítva a hagyományokkal  nekiállt elsőkerekes, keresztmotoros autókat gyártani, sokan felszisszentek. Azóta kiderült, semmi baj nincs, az autóvásárló tömegek nagy részének totál mindegy, hol hajt az autó, csak legyen menő krumpliformája. A menő SUV formát most pedig egy másik menőséggel, a hibridséggel kombinálva kapjuk az X2 xDrive25e nevű, rövid távon villanyautóként is használható, konnektorból is tölthető hibridet. Kipróbáltuk.

Külső

Egész széles a BMW X-es univerzuma, amely jelenleg 1-től 7-ig tart, a tesztautó pedig ennek a világnak az alsó felén foglal helyett, közvetlenül az X1-es után, aminek lényegében ez a sportosabb, merészebb vonalakkal határolt, és élvezetesebben vezethető, igen közeli rokona. Méreteik közül csak a 267 centiméteres tengelytávjuk egyezik meg, az X2-es 436 centis hosszával durván 8 centivel rövidebb, 1526 milliméteres magasságával 72 mm-rel alacsonyabb az X1-nél. Széltében viszont ez a nagyobb – 1824 mm -, ha nem is sokkal, 3 mm-rel. 

Szemből a furcsa, feje tetejére állított, alul szélesebb vesék izgalmasak, a korábbi, tájidegen kerek ködlámpa eltűnt az autó elejéről, de a matt ezüst betét megmaradt. Oldalról a szögletes kerékjárati ívek is jól néznek ki és a szabadidő-autóknál, crossovereknél elmaradhatatlan műanyag rátét végigfut a küszöbön is. Az X2-es legmenőbb része mégis a C-oszlopon lévő BMW embléma, ami így elsőre nem is biztos, hogy ide való.

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 2

 

Sokkal inkább valami komolyabbra illene, mint amilyen az ötletet adó, 1968 és 1975 között gyártott BMW E9 kupé volt. Igaz, annak annyira picike fémfelület volt a C-oszlopa környékén, hogy csoda, hogy egyáltalán elfért rajta egy BMW embléma. Furcsa, de konnektoros hibrid létére van rendes, jól látható kipufogója is, ezt nem dugták el szemérmesen a kocsi hasa alá.

Megtalálod a két kép között az egy különbséget?

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 96
Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 97

Belső

Utasterében nincs semmi meghökkentő varázslat, az ismerős BMW-s berendezés várja a vezetőt, klasszikus, két kerek műszeres műszerfallal, valódi, hibátlan működésű és kapcsolási érzetű gombokkal, kapcsolókkal a fényszóró- és a klímavezérlés környékén, és megmaradt az automata váltó óriási fokozatválasztó karja is. Szerencsére kézifékkart már nem kell kerülgetni, az elektromos, tehát apró kapcsolóval működtethető. Van még nagy, fekvő monitor is, aminek menüjében a jól bevált, kerek mindenes tárcsával lehet mélyre, a különféle beállítások, funkciók közé ásni. 

Első ülései kényelmesek, az állítható hosszúságú ülőlap, illetve a vezetőre passzítható oldaltámasz is nagy segítség, amikor valaki az igazán komfortos üléspozíciót keresi. Kárpitozása elsőrangú, az összeszerelés minősége is biztosnak tűnik, de sok a kemény, pucér műanyag felület is az autóban.

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 98

A komor hangulatot a kék és ezüst betétek oldják

Hátsó sora normál méretű embernek már nem lesz kényelmes, 190 centivel kifejezetten gyötrelmes hátra ülni, és amilyen alacsonyan van a tető, arra tippelnék, hogy 175 centi fölött már senkinek sem jó ott. Se lábtér, se fejtér nincs elég. Csomagtartója a hátsó ülések alá telepített akksik miatt valamivel szűkebb, mint a mezei X2-esé, itt papíron 410 liternyi teret lehet csomagokkal feltölteni, – 470 a sima X2-es hasonló adata -, de a nem túl felhasználóbarát módon, vékony textilhevedert rángatva lehajtható háttámlák ledöntése után 1290 literes, sík padlójú, jól pakolható felületet lehet telerámolni.

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 99

Kézreálló rekeszben tárolhatók a töltőkábelek

A cuccok rögzítésében hálós zseb, gumipánt, szatyorkampó és rögzítőfülek is segítenek, van 12 voltos csatlakozó és rendes világítás is. Kedves dolog, hogy a csomagtartóban tekergődző kábeleknek is van dedikált vermük, ami a csomagtartó ajtóhoz közeli végén, kézreálló helyen található. 

Technika

X2-es nemcsak konnektoros hibrid hajtással, hanem sima benzinesként – 18i, 20i – is kapható, 1,5-ös, háromhengeres benzinessel, 135 és kétliteres négyhengeres motorral, 178 lóerős teljesítménnyel. A dízel kínálat a 16d-vel indul, ez 1,5-os, és 116 lóerős, a 18d kétliteres, 150 lóerővel, a 20d szintén kétliteres, de már 190 lóerős, a sor végén pedig a 25d áll231 lóerős teljesítménnyel. Az autó alapját a BMW elsőkerék-hajtású modelljeinek, illetve a MINI-knek szánt UKL-2 fantázianevű padlólemeze adja, amibe előre háromhengeres benzinmotort építettek – 125 lóerős teljesítménnyel -, ami az első kerekeket hajtja. Hátra került a hátsó kerekek hajtásáért felelő villanymotor, ami 95 lóerős teljesítményt ad be a közösbe – a rendszerteljesítmény 220 lóerő -, forgatónyomatéka pedig 165 Nm, ami 100 – igen, száz – és 3900-as percenkénti motorfordulatszám között érhető el.

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 100

Háromhengeres, keresztbe beépített benzinmotor hajtja az első kerekeket

Fékezésnél a villanymotor generátorként viselkedik, és tölti a hátsó ülések alatt található, bruttó 10, netto 8,8 kWh-s, 295 voltos lítiumion akkumulátorcsomagot. Az akkumulátorokat a motor nem tudja közvetlenül tölteni, a kettő között nincs mechanikus kapcsolat, így csak lassításnál lehet valami töltést elmenteni későbbre. Konnektorról, 16 amperes hálózatról 3,2 órányi időt kell egy teljes töltésre rászánni, amivel aztán a gyári adatok szerint 57 kilométert lehet tisztán elektromos hajtással megtenni, de ezt az adatot ne vegyük készpénznek, inkább úgy 30-40 kilométer vele a reális. Együtt a két motor egész meggyőző, 6,8 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre az autót és tisztán elektromosan is képes 135 km/órás sebességgel haladni az X2-es. Persze ilyen tempó mellett a szűk 30 kilométer sem lesz meg csupán villannyal. 

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 101

Rendezett, esztétikus utastér, amit használni is jó

Vezetés

Hiába van csak egy háromhengeres motor az orrban, az is keresztben, hiába hajtja csupán az első kerekeket, az X2-est mégis élvezetes dolog vezetni. A villanymotorral civilizáltan indul – ha már nullát mutat a szintmérő, akkor is van annyi szufla még az akksiban, hogy szinte mindig villanyhajtással lóduljon meg álló helyzetből az autó -, meggyőzően gyorsul, és úgy kanyarodik, mint az álom, pedig jókora túlsúlyt cipel fenéktájon. Országúton, városban, mindenhol otthon van, futóműve sportosan feszes, talán egy leheletnyi komfortot még elviselne. De inkább mégse, maradjon olyan, amilyen. Klassz a hangszigetelése, autópályán sincs menet közben semmiféle zaj benne, de a legmenőbb tisztán elektromosan közlekedni vele. A váltó mellett található vezetési mód kapcsolót viszont érdemesebb inkább Eco és Normál állásokban hagyni, a Sport mód nem igazán áll jól az autónak, mert semmi nem lesz tőle jobb, legfeljebb zajosabb.

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 102

Mutatós műszerek

A vezetést csupán a 36 literes, komikus méretű benzintank teszi utálatossá, illetve nem is ez, hanem az állandó tankoláspara. De lehet, hogy nevelő céllal kapott ennyire kicsike tankot az autó, hogy ha már hibrid, akkor ne legyen az, hogy teletankolja valaki, aztán 1000 kilométert elmegy vele. Tessék csak bíbelődni vagy a töltéssel, vagy a tankolással, és ha már folyton ezzel kell vacakolni, akkor talán hajlamosabbak lesznek konnektorra dugni a kocsit. Ha csak hébe-hóba tölti valaki, akkor 7,2 literes átlagfogyasztással lehet számolni, plusz az áram díja, ha nem ingyenes töltőn eteti valaki az autót. Ez sem vészesen sok, de a gyári 1,9 literhez képest ez 380 százalékkal több.

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 103

Feláras légterelő a tetőn

Költségek

Ha csak egy mezei X2-esre vágysz, akkor azt már 10.307.000 forintért is megkaphatod, 136 lóerős, háromhengeres, 1,5-ös benzinmotorral. Ugyanezt hátul villanymotorral és tölthető akkumulátorral kiegészítve 14.632.000 forintba kerül, igaz, itt már a hatfokozatú automatikus váltó is benne van a csomagban. A metál 270 ezer, az Individual fényezés 422 ezer forint, a tetősín 101 ezer, a fekete külső tükörházak 37 ezer forintba kerülnek pluszba. Az M Sport és M Sport X csomagok durván egymilliós kiadást jelentenek, az M Mesh Edition pedig már 1,4 millióba kerül.

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 104

A bruttó 10 kWh-s akksi a hátsó ülések alatt található

Értékelés

Ugyan hibridként közel nem a legjobb, de mezei autóként nagyon szerethető a BMW X2 külső áramforrásból is tölthető hibridje. Kis odafigyeléssel és gyakori töltéssel hét közben akár tisztán villannyal is el lehet vele közlekedni, habár a gyári hatótávígéretet nem szabad komolyan venni.  Viszont vezetni klassz, a két motor fürgén cibálja az autót, a remek futómű társ még az ökörködésben is, a logikus, példaértékű fedélzeti rendszerrel pedig együtt élni is jó. 

Nicsak, egy hibrid, amit élvezet vezetni – BMW X2 xDrive25e 105

Az összkerékhajtás első feléért a benzinmotor, a hátsóért villanymotor felel

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas külső
  • Civilizált működés
  • Jól használható fedélzeti rendszer
  • Komfortos ülések
  • Jó vezethetőség
 
  • Picike tank
  • Szűk második üléssor
  • Normál változatnál kisebb csomagtartó

Szavazás

Hány pontosra értékeled a konnektoros, hibrid BMW X2-est?
átlag
5.70
szavazat
242
Hány pontosra értékeled a konnektoros, hibrid BMW X2-est?