Többéves módszer már az autótolvajok körében a kulcs nélküli jeladó által kibocsátott rádiójel felerősítésének használata, ezáltal pedig az autók könnyed eltulajdonítása. A német autóklub (ADAC) legfrissebb tesztjében arra volt kíváncsi, tanultak-e a korábbi negatív tapasztalatokból az autógyártók. A németek szinte évente rávilágítanak erre a hiányosságra, ám sajnos most sem történt előrelépés:
A 2021-es tesztben összesen 419 járművet vizsgáltak, autókat és motorkerékpárokat egyaránt, amelyekből mindössze 11-et nem tudtak feltörni a házikészítésű rádiós kütyüvel. Úgy tűnik, a jelenség nem nagyon izgatja az autógyártókat, mégis van, aki észreveszi, mi történik: a bűnözőkön kívül a biztosítótársaságok is tudják, melyek a védtelen típusok, és magasabb díjakkal igyekeznek minimalizálni saját kárukat.
Az ADAC szakemberei egyébként azt is elárulták, hogy egy ilyen rádiójel-erősítőt durván 100 euróból (36 ezer forint) bárki össze tud magának rakni, számos leírás található róla az interneten. A szervezet még 2018-ban mutatta be egy videó segítségével, hogyan használják ezt a bűnözők.
Tömören a lényeg, hogy az elektronikus kulcs folyamatosan próbál kapcsolatot létesíteni az autóval. Amennyiben ez sikerül neki, és a biztonsági protokoll egyezik, akkor engedélyt ad az autónak a zárak nyitására és az indításra is. A tolvajok ezt úgy használják ki, hogy az egyik ember egy antennát mozgat a kulcs lehetséges közelében (például egy benzinkúton, vagy éjszaka a bejárati ajtó előtt mászkálva). Hiszen általában a gépjármű-tulajdonosok a kocsikulcsot az ajtó mellett teszik le vagy a zsebükbe rakják, amíg bemennek fizetni a kútra. Ha megvan a jel, akkor azt egy eszközön keresztül átjátssza a társának, aki a kocsinál áll egy hasonló eszközzel, így az autó úgy érzékeli, hogy ott a kulcs, nyitja a zárat és indíthatják az autót.
Az érintett járművek teljes listáját ebben a táblázatban találod. Nincs rajta a kocsid? Ne örülj: ettől még nem feltétlenül biztonságos, épp csak még nem tesztelték…
Az ADAC ezért nyomatékosan kéri a járműgyártókat, hogy vizsgálják felül ezen rendszereiket és fejlesszenek ki olyan kulcs nélküli indítást, amely ugyanolyan biztonságot nyújt, mint a nem kulcs nélküli rendszerek.
A Jaguárnak és a Land Rovernek már 2018-ban készen volt a lopásbiztos rendszere a kulcs nélkül indítható, prémium autóiban, a Volkswagennél pedig a Golf 8 volt az első modell, amelyet már nem lehet ellopni a fent említett trükkel.