E heti szakértői összeállításunkban a használt autóké a főszerep, szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!

Megbízható a dízel Hyundai?

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Köszönöm hogy válaszolt, és korrektül kifejtette a véleményét. Ha nem nagy kérés, és ideje engedi, kérem véleményezze a Hyundai I30 Cw 1.6 CRDI típusú autót, mert nagyon effelé hajlok. Sokat olvastam és néztem róla videókat, és nagyon dicsérik, főleg a megbízhatósága miatt!

Előre is köszönöm!
Tisztelettel :László Zalaegerszegről

Szakértőnk válaszol

Kedves László!

A Kia/Hyundai dízel motorjai valóban megbízhatónak számítanak, ráadásul 2013 előtt általában kettős tömegű lendkerék nélkül szerelték és a gyengébb motorokat gyakran fix geometriás turbóval. Üzemanyag rendszere BOSCH, ezért jól javítható, felújítható. Persze ez a motor sem golyóálló. 3-400 ezer kilométer környékén ugyanúgy előfordulhat üzemanyag rendszeri meghibásodás, vagy turbó probléma, mint bármelyik gázolajos társánál. A 2013 utáni motorok szintén megbízhatóak, de gyakori a tekert órás példány a piacon, ezért sosem biztos, hogy valós-e a meghirdetett kilométer.

Bátran vehetünk használt koreai autót dízelmotorral? 1

Nincs nagy gond a Hyundai egyszerűbb dízel motorjaival

Gyakoriak a motorvezérlő meghibásodások, de ez nem a konstrukció hibája. A típus különösen érzékeny az akkumulátor „bikázására”, ami rossz esetben kivégezheti a motorvezérlőt, valamint nem ritka, hogy elfelejti az immobilizer a kulcs kódját. Ilyenkor nem indul az autó.

Találkoztam már 700 000 kilométert futott Hyundai I40 ex-taxival, aminek a motorjában lapátolni lehetett az olajsarat és még mindig gyönyörű hangon ketyegett.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Olvasónk kérdez

Mercedest első autónak?

Tisztelt Tibor!

Első autó vásárlása előtt állok és szeretném a véleményét megkérdezni, hogy melyik lehetne a legjobb választás egy fiatal 25 éves friss jogosítvánnyal rendelkező lánynak. Amiket eddig néztünk az egy Merci A180 CDI (2008) 168e km-el, megintcsak egy Merci A150 (2005) viszont ez benzines.

Bátran vehetünk használt koreai autót dízelmotorral? 2

Illetve amiket elsősorban néztünk az a Suzuki Swift 1.3 Glx Ac (2005) 90e km-el. És amin gondolkodunk még a Honda jazz 1.2-es benzines motorral. Elsősorban arra kéne számomra az autó, hogy havonta 1x 2x haza jérnék vele 200+ km-re mivel másik városban lakom és dolgozom. Nagyon megköszönném ha tudná véleményezni, hogy melyik lehetne a legjobb választás. Ha esetleg lenne más javaslata arra is kíváncsi lennék. Árban 1m-ig + egyéb költségekig tudnék elmenni.

Előre is nagyon köszönöm a válaszát.

Szakértőnk válaszol

Kedves Rita!

Első autónak semmiképpen nem ajánlanám a Mercedes A-osztályt (A168, A169). Tudom, hogy praktikus az utastere csajos, és menő Mercinek tűnik, de a szervizelése bonyolult és drága. Nem feltétlenül az alkatrészek kerülnek sokba, hanem a különleges műszaki megoldások miatti bonyodalmak megoldása, amit Önnel fognak kifizettetni. Ehhez jön még (bocsásson meg érte) a „szőke adó”. Amennyiben a szerelők látják majd, hogy Ön fiatal hölgy, azonnal a többszörösét fogja fizetni mindennek és ennél a típusnál könnyen meg is tudják indokolni a magas árat.

Ezzel együtt régebbi A osztálynál (A168) az első segédkeret szinte minden esetben porrá van rohadva. Jó állapotú pótalkatrész szinte beszerezhetetlen, mivel a bontóból is ugyanilyen elrohadt darabot lehet venni. Amennyiben mégis talál, kokain áron fog hozzájutni. Rengeteg más alkatrész van, amihez bonyolult hozzáférni és drága a cseréje.

Az A 169 dízelnél valószínűleg a motor is a végét járja már, hiszen ezeket az autókat, jellemzően városi használatra vásárolták, ami 13 év alatt nagy eséllyel elpusztított sok alkatrészt már. A szerelése ennek is költséges.

A Suzuki Swift-et jóval olcsóbb és egyszerűbb karban tartani. A padlólemez és a fékcsövek rohadása itt is gyakori probléma. Ezenkívül a sebességváltó és ABS kocka hiba gyakori vendég még a kis Suzukinál.

A Honda Jazz remek választás lehetne, de a karosszéria korróziója ennél a típusnál is rendkívül gyakori.

Valójában 13-15 éves autóknál nem az a legfontosabb, hogy milyen típust választ. Nem számít, hogy mennyit mutat a kilométer számláló, hogy hány tulaj volt, vagy hogy van-e végig vezetett szervízkönyv. A legfontosabb a jelenlegi VALÓS állapot! Minden típusnak megvannak a gyengéi és erősségei ennyi idősen. A japán autók például jellemzően erősen rohadnak, és a rozsda ellen nehéz harcolni.

Ilyen összegért én gondolkodnék például Ford Fiesta-ban, vagy Renault Clio benzinesben is.

Bármit választ, javaslom nézesse át szakemberrel (aki nem Józsi a szomszéd) vásárlás előtt, igy nem érheti meglepetés később.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Nagy a kár, ki a hibás?

Olvasónk kérdez

Üdvözletem!

A tanácsukra volnék kíváncsi a következő problémával kapcsolatban. Adott egy 2006. évjáratú Ford Connect Tourneo céges autó. Az autón 2020. októberében lett vezérlés cserélve (vezérműszíj+feszítő görgők) Ford szervizben, itt történik az autó javítása is rendszeresen.

Az autó 30.000 km-t futott idén márciusig, amikor menet közben megállt, elszakadt a vezérlés! Hazavontatás után visszakerült a Ford szervizbe. A főnököm független szakértőt kért fel az autó bevizsgálásához, hogy megtudjuk valóban megtörtént-e a szíjcsere. A szakértő és a szerviz elmondása alapján a vezérlést kicserélték, Ők nem hibásak.

Most azt mondják kb. 500 eFt-ért tudnak bele tenni másik motort (motor+szerelési költség), aminek költségét természetesen az autó tulajdonosának kell fizetnie. Elmondásuk alapján nem is a magasnyomású rendszer tette tönkre a szíjat. Megkezdték a motor szétbontását, a főtengely nem sérült, további információ még nincs. Kérdésem, mit lehet tenni? Ki lehet a felelős?

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Levélíró!

Azt kell egyértelműen tisztázniuk, hogy a motor meghibásodása a szervizben 2020 októberében elvégzett művelettel áll-e összefüggésben vagy azt valami más meghibásodás okozta.

Mivel 30 ezer Km alatt a kicserélt vezérlés nem mehet(ne) tönkre, gyanús, hogy vagy szerviz hiba vagy alkatrész hiba áll a háttérben. Mindkettőért fennáll a szerviz kellékszavatossági felelőssége (a javító-karbantartó szolgáltatás hibás teljesítéséért). Ebben az esetben a javítást teljes egészében a szerviz saját költségén köteles elvégezni, erre írásban fel kell szólítani a céget.

Körültekintően kell eljárni a hiba feltárása és dokumentálása során annak érdekében, hogy a műszakilag fontos részletek utólag is vizsgálhatók maradjanak.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu