Az elmúlt évekre visszatekintve kijelenthető, hogy évente több tucat pár száz kilométert futott, gyári állapotban eltárolt Lada kerül elő szerte a világban. Most egy kék 2104-es bővítette tovább a tábort, az eladó autóra Szentpéterváron csaptak le gyűjtők.
Kilométerórája 282-es értéket mutat csupán, és ahogy lenni szokott, ennek a jelenségnek is megvan a miértje. Első, és egyetlen tulajdonosa mozgáskorlátozott használatra akarta átalakítani a kocsit, de ez végül elmaradt, az 1999-ben vásárolt autó pedig garázsban állva várt a sorsára.
Most, bő két évtized után döntöttek az eladás mellett, és a száraz garázsnak köszönhetően tényleg egyedi, teljesen gyári állapotú kombi kocka Lada került a piacra. Sehol egy rozsdafolt, eredetiek a kerekek, még az ülésvédő fólia is megvan.
Az árról nincs információ, de a lelet mindenképp érdekes, hiszen egy régi-új autóról van szó. Maga a konstrukció 1980-ban került gyártásba, így bő negyven év után a következő tulajdonos elmondhatja magáról, hogy abszolút gyárias veterán típus kerül majd birtokába.
Ezért különleges a VAZ-2104-2105-2107 sorozat, bődületes mennyiséget gyártottak belőle szinte változatlanul, hosszú évtizedeken át. Alig van az autógyártás történetében pár típus, amiről ugyanez elmondható, és ami a legérdekesebb, hogy még a 2010-es években is volt igény az autóra.
A 2010-es évek elején a „kocka Ladák” eladási mutatói továbbra is erősek voltak Oroszországban és a volt keleti blokk országaiban. 2011 első negyedévében például 28 633 darab 2105-öst és 2107-est adtak el Oroszországban, ami 140%-os növekedést jelentett az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
A VAZ–2105 gyártása 2010 decemberében befejeződött, 30 év és csaknem 3 millió elkészült darab után. A többi típus gyártása Oroszországon belül teljes mértékben áttevődött az Izsevszki Autógyárba. A VAZ–2107 oroszországi gyártása 2012 áprilisában ért véget, míg az utolsó VAZ–2104-es 2012. szeptember 17-én hagyta el a gyártósort Izsevszkben, ezzel végleg befejeződött a klasszikus, Fiat 124-en alapuló Ladák gyártása Európában.
Az értékféltő keleti mentalitás ekkora gyártási darabszámmal kombinálva szinte garancia arra, hogy a következő évtizedekben is kerülnek majd elő megdöbbentő állapotú Ladák, biztos akad olyan tulaj, aki a 2010-ben megvett kockáját tette téglákra, és takarta le legalább 2030-ig.