Aktuális szakértői összeállításunkban egy jogi esettel indítunk, utána pedig jönnek a használt autót kereső olvasók!  Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!

Korosabb az autóm, mint gondoltam

Olvasónk kérdez

Tisztelt Cím!

2014-ben vásároltam egy új Suzuki személyautót. A törzskönyvben és a forgalmiban a gyártási év 2014 volt. Az autó mostani műszaki vizsgáján közölték, hogy az autó 2013-as gyártású, forgalmit, törzskönyvet le kell cserélni. Megkerestem az eladó autószalont, hogy vizsgálják ki az esetet, ők közölték, hogy valóban 2013-as gyártású az autó, és hogy az okmányirodát keressem, ott írták el. Kérem véleményüket, hogy önök szerint valóban jogsértés történt-e. Önök szerint ebben az esetben történt-e vásárló megtévesztése, jogilag kezdeményezhető a kártérítés?

Várom válaszukat!

Komoly hibát fedeztem fel a forgalmiban, kérhetek kártérítést? 1

Elírták az autó papírjait, mit tehet a tulaj?

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Levélíró!

Amennyiben ez az adat korábbról nem állt rendelkezésre, és valóban csak most derült ki, akkor véleményünk szerint az árleszállításra vonatkozó szavatossági igény érvényesíthető. Fő szabály szerint ugyan 7 év alatt letelt már a szavatossági határidő, de ilyen esetben lehet amellett érvelni, hogy e határidő nyugodott, mivel Ön önhibáján kívül nem ismerhette fel a hibát.

Innentől kezdve 1 éves határidőn belül léphet fel jogilag a kereskedővel (jogutódjával) szemben. Az árleszállítás összegét legegyszerűbben két eurotax értékelésből (azok különbözetéből) tudja meghatározni, ahol a kettő között csak a gyártási időben van különbség. Ezen kívül még az okmánycsere költsége is érvényesíthető, ha ezt nem vállalja térítésmentesen az okmányiroda.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Minőségi kompakt kombit kutya mellé

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!

Tanácsot szeretnék kérni, használtautó-vásárlás előtt állok. Kompakt méretű kombi (Focus sajnos nem tetszik), kevésbé bunkerszerű ferdehátú (van egy vizslám), SUV, ezek jöhetnek szóba, maximum 3 millió forintért.

Fő szempont a minőség, és hogy azért tetsszen is, első autó lesz, de 15 éve vezetek, csak nem sajátot.

Volvo V50 – kedvenc, de a legtöbb dízel, bár a 150 lovashoz lenne kedvem, de nagyon ritka
Peugeot 308 SW – méretben ideális, viszont a tartósságától tartok
Citroen C5 – talán már feleslegesen nagy, de jókat olvasok róla
Alfa Romeo Giulietta – 1.4 benzin
BMW F20 116i – nem tudom, reális lehet-e ezért a pénzért egy jó állapotú
Citroen C-Crosser – jókat olvasok róla, jó ár/érték arány

A kocsi keveset menne, kis városban lakom, szeretek biciklizni, de jó lenne már egy autó, ami lehetőleg ad esztétikai/vezetési/komfort élményt, amikor hetente néhányszor előveszem.

Ha esetleg van más javaslat, szívesen olvasnám a véleményét.

Köszönettel:
Sipos László

Szakértőnk válaszol

Kedves László!

Menjünk végig a listán:

Volvo V50: Technikailag egy Ford Focust vásárolna, ami nem feltétlenül hátrány. PSA-Ford dízelmotorral jó választás lehet egy jó állapotú példány.

Komoly hibát fedeztem fel a forgalmiban, kérhetek kártérítést? 3

Peugeot 308 SW: Ugyanolyan motor, de megbízhatatlanabb elektromos rendszer. Azért ez sem ördögtől való.

Citroen C5 lenne a legkényelmesebb, legjobb vezetési élményt adó autó, de hasonló a helyzet, mint a 308-cal. A franciák közül én ezt választanám.

BMW 116i és az Alfa Giulietta: Nem kombi, ezért ezeket kizárnám. Amennyiben mégis ezekben gondolkodna, mindenképpen az olaszt választanám, már a vezetési élmény miatt is.

Komoly hibát fedeztem fel a forgalmiban, kérhetek kártérítést? 4

Citroen C-Crosser: Ezt lesz a legdrágább fenntartani, és érdemes átgondolni, hogy kihasználná-e a böhöm kasztnit és valójában vezetési élményt nem sokat ad (nekem is volt).

Komoly hibát fedeztem fel a forgalmiban, kérhetek kártérítést? 5

Az esztétikai világát nem ismerem, ezért ebben önnek kell döntenie. Amennyiben kiválasztotta a megfelelő típust, mindenképpen bízzon meg egy szakembert a kocsi átvizsgálásával, nehogy pénztemetőbe fusson.

Üdvözlettel,

Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Három gyereküléshez kell autó

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!

Nagyobb autóra váltanék, 2 felnőtt és 3 gyerekülés részére keresek dízelt.

Mérlegelve, hogy mindenképpen jóval nagyobb költségeket kell vállalnom, szeretnék valamit, amiben jól is érzem magam. Na, és akkor itt jön az a rész.

Végül is úgy találtam ki a kérdést, hogy egy 1,6-1,7 millióból vásárolt, jó állapotban lévő (de nem fehér holló kategóriás), bármely átlag népautó (pl Mondeo III) és egy durván 2 millió forintból vásárolt normál műszaki állapotban lévő, a szokottnál mégis lendületesebb, több élményt nyújtó jármű között a szervizköltségeket tekintve mennyi a különbség, olyan 100.000 kilométerre vetítve? Észszerű karbantartás mellett, forintban és KISEBB fogyasztásúak közt válogatva.
Tehát kb. mennyire számítsak:
– az alapvető igényt kielégítő bármi,
– ajánlható prémiumkombi, esetleg egyterű,
– crossover esetében?

Esetleg valami, ami nem prémium, akár PSA, de jó?

Árban tudok fentebb menni babaváróig, de csak élményt szeretnék megfizetni az egész család részére.

Szakértőnk válaszol

Kedves Norbi!

Három gyereküléssel hagyományos karosszériájú autóban szűkös lesz a hely keresztben, ezért én mindenképpen olyan autót választanék, amelyben három egyforma ülés van hátul, tehát szélesebb. 2 millió forint körül szűkös a kínálat ilyen autókból. Ár-érték arányban és használati értékben szerintem messze kiemelkedik ebből a kosárból a Ford S-Max/Galaxy, melyet mindenképpen 2,0 TDCI motorral vásárolnék. Magam is Galaxyt használok és nagyon szeretem.

A feladatra alkalmas lehet még egy Honda FR-V, ha nincs szétrohadva. Bár szűkösebb, de az Opel Zafira B is opció lehet.

Szervizköltség tekintetében tévúton jár. Általában véve nincs jelentős különbség a fenti típusok alkatrészárai között. Tizenéves hasonló kategóriájú autók esetében értelmetlen és nem lehet összehasonlítani, mennyit fog rá költeni, hiszen ez legfőképpen az autó múltbéli használatától, szervizelésétől, de legfőképpen a jelenlegi állapotától függ, és persze attól, hogy Ön hogy használja majd a jövőben.

Költeni biztosan fog a megvásárolt autóra, cserébe dízelmotorral 7 literes fogyasztással autózhat, ami a következő 100 000 kilométerben több mint 1 millió forintot fog spórolni üzemanyagköltségben egy ugyanolyan autó benzineséhez képest.

Azt javaslom tehát, hogy ha tizenéves autót vásárol (igazából bármilyen autót), tegyen félre a javításokra már a vásárláskor 3-500 000 forintot, valamint mindenképpen vizsgáltassa át szakemberrel vásárlás előtt, így biztosan nem éri nagy meglepetés később.

Üdvözlettel,

Varga Tibor
autovizsgalat.hu