Ezúttal is a szerkesztőségnek küldött olvasói leveleinkből válogattunk, autóvásárlással, valamint több jogi aggodalommal kapcsolatban is érdekes kérdések merültek fel, amelyekre a Vezess szakértői válaszolnak.
200 ezres visszatekerés?
Olvasónk kérdez
Üdvözletem!
Véleményüket szeretném kikérni, egy 2015-ben 42 000 km-rel (márka-szakszervizben végig vezetett szervizkönyvvel) vásárolt autóm ügyében, melyet a napokban szerettem volna értékesíteni, azonban most derült ki, hogy a kilométeróra állása nem valós. Az ügyfélkapun keresztül történő ellenőrzési lehetőséggel élve a vevőm jelezte, hogy mást lát: 2013-ban egy több mint 240 000 km-es állás lett rögzítve, melyet valamikor 2015-ben drasztikus módon 200 000 kilométerrel csökkentett óraállás követ jelenleg.
A problémám, hogy amikor megjelent a fent már említett ellenőrzési lehetőség én is lefuttattam a saját autómmal az ellenőrzési procedúrát, melyet azóta többször is megtettem, és mindent rendben találtam benne. Nyoma sem volt semmi 2013-as km-állásnak, nemhogy 2015-ben történt visszatekerésnek!
Rendőrségi feljelentést az ügy érdekessége és esetleges valós tartalma miatt megtettem, de érdekelne, mik a lehetőségeim egy esetleges kártérítési ügyben? Segítségüket előre is köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
Először is azt kell alaposan körbejárni, hogy nem adatelírásról van-e szó. Elég gyakran tapasztalható, hogy figyelmetlenségből pl. egy-egy szervizlátogatás alkalmával téves adatbevitelre kerül sor.
Bizonyítéknak számít a szervizkönyv, az autó saját műszerei, számítógépében tárolt adatok, az autó tényleges műszaki állapota (200 ezer km sok alkatrészt megkoptat az autóban), előző tulajdonos nyilatkozata, és bizonyíték természetesen a bármilyen adatbázisban fellelhető futásteljesítményre vonatkozó adat is. Ha téves adatbevitelről van szó, akkor értelemszerűen teljesen más lesz az ügy jogi megítélése, mint ha kiderül, hogy tényleg az óra visszatekerésére került sor.
Üdvözlettel:
D.A.S: JogSzerviz
www.das.hu
Értékcsökkenésért jár kártérítés?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Jogszervíz,
2021.02.14.-én összetörték az autómat. A káreseményt a vétkes sofőr elismerte és kárbejelentő lapot töltöttünk ki ahol szintén elismerte, hogy az eseményért ő a felelős. Ezután felkerestem a gépkocsi szakszervizét, ahol a kárszakértő felvette a gépkocsi javításához szükséges jegyzőkönyvet.
Mikor megérkezett a javításhoz szükséges alkatrész, telefonon jelezték, mikor kell bevinnem az autót. Ekkor kérdeztem, hogy mivel az autóm még nem volt sérült, kapok-e értékcsökkenésért valami összeget, akkor azt közölték velem, hogy nem, mert a kocsi elmúlt három éves. Mint a cikkükben olvastam, hogy ez így nem igaz, ezért kérem Önöket, ha tudnak segíteni ebben az ügyben, azt megköszönném.
Szakértőnk válaszol
Kedves Levélíró!
A megadott adatok alapján álláspontunk szerint az érintett elemek számától, a javítási költség nagyságától függően kisebb vagy nagyobb kártérítés illeti meg Önt értékcsökkenés címén. Semmi esetre ne fogadja el a szóbeli elutasítást, írásban kérje az értékcsökkenés korrekt megállapítását és kifizetését. Elutasítás esetén tegyen írásban panaszt. Ennek eredménytelensége esetén nem a bírósági utat, hanem a békéltető testületi eljárást javasoljuk Önnek költséghatékonyságból.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Neked is van közlekedéssel kapcsolatos jogi kérdésed? A D.A.S. szakértői segítenek! Kattints ide és írj nekik!
Renault dízelprobléma?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Varga Tibor úr!
Rendszeres nézője vagyok az Értékbecslő sorozat videóinak, mert lényegre törőek és informatívak. Egy számomra érdekes epizód miatt írok, amiben a 2009-es Renault Megane dízellel foglalkoznak.
Nekem egy 2015-ös Renault Kadjar 1.5 dCi típusú gépem van (210 000 km van benne és használtan vettem) az érdekelne, hogy ennél a típusnál is lehet-e probléma a hajtókarcsapágy. Ha igen, akkor hol érdemes kicseréltetni? Márkaszervizben vagy tud esetleg egy jó szakit (Bp. vagy kb.Szentendre-Esztergom vonalon)?
Köszönettel, Péter
Szakértőnk válaszol
Kedves Péter!
Jó szakit (legalábbis akit szívesen ajánlanék) sajnos nem tudok.
A Renault-márkakereskedésekben biztosan adnak felvilágosítást, hogy melyik motorkódok érintettek a hajtókarcsapágy problémájában. Egyébként a legegyszerűbb kicserélni, mivel az anyagköltség elhanyagolható (csavarokkal együtt kb. 25-30 000 forint a kisker. ára), a cseréje pedig mindössze pár munkaóra, ezért felesleges kockáztatni. A munka folyamata egyszerű, bármelyik szakember el tudja végezni, tehát a munka bonyolultsága miatt felesleges márkaszervizbe vinni. Kicsit leegyszerűsítve a folyamat a következő:
Olaj leeresztése, olajteknő leszerelése, hajtókaranyák lelazítása, csapágy kifordítása, új csapágy beillesztése, és mehet össze fordítva. Az olajteknő leszerelése után mindenképpen célszerű ellenőrizni és szükség esetén tisztítani az olajszivattyú szűrőjét.
Ezzel együtt talán egyedül a Renault-márkaszervizekkel van jó tapasztalatom. Vállalható munkadíjjal, korrekten dolgoznak. Egy árajánlatot érdemes tőlük is kérni!
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Ha te is kérdeznél Tibortól autóvásárlás kapcsán. Kattints ide és írj neki!