Röviden – Toyota Land Cruiser 2021
Mi ez? Van, ahol a túlélést jelentő autó a Land Cruiser, melynek története 1951 óta íródik. Jelenlegi generációja harmadjára frissült, erősebb motort kapott.
Mit tud? Elmenni A-ból B-be és közben teljesen mindegy, milyen a talaj, a tapadás, igazi terepjáróként használható kényelmes SUV.
Mibe kerül? 16,8 millió forintról indul és luxusautósan felszerelhető. A tesztautóban még nincs benne minden, de így is 23 millió forint az ára.
Kinek jó? Kalandoroknak, akik tényleg le is mennek az aszfaltozott útról vagy a szórakozásért, vagy mert nincs más lehetőség.

Ebben a lehetetlenül elkényelmesedett világban ma már minden autó nagynak néz ki. Magasak, szélesek, még a legkisebb kategóriában is terepjárós külsőt kapnak és SUV-nak hívjuk őket. Pedig ennek valami egészen más a jelentése, csak arra épp a kényelmes világban semmi szükség, a látszatra persze annál inkább. Épp ezért lehetséges, hogy a Land Cruiser ma teljesen bele tud olvadni a legnagyobb prémium SUV-kkal teli fővárosi forgalomba is, pedig mindegyiküknél sokkal sokkal többre hivatott.

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 1

Külső

Bizonyos méretek fölött simán lehetne korlátozni a behajtást a belvárosba. A Land Cruiser például teljesen indokolatlanul nagy ahhoz, hogy részt vegyen a tömött forgalomban. És ezek a méretek nem csak rá igazak, de annyi biztos, hogy egy X5-ből, GLC-ből, de még a GLS-ből is felfelé fog ránk nézni annak sofőrje. 4,8 méteres hosszához 1885 milliméteres szélesség és 1855 milliméteres magasság társul, nekem pont a fejem búbjáig ér, ami már rendesen ijesztő lehet sokaknak.

Mellmagasságban kezdődik a motorháztető, térdmagasságban a küszöb, így már indokolt lehet mind a fellépő, mind az oszlopokon lévő kapaszkodók. Tisztességes vasdarab, és ez nem csak a látszat meg a nagyzolás miatt kell, a Land Cruiserben helyet kellett csinálni a technikának. Bár frissítés, látszólag semmi nagy dolog nem történt, és ez a valóság is. Megjelenés tekintetében újak a bronzos fényű díszítőelemek, mint a hűtőrács és a lámpák keretei, ezeket csomagban adják az Executive felszereltséghez az új fehér hátsó lámpákkal együtt.

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 57

Fehér, pontosabban színtelen hátsó lámpabúrák is járnak az Executive felszereltséghez

Belső

Rögtön visszautazik vagy 10 évet, de inkább 15-öt az, aki betér a Land Cruiser bendőjébe. Miután ezeket az alapokat 2009 óta használja a Land Cruisernél a Toyota, ordas nagy változásokat nem tudtak eszközölni. És nem is állt szándékukban, mert a modell fő piacain nem az a lényeg, hogy milyen anyagból van a műszerfal, vagy mennyire valódi bőr az üléshuzat. A minőség kérdése csak a piperkőc európai piac számára lehet fontos, azoknak, akik nem hagyják el vele az aszfaltot, mert ilyen is van elég sok.

Számukra bántó lesz, hogy a műszerfal minden egyes alkatrésze teljesen más anyagból készült. A fekete ötven árnyalatát legalább össze tudjuk számolni, és akkor még ott az ezüst, a lakkozott fekete, a szálcsiszolt ezüst, meg a minden is, egy idő után ezt már abbahagytam. Inkább strapabíró a bőrhuzat is az üléseken, mint jó minőségérzetű, akárcsak a kormányon. A kormány mű fa berakása egyenesen értelmezhetetlen, ma, amikor minden kiszállás-beszállást kézfertőtlenítés követ, rendesen kicsúszik a kezünkből, mintha ott sem lenne. Ráadásul még a nyomtatott fa erezet is kevésbé jó minőségű, mint a pár évvel ezelőtti modell kormányán, és már ott se tűnt igazinak.

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 58

Fűtenek és szellőztetnek is az első fotelek

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 59

Ritka kínos megoldás a fa hatású műanyag kormányberakás

Nagyok az ülései, szélesek, minden irányban elég jó a helykínálat, a harmadik sorba persze gyerekeken kívül inkább ne ültessünk mást. Motorosan mozog a két plusz ülés a csomagtartóban és az első ülések is gombokkal állíthatóak. Kényelmes fotelek ezek közöttük tisztességes középkonzollal, az én hitvány kis testemmel el is veszek elöl a térben, nagyra nőtt sofőröknek is tökéletes lesz a helykínálat. Amilyen az anyaghasználat, olyan az ergonómia is, az évek során bekerült extrák gombjai mind ott kaptak helyet, ahol éppen akadt.

Ülésfűtés középen a könyöklő tövében, kormány- és szélvédőfűtés a kormány jobb oldalán a műszerfalon, tükörállítás a balon, véletlenül sem az ajtón. Ebben a kuszaságban meglepően egyértelmű a klíma kezelése és az összkerékhajtás kapcsoló panelje, ez a kettő a legfontosabb, ha olyan helyeken használjuk, ahová valóban tervezték a Land Cruisert, vagy Pradót. Toyotásan kusza a multimédia kezelhetősége is, nagy előnye, hogy már Apple CarPlay és Android Auto használatára is képes, a JBL hifirendszer pedig 14 hangszóróval döbbenetesen jól szól ekkora térben. Hűtve maradnak az üdítők vagy a sör az első kesztyűtartóban, és az apróbb dolgainkat is ügyesen el lehet pakolni az utastérben, a 640 literes csomagtartó ajtaja pedig oldalra nyílik, így nem kell kis sámli a bezárásához.

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 60

Apple CarPlay- és AndroidAuto-kompatibilis a friss multimédia

Technika

Mit sem változott a Land Cruiser a lényegét tekintve. Alvázas, tehát nem a modern autókhoz hasonló önhordó karosszériája van, hanem inkább a teherautókhoz hasonló. Állandó zárható összkerékhajtás kerül bele és hatfokozatú automata váltó. Motorját épp most frissítették, a 2,8 literes, négyhengeres turbódízel jelenleg 204 lóerőre és 500 Nm nyomatékra képes. Miután az osztóművet felező fokozat is kiegészíti, a nyomatékot képes több mint megkétszerezni, a Toyota szerint 1200 Nm-t is lead a négy keréken, ha szükség van rá.

Már elektronikusan kapcsolhatóak a terepmódok, köztük pedig a sziklákon való kúszásra is találunk külön beállítást a lejmenetvezérlő mellett. Légrugós futóművet csak a hátsó tengelyre kaphat az Executive felszereltséghez, ez szintszabályzós is, gombnyomásra lejjebb engedhetjük, hogy könnyebb legyen hátra pakolni. Terepen is jól jön, hogy a hatalmas doboz hátulja nem pattog annyira, ha pedig nagyobb gödrökön kelnénk át, mint amit a rugók kimozognának, automatikusan képes leoldani az első stabilizátorrudat, ezzel megnyújtani a rugóutat.

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 61

2,8-as négyhengeres, 204 lóerős és 500 Nm nyomatékú. Nem eszi le a hajad és még nem is lomha vele a mozgás

Vezetés

Mindig volt egy jellegzetes hangja a Toyota dízelmotorjainak, a köszörülés és a teherautós ketyegés itt is megvan. Őszintén szólva szerintem ez nem negatívum, ez a dízelmotor be fog indulni -40 és +50 fokban is, ha arról van szó, márpedig itt erre van igény. Rendesen körvonalazza a hangélmény a technikát, ha teherautóként állunk a Land Cruiserhez, a legtöbb csalódás a komfort terén csak kellemes lehet. Végighúzzuk az automata váltó klasszikus kulisszájában a kart és D-be érve nyers lökéssel érezteti velünk a hajtáslánc, hogy indulhatunk. 

Óvatos léptekkel terelgethető ez az óriás, ezek a finom mozdulatai teszik jámbor jószággá, semmi agresszió nincs abban, ahogy áll, ahogy megy. Pillekönnyű a kormányzása, fékezésre nagyokat bólogat, de nagyon pontosan manőverezhető szűk helyen is. A technika elég nyers, de a dízelmotor hörrenéseiből finom mozdulatokat csinál a hagyományos bolygóműves váltó. Sokat fordul a volán és meglepően szűken fordul a Land Cruiser, nem nagy művészet vele parkolni a belvárosban sem, jellege miatt pedig pont ott rakjuk le, ahol akarjuk, ha csak az árokban van hely, akkor ott, neki aztán teljesen mindegy.

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 62

Összkerékhajtása állandó zárható középső differenciálművel és felező fokozattal

Össze sem hasonlítható a futása a hasonló méretű SUV-kéval. A Land Cruiser alatt vas van, méghozzá nagyon sok. Nincs könnyítés, nagy szilárdságú acél, trükkösen elvezetett rezgések meg miegymás. A létraváz és a merevhidas hátsó tengely ráz, ezzel nem lehet mit csinálni. Légrugói miatt nem pattog a hátulja, de az ülésen keresztül folyton érezzük a remegéseket, és éppen ezek miatt egyáltalán nem értem, miért vesz bárki presztízsből meg a mérete miatt Land Cruisert. Sosem lesz olyan pihentető, mint egy Mercedes vagy egy BMW, hiszen nem is ez a szerepe.

Érezhetően erősebb a motor, mint korábban, és a váltó hangolása is mintha gyorsabb lenne. Ezzel együtt persze nem valami gyors, 2,4 tonnára jut 500 Nm meg 204 lóerő, szóval csak semmi kapkodás. Egyébként így is egész kiadós gyorsításokra képes, de mindent azért nem érdemes megpróbálni vele, autópályán is a 130 még éppen kényelmes, onnan már az előzés egy elég nagy falat. Kanyarban dől, vészfékezéskor csak húzzuk magunkra a kormányt és imádkozunk, hogy megálljon, mégis feltűnően sokan hajtottak ki elém gondolkodás nélkül, pedig messziről észrevehető jószág.

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 63

Bárhová képes eljuttatni az utasait akár légvonalban is. Négy rendes terepgumit megérdemel, az alap abroncsokkal sárban nem sokra megy

Frissítésével érkeztek vezetéstámogató rendszerek is, és amennyire lehet, ügyesen is működnek. Kedvenc segítségem, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, itt még inkább sokat segít, de a 360 fokos kamerarendszerre sem volt még nagyobb igény, mint itt. Távolságtartós a tempomat és már a Land Cruiser is tudja tartani a sávot, ha arról van szó, de még messze nem annyira hatékonyan, mint a kisebb autók vagy a modernebb SUV-k, szerencsére a sivatagban úgysem lesznek felfestések. A hatékonyabb motor nyilván csodákra nem képes, de a 11 literes tankolás szerinti fogyasztást azért így sem mondanám soknak jelentős mennyiségű autópályás szakasszal.

Költségek

Árával már a prémiumszegmens felé kacsintgat, ott viszont nincs ellenfele a Land Cruisernek, legalábbis a hazai piacon. 16,8 millió forintos kezdőárával is megadja a lényeget, vagyis az állandó összkerékhajtást, de még kézi váltóval, ami sokaknak még pozitívum is lehet. A vezetéstámogató rendszerekért már a 19,4 millió forintos Comfort szintet kell választani, innentől felfelé pedig belépnek a képbe a kényelmi extrák, mint a 14 hangszórós JBL hifi, a 360 fokos kamerarendszer, a terepmódok, szellőztetett és fűtött ülések és miegymás.

A hétüléses csomag mellett szól, hogy általa a nagycsaládos 2,5 milliós kedvezményre is jogosult lesz a Land Cruiser, ami ezen a szinten már talán nem is akkora lényeg. Fenntartási költségek szempontjából nem nevezhető zsákutcának, fogyasztása nem vészes és a modell felhasználói szerint leggyakrabban a fékek karbantartására kell költeni, a tömeg eszi a betéteket és a tárcsákat, főleg, ha a menetstabilizáló és a lejtmenetvezérlő is sokszor lép működésbe. Egyetlen jelentős konkurense a Ssangyong Rexton, mely minőségben és tudásban is könnyedén utoléri a Land Cruisert, presztízsben persze távol áll tőle.

Utazás a világ körül? Ezzel simán! – Toyota Land Cruiser 64

Erdőt járni nagy kényelemben lehet vele, a nagyobb gödröket is ügyesen lépi át

 

A Toyota Land Cruiser és vetélytársai – Listaár, forint
Toyota Land Cruiser (204 LE) 16 870 000
Ssangyong Rexton 4WD (202 LE) 14 499 000
BMW X7 40d (340 LE) 31 137 000
Mercedes-Benz G 350 d (286 LE) 42 432 000

Értékelés

Tökéletesen alkalmas arra, amire kitalálták és a legtöbb piacon használják is. A Land Cruiser egy terepjáró, így is kell kezelni, nem a piperkőc SUV-k Toyota emblémás megfelelője. Ez egy vasdarab, a lehetőségei adottak ahhoz, hogy légvonalban eljusson szinte bárhová – ha vettünk rá rendes gumikat -, városban pedig kicsit olyan lesz, mint elefánt a porcelánboltban. Jámbor jószág, de nem nézném meg, mit művel egy bután elé kikanyarodó Green Gó-s kisautóval. Minőségben van hová fejlődni, ha be akarnak simulni az SUV-kínálatba, de ilyet úgysem fog adni más, szóval semmi szükségük rá.

Mellette – Ellene
 
  • Hajtás hatékonysága
  • Kényelmes ülések
  • Jó zajszigetelés
  • Könnyű vezethetőség
  • Vezetéstámogatók
 
  • Minőség
  • Ergonómia
  • Pontatlan kormányzás
  • Rezgések a karosszéria felől

Szavazás

Hogy tetszik a friss Land Cruiser?
átlag
8.52
szavazat
699
Hogy tetszik a friss Land Cruiser?