Amikor a BMW bemutatta az M4 Competition modellt, azzal közvetlenül készítette elő ezt a mostani premiert, hiszen a 4-es széria abszolút csúcskivitelének erőforrását eleve versenymotornak fejlesztették. Nem csoda tehát, hogy ilyen gyorsan elkészültek az M4 GT3 versenyautóval – azaz hogy mégsem, hiszen az autó még nincs teljesen kész, de a hónap végére az lesz: akkor rendezik ugyanis a Nürburgringi 24 órás futamot, amin feltétlenül részt kívánnak venni az autóval.
A fejlesztés első fázisában intenzíven alkalmaztak virtuális szimulációs programokat, majd tavaly júliustól már a fizikai prototípusokat nyúzták tesztpályákon. Az autó első nyilvános előzetesére tavaly decemberben került sor, amikor bemutatták a kormánykerekét: ez a világ első olyan kormánya, amely módosítások nélkül használható versenyautóban és szimulátorban egyaránt.
Mostanra 70 órányi pályaidő van a prototípusokban – ez 14 ezer kilométert jelent. Fontos fejlesztési cél volt, hogy javítsák az autó vezethetőségét és megbízhatóságát, hogy érdemben csökkentsék az M4 GT3 élettartama során felmerülő költségeket, a karbantartási kiadásokat.
Az autó júniusban tehát átesik a tűzkeresztségen, de a fejlesztés ezzel még nem ér véget: az első ügyfelek azonban ígéretet kaptak arra, hogy a 2022-es szezonban már versenyezhetnek az autóval.
A közvetlen elődhöz, a BMW M6 GT3-hoz képest az új BMW M4 GT3 kényelmesebb vezethetőséget kínál, így amatőr pilóták hatékonyabban vezethetik. A kezelhetőséget még egyszerűbbé teszi, hogy számos paraméter a fent említett kormánykerékről állítható, anélkül, hogy számítógépet kellene kötni az autóra. Az új M4 GT3 kevésbé pusztítja az abroncsokat, és egyenletesebb igénybevételt mutat. A motor (hangolástól függően akár 590 lóerős) és az erőátvitel (hatfokozatú Xtrac egység elektrohidraulikus tengelykapcsolóval) jóval kedvezőbb költségekkel tartható karban, illetve üzemeltethető.
BMW M4 GT3 | BMW M6 GT3 | |
Hosszúság (mm) | 5020 | 4975 |
Szélesség (mm) | 2040 | 2046 |
Magasság (mm, változtatható) | 1308 | 1308 |
Tengelytáv (mm) | 2917 | 2901 |
Kerékméret, elöl | 12.5 x 18” | 13 x 18” |
Kerékméret, hátul | 13 x 18” | 13 x 18” |
Motor (hengerszám, cm3) | soros hathengeres, 2993 | V8, 4399 |
Max. teljesítmény (LE) | 590 | 580 |
Sebességváltó | hatfokozatú, Xtrac | hatfokozatú, Ricardo |
Tengelykapcsoló | elektro-hidraulikus | hidraulikus |
Végül említést érdemel, hogy az M4 GT3 olcsóbb is, mint az M6 GT3 volt. Igaz, a 4000 eurós (kb. 1,4 millió Ft) árelőny a teljes vételárnak nem egészen 1%-a – bizony, az új versenyautóért minimum nettó 415 ezer eurót (145 millió forintot) kér a BMW partnereitől. Ez az alapár, amire még extra csomagok és tételek jöhetnek rá – pl. a Competition csomag, amely számos funkció mellett egy egynapos szimulátoros képzést is tartalmaz a pilóták számára.