Az Európai Unióban július elsejétől minden újonnan forgalomba helyezett elektromos járműnek hallható, mesterséges működési hanggal kell rendelkeznie. Mit jelent is ez pontosan? Egyszerűen annyit, hogy olyan hanggenerátorral szükséges felszerelni őket, amely 20 km/órás sebességig mesterséges menetzajt produkál. A belsőégésű motorral működő járműveknél nyilván erre korábban nem kellett figyelmet fordítani, mivel a motor és a gumiabroncsok zaja miatt elég könnyen hallhatóak voltak a környezetük számára. Az elektromos járművek azonban „túlságosan halkak” az Európai Unió szerint. 

Az új szabályozás értelmében, ha a működési zajuk nem éri el az 56 dB-t, akkor külső akusztikus figyelmeztető hangrendszerrel (AVAS) kell felszerelni őket. „Mi üdvözöljük ezt a döntést. Gyerekkorunkban mindannyian megtanultuk, hogy a mindennapi közlekedés során ne csak azt vegyük figyelembe amit látunk, hanem azt is, amit hallunk. Városi környezetben már annyira támaszkodunk a hallásunkra, hogy bizonyos helyzetekben körül sem nézünk, mielőtt lelépnénk a járdáról, ha azt halljuk, hogy nem jön semmi. A balesetek elkerülése érdekében ezért azt szeretnénk, ha új figyelmeztető hangrendszerünkkel a gyalogosok és a biciklisek hallanák amikor egy Volvo teherautó a közelükbe ér” – hangsúlyozta Anna Wrige Berling, a Volvo Trucks termékbiztonsági igazgatója. 

A feladat persze korántsem olyan könnyű, mint amennyire elsőre hangzik. A járműveket ugyanis olyan hanggenerátorokkal kell ellátni, amelyek nem keltenek plusz zajterhelést a városlakókra. És az általuk kibocsátott hang nem hatol át az épületek falain, ablakain. „Elektromos teherautóinkat olyan AVAS-rendszerrel látjuk el, amelyek továbbra is lehetővé teszik az éjszakai kiszállításokat, emellett pedig a csendesebb és rezonanciamentes működésnek köszönhetően kellemesebb munkakörnyezetet biztosítanak a gépjárművezetők számára” – emelte ki Anna Wrige Berling. 

A Volvo Trucks olyan figyelmeztető külső hangrendszert fejlesztett ki, amely összesen négy féle különböző hangot használ, hogy hallhatóvá váljanak az elektromos teherautók. Ennek értelmében előre haladásnál (moving foward), üresjáratnál (idling), tolatásnál (reversing), illetve lassításnál (slowing down) más-más hangeffektet produkálnak a Volvo e-teherautók. Az új AVAS-rendszert az elektromos Volvo FL, FE, illetve az FH, FM és FMX modellek automatikusan megkapják, azaz, hamarosan akár élőben is hallhatjuk őket suhanni az utcákon. Ha kíváncsi vagy rá, milyen hangjuk lesz az új elektromos Volvóknak, akkor nézd meg ezt a videót. 

a videó a hirdetés után indul