Aktuális szakértői összeállításunkban egy jogi esettel indítunk, utána pedig jönnek a használt autót kereső olvasók! Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!

Eltűnt a baleset okozója, vagy talán sosem létezett

Olvasónk kérdez

Tisztelt Szakértő!

Tavaly júliusban a feleségem araszolt a főúton, és maga elé engedett egy kocsit. Amikor megállt, belecsúszott egy furgon. A furgonos azt állította, hogy őt egy másik furgon lökte a mi kocsinkba, de az elkövető elmenekült.

Volt rendőri helyszínelés, feljelentés. A rendőrség nem tudta igazolni, hogy volt harmadik. A biztosító kijelentette, hogy nem fizet, mert nem az ő ügyfelük felelős a balesetért.

Megbíztam egy közlekedési szakjogászt aki csak lehúzott, de nem csinált semmit.

Várom válaszát.  

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Levélíró!

Álláspontunk szerint akár volt harmadik fél a balesetben, akár nem, a felesége mögött érkező jármű üzembentartóját és annak biztosítóját kártérítési, ill. megtérítési kötelezettség terheli. Okvetlenül javasoljuk a kár szakszerű felméretését a közvetlen károkozó biztosítójának bevonásával, majd javítási árajánlat vagy számla alapján a kár véleményünk szerint jó eséllyel érvényesíthető.

Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Mennyit kell költeni egy tíz éves francia dízelre?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!

Korábbi kérdésemet pontosítanám.

Úgy néz ki, hogy egy Peugeot 5008-at vennénk, 2.0 HDI full extrás változatot 2 500 000-ért mérik ezeket kb. 10 évesen. Nem volt soha ekkora autóm, és nem tudom, hogy forintosan milyen összegre kell számítanom az elkövetkezendő 150 000 km-en, csak mégis valami számmal fémjelezve, hogy viszonyíthassak.

A 308-asnak épp előttem írja, hogy még mindig fordul elő elektromos problémája, jó lenne tudnom, hogy a sok extrával mit vállalok, szemben mondjuk egy észszerűbb active felszereltséggel vagy mondjuk egy másik típussal.

Drágább lenne egy hasonló árban lévő, de nem full extrás BMW X5 vagy Audi Q7 fenntartása?

Eltűnt a baleset állítólagos okozója, ki fizeti a kárt? 2

A Nissan Qashqai szervizelése kevesebb pénzt vinne el összességében, vagy csak kevesebbszer lenne vele gond? Meg hát a sok/kevés az relatív, ezért lenne jó egy megközelítőleges összeget látni, hogy mit vállalnék. Ha sokallom, akkor inkább vennék egy lpg-s Orlandót, és akkor tudom, hogy talán a lehető legkevesebbért járunk.

Ha te is kérdeznél Tibortól autóvásárlás kapcsán, kattints ide és írj neki!

Szakértőnk válaszol

Kedves Norbi!

Amennyiben meg tudnám mondani, hogy egy 10 éves bármilyen autóra mennyit fog költeni a következő 150 000 kilométer alatt, azonnal jósdát nyitnék, és szétkeresném vele magam… :)

Kérem, vegye számításba, hogy ezek használt autók. 10 év alatt rengeteg behatás ( jó/rossz szervizelés, használat, sérülés, karambol, városi/vidéki használat stb…) történik egy autóval, így nem lehet általánosságban megmondani, mennyit fog rá költeni. Ha előzőleg vigyáztak rá, akkor kevesebbet. Ha szétrúgták, akkor sokat.

Extravonalon: ami nincs benne egy autóban, az értelemszerűen nem megy tönkre. Ezzel együtt én biztos nem vennék egy fapados autót csak azért, mert egyszer hátha tönkremegy az ülésfűtés…

Egy tizenéves BMW X5, vagy Q7 fenntartása nem azért (vagy nem csak azért) drága, mert sok benne az extra. Amennyiben ilyen típust választ, évi 0,5-1 milliót nyugodtan tegyen félre a szervizelésre, gumikra stb., függetlenül a felszereltségtől. Az sem árt, ha Xanaxból is betankol és keres egy szerelőt, aki ráér, és nem az ön pénzéből szeretne jachtot venni az Adrián.

Az Orlandóra is fog költeni. Attól, hogy benzines, nem fog kimenni a világból egy fékbetétcserével.

Nyilván egy egyszerűbb autóra kevesebb pénzt fog költeni, mint egy bonyolultabb, összetettebb autó esetében. Egy 10 éves dízelautó néha törvényszerűen tönkremegy (egyébként egy benzines is). Ilyenkor pár százezer forintot rá kell költeni, azonban egy benzineshez képest ekkora méretkategóriában minimum 3 literrel kevesebbet fogyaszt, ami Önnek 1,2 millió forintot jelent a benzinkúton mínuszban.

Eltűnt a baleset állítólagos okozója, ki fizeti a kárt? 3

A közel tízéves BMW X5 fenntartása várhatóan azért felülmúlja a vele egyidős Peugeot 5008-asét, még akkor is, ha mindkettő hasonlóan megkímélt

Egy dolgot megígérhetek: bármilyen 10 éves autót vásárol, költeni fog rá. Az, hogy mennyit, erősen állapotfüggő. Itt az Autovizsgalat.hu-nál pont azért dolgozunk, hogy az adott kocsit átvizsgálva meg tudjuk állapítani a konkrét autó jelenlegi állapotát, így minimalizálva az esélyét annak, hogy nem várt magas költségekbe szaladjon bele. Varázslók, jósok azonban mi sem vagyunk (és egyetlen szakember, szerviz sem az), aki pontosan meg tudná mondani Önnek, mennyit fog költeni az autójára a következő 5 évben, vagy 150 000 kilométer alatt.

Javaslom, vásárlás előtt nézesse át a kiszemelt autót szakemberrel, igy tudja legjobban minimalizálni a kockázatot.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!

Feleségemnek szeretnék egy “új” autót vásárolni. Ikreink születése előtt egy évvel kapott tanulóautónak Ford KA 1.3-at, melyet méretei miatt kívánunk lecserélni. Tekintve, hogy napi szinten vezet kisebb távokat, valamint az én Chevrolet Cruze kombi autómat is szépen használja, nem tartanék egy kombi, esetleg családi egyterű autó vételétől sem.

Az éves futásteljesítmény 10 000 km környékén lenne, sok rövid távú használattal, így én benzines motorban gondolkodom (alapvetően 1.4-1.6). Árkategóriában max. 1,5 millió forintos autókat keresek (10-12 év körül). Szívesen meghallgatnám a véleményét a témában, a fenti kritériumokat figyelembe véve az ön által preferált márkákat és az azokhoz tartozó ön által javasolt legjobb motorkonstrukciókat. A legfőbb szempont természetesen a megbízhatóság, fenntarthatóság, mellette a kényelem és helyigény. Jelen esetben nem a vezetési élményre összpontosítunk :) . Előre is köszönöm a segítséget!

Tisztelettel,
Dávid

Szakértőnk válaszol

Kedves Dávid!

10-12 éves korban nehéz preferált márkáról beszélni. Annyi minden történik ennyi idő alatt egy kocsival, hogy fontosabb az adott alany jelenlegi állapota, mint az idealizált márka. Persze valahogy választani kell, ezért ha csak a megbízhatóság a fontos, akkor például egy Kia Cee’d/Hyundai I30 kombit ajánlanék erre a célra, bár 1,5 millió forintért csak a piac alja elérhető, nyilván nem a legjobb állapotban.

Amennyiben nekem kellene ilyen célra autó, valószínűleg a Ford Focus II, Opel Astra H vonalon nézelődnék először. Sokkal jobb autózni velük, mint egy koreaival, és olcsón fenntarthatók, valamint ilyen összegért nagyobb a választék használható példányból.

Francia vonalon a Renault Megane III Grandtour szintén jó választás lehet 1,6-os benzinmotorral. Félnek tőle, mert francia, pedig ennek van az egyik legjobb motorja a kategóriájában.

Bármelyiket választják, nézessék át szakemberrel vásárlás előtt, nehogy átverjék Önöket!

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu