Röviden – MINI 2021 | |
---|---|
Mi ez? | A 2000 óta a BMW-hez kötődő MINI harmadik generációja a 3 és 5 ajtós, valamint Cabrio modellből. 2021 nyarától érkező frissítésekkel |
Mit tud? | Egyedit nyújt, látványban és vezetési élményben egyaránt |
Mibe kerül? | 7 millió forinttól indul az árlista 136 lóerős benzinmotorral. A másik véglet az elektromos hajtású 11 millió forintos árral |
Kinek jó? | Bárkinek, aki különlegességre vágyik, aki szeretne kitűnni a forgalomban és ehhez egy prémiumminőségű autót szeretne |
Az autók között találunk olyan ikonokat, amelyek azonnal azonosíthatóak. A Mustang, a Fiat 500, és a MINI is ilyen. Ha valaki nem immúnis az autókra, azonnal tudja, hogy mivel van dolga, ha meglátja. Mostanra a harmadik generációnál jár BMW-csoporthoz tartozó brit márka újkori autója, 20 éve támadt fel és lett belőle prémiummodell.
2014 óta van velünk a jelenlegi sorozat, így akár nyugdíjba is vonulhatna, az iparágban szokásos hatéves modellciklust követve, ehelyett inkább marad egy újabb frissítéssel. Módosított külsővel és utastérrel, fejlettebb elektronikus rendszerekkel, áthangolt futóművel őrzi fiatalságát. Nemrég Magyarországon is bemutatkoztak, a MINI felfrissült 3 és 5 ajtós, valamint Cabrio változatai, mi pedig tettünk egy röpke próbát velük.
Külső
Jelentősen megnőtt 20 év alatt a háromajtós MINI, 25 centivel hosszabb, mint 2001-ben. Most 3876 mm hosszú, aminek köszönhetően a mókás játékautó helyett igazi kocsivá érett, de még mindig kisebb, mint egy Renault Clio vagy a Toyota Aygo. A 4036 mm hosszú ötajtós változat már hozza azok méretét, így kevésbé izgalmas arányokkal bír, de sokkal praktikusabb.
Nem változott viszont a MINI karaktere. Ebben benne vannak a karosszéria sarkaiba tolt kerekek, a masszív sárvédőívek, a karosszériától elérő tetőszín és a kerek fényszórók is. Újdonságként lámpák belső háza mostantól nem krómozott, hanem fekete színű, emellett alapfelszereltségként LED-es a fényszóró tompított és a távolsági fénye is. Változott a hátsó lámpájuk is annyiban, hogy immár minden modell a brit zászló motívummal szerelt változatot kapja.
Felárért az első fényszóró adaptív LED-Mátrix kivitelű is lehet, amely automatikusan változtat a fénycsóván és nem vakítja el a szembe jövőket, de magában foglalja a kanyarfényt, a rosszidő-funkciót is. Utóbbi lehetővé tette, hogy eltűnhessen a hagyományos ködfényszóró a lökhárítóból, helyét egy szellőzőnyílás vette át, amelyen át áramló levegő csökkenti a kerekeknél keletkező turbulenciát, légellenállást. Ha már foglalkoztak a lámpákkal, az oldalsó irányjelzőt sem hagyták érintetlenül, ide egy LED-csíkot álmodtak meg, a keretező panel újult meg.
Leginkább a korábbinál is nagyobbra rajzolt hűtőmaszkkeretről, illetve a rendszámnak helyet adó tartó karosszéria színűre váltásáról (korábban fekete) lehet azonosítani a legújabb MINI-ket. Hátul is átalakult a lökhárító, amelyben nagyobb lett az első lökhárítót idéző fekete betét és eltűntek a külön ködlámpák.
Persze nem lenne facelift, ha nem érkeznének új felnik és karosszériaszínek. Az új tónusok mellett a nagy dobás a színátmenetes tetőfényezés, amelynél a szélvédőtől a hátsó légterelőig három eltérő árnyalatban jelenik meg az adott szín.
Belső
Ahogy a külső, úgy az utastér is egyértelműen MINI, izgalmas formák, prémiumkivitelben. Jó összeszerelési és anyagminőség jellemzi a kisautó utasterét. Továbbra is megvannak a minis megoldások, közülük is a leglátványosabb billentyűsor a váltókar előtt, illetve a műszerfal közepén lévő nagy kerek motívum.
Míg korábban itt a sebességjelzőt találtuk, mára ez már csak formajegy, amely keretezi az immár alapfelszereltségként adott 8,8 colos érintőképernyőt. Ha a hangulatvilágítást is megrendeli az ügyfél, a lézergravírozott keret is követi a színt. Menüje a BMW iDrive-jának leszármazottja, ennek megfelelően kellően gyors és könnyen kezelhető, a kézifék alatt lévő panelről a csempeszerű megjelenő ikonok érintésekkel is aktiválhatók. A kijelző képe aprólékos és tűéles, a Cabrióban még nyitott tető mellett is jól látható.
Nem ilyen tökéletes a vezető előtti feláras képernyő, amely erős fényben nehezebben olvasható. Ívelt tablet formája izgalmas, illik a MINI-hez, de a csalódás akkor jön, amikor rájövünk, hogy a képe nem változtatható. Ha közelebbről megnézzük, kiderül, miért. Bár nem látszik elsőre, csak részben digitális, a fordulatszámmérő például mutatós.
A mostani frissítés nyomán kevesebb krómot találunk az utastérben. Így a műszerfal két szélére helyezett szellőzőrostélyokat fekete keret övezi, miközben a középső szellőzőrostélyok új formát is kaptak. Ha túllépünk az alapmodellek főként fekete belsőjén, nagyon különlegessé tud lenni a MINI utastere. Látványos borítások, huzatok dobhatják fel az alapvetően jó anyagokból építkező utasteret.
Újdonság a képeken is látható sárgás árnyalatú huzat a sportülésekhez, ami csak egy a több új ülésborítás közül. A műszerfalra is számos egyedi betét választható, hiszen a MINI egyik alapüzenete az egyedire szabhatóság. A MINI alapülése inkább kényelmes, míg a combtámaszos sportülés azoknak lehet igazán vonzó, akik kihasználnák a futóműben rejlő potenciált egy-egy komolyabb menetnél.
Ülése kissé magas alappozícióban van, vélhetően azért, hogy a hátul ülők lábfeje becsúszhasson alá, így nyerve plusz helyet, az egyébként nem túl tágas hátsó részen. A próbált kabrióban magam mögött (178 cm) nehezen férek el. Be tudtam ülni, de hosszabb utat így megtenni, nem kényelmes. Elöl is passzentos az érzés, de itt jut elég hely.
Kormányból immár minden modell a sportosabb kivitelűt kapja, amely 2021-re a korábbinál is vastagabb karimájú. Természetesen számos funkció működtethető róla, ezek gombjai a letisztultság üzenet mellett egy síkba kerültek a frissítéssel. A kormányfűtés is elérhető lett.
Technika
A 3 ajtós, 5 ajtós és Cabrio modellek kínálatában dízelmotort már nem találunk. A fő csapásirányt a benzinesek adják, de van tisztán elektromos is. A Cooper néven futó típusokba 1,5 literes háromhengeres, turbós benzinmotor kerül 136 lóerő teljesítménnyel és 220 Nm nyomatékkal. A Cooper S-ben 2,0 literes négyhengeres turbómotort találunk 178 lóerővel és 280 Nm nyomatékkal. A csúcs a John Cooper Works, amelyben a 2,0 literes motor 231 lovas, nyomatéka 320 Nm. Természetesen ez a leggyorsabb, akár 6,1 másodperc alatt elérheti a 100-as tempót és 246 km/óráig is futja az erejéből. Utóbbi változat ötajtósból nincs, háromajtósként vagy kabrióként választható. Minden motorvariáns készül hatfokozatú manuális vagy hétsebességes duplakuplungos automata sebességváltóval társítva is.
Az elektromos hajtású Cooper SE csak háromajtós karosszériával kapható. 135 kW (184 LE) teljesítménye mellé, az indulás után egy pillanattal már 270 Nm nyomatékot kínál. A gyártó maximum 234 kilométeres hatótávot ígér.
Természetesen sokféle vezetőtámogató rendszer érhető a MINI kisebb modelljeihez is, most olyan technológiai megoldásokkal bővült a kínálat, mint az elektromos rögzítőfék, a Stop&Go funkciót is tudó távolságtartó tempomat és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer.
Futóműve elöl a szokásos MacPherson, hátul független, több lengőkaros, amely mostantól folyamatosan alkalmazkodó lengéscsillapítókkal is elérhető a benzines modelleknél. Egy kiegészítő szelep ellensúlyozza az adott kerék megtapadásával hirtelen fellépő nyomást a lengéscsillapítókban, 50-100 ezredmásodperc alatt képes állítani a nyomást. Ez az aprónak tűnő újítás azonban alapjaiban változtatja meg a MINI habitusát.
Vezetés
Továbbra is megvan a MINI agilis viselkedése, de az adaptív lengéscsillapítókkal sokkal kifinomultabb, kényelmesebb lett az autó. Futóműve már egyáltalán nem ráz, már nem pattog a fara, az úthibákkal lazán elbánik. Továbbra is nagyon gyors kanyarvételre képes, megmaradt a sportos úttartás, csak ebből alig érezni valamit, a játékosság, a versenyautós érzés már nem jellemző rá. Felnőtté vált.
Ha valaki a korábbi, főként az első generáció zabolátlan izgalmát keresi, az csalódni fog. Kormányzása jelenleg is sportosabb, mint a legtöbb más autóé, de már nem olyan különlegesen közvetlen és a visszajelzései sem olyan pontosak. Ráadásul az egyenesfutása hagy kívánnivalót, folyamatosan dolgozni kell a kormányon, hogy tartsuk a kijelölt irányt.
A próbált Cooper S változat könnyedén mozog, teljesítménye bőséges minden helyzetben. Kanyarból szinte kilő, és az előzések sem jelentenek kihívást. A futómű határait feszegetve jóindulatúan az orrát kezdi tolni a kocsi.
Magasabb fordulaton nagyon jó hangja van a Cooper S modellnek. Míg hétköznapi módon vezetve csendes, addig ha odalépünk, akkor mély tónusra vált. Sport módban különösen izgalmas a hangélmény, a motor és kipufogó mellé gázelvételre a turbó lefúvószelepének fütyülése is jelen van.
Automata váltóval próbáltuk a kocsit. A hétfokozatú duplakuplungos szerkezet igyekszik alkalmazkodni a menetmódhoz. Így alaphelyzetben és Green állapotban próbál észrevétlen maradni, míg Sportban, hangsúlyosabbá teszi a kapcsolásokat. Lehetne picit gyorsabb a váltásoknál.
Ötajtósként egyértelműen, de kabrióként is viszonylag csendes a MINI. Persze egyértelmű, hogy vászonból van a felső rész, de nem rontja az utazás élményét. A hátsó üléseket kizáró viharhálót használva még autópályán is huzatmentes marad az utastér.
Költségek
Magyarországon nem forgalmazzák a MINI egyébként belépőmodelljének számító, gyengébb motorokkal és kevésbé izgalmas kivitelű One-t. Itthon a Coopertől indul az árlista, amely 3 ajtós karosszériával 6.990.000 forinttól vehető meg. Ötajtósként 7,2, kabrióként 8,43 millió forint ennek a változatnak az ára. Ezen felül nagyjából 1,2 millió a Cooper S modell felára minden karosszéria esetében. A csúcsmodellnek számító John Cooper Works háromajtós és kabrió variánsból létezik, ára nagyjából 9,5, illetve 11 millió forint.
Egy évtizeden belül a MINI csak elektromos autókat fog kínálni. Jelenleg csak a háromajtós létezik tisztán villanyhajtással, amelyért 10.995.000 forintot kérnek.
A júliustól érvényes árak néhány százezer forinttal magasabbak, mint a jelenleg futó árlistában, amelynek az importőr tájékoztatása szerint két oka van. Egyfelől a BMW csoport évente három előre meghatározott alkalommal változtat az árain, ha kell, és ez most ilyen, illetve az új modellek többletfelszereltséggel rendelkeznek.
A MINI és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A1 Sportback (110 LE-től) | 7 188 750-től |
FIAT 500 (70 LE-től) | 4 569 000-től |
MINI (136 LE-től) | 6 990 000 |
Értékelés
Nagyon sokat finomodott az eredeti koncepcióhoz képest a MINI. Már nem elsősorban a vezetési élmény teszi emlékezetessé. A kifinomult futómű miatt már nem annyira különleges a vezetési élmény. Könnyebb az élet vele így, csak az izgalom hiányzik. A formák, az anyagok, a hangulat azonban továbbra is egyedivé, különlegessé teszik a brit kisautót.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|