Aktuális szakértői összeállításunkban a használt autót kereső olvasóink kerülnek porondra! Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
Veteránozni szeretnék szocialista típussal, merre induljak?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Szocialista autót szeretnék vásárolni külföldről, veteránozni: Wartburg 1.3, Trabant 1.1, Polski Fiat 125p (Nagypolski) ’75-ig, Csepel/Rába teherautó, Ikarus busz ‘68-ig. Az alábbi járművek közül melyiket ajánlaná a leginkább?
Melyikeket gyártották 4 db tárcsafékkel [2 db tárcsafékkel, 2 db dobfékkel]?
Melyik gépjárműhöz nincs alkatrész? Tartósság, megbízhatóság, kényelem, vezethetőség, vezetési élmény szempontjából melyik a legjobb? Típushibái ezeknek az autóknak? Mire figyeljek oda vásárláskor?
Hogyan néz ki az autóbehozatal menete külföldről trélerrel+papírok, adminisztráció? Euro 0,1,2,3 környezetvédelmi besorolású járműveket hogyan lehet forgalomba helyezni? Mik a feltételei a magyarországi forgalomba helyezésnek? Van Magyarországon emissziós matrica? Mik a veteránvizsga feltételei? Melyikhez kell olajat keverni tankolásnál, ill. melyik igényli a gyakori, rendszeres szervizt, melyiknél drága/ritka az alkatrész, szerelő?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: János
Szakértőnk válaszol
Kedves János!
Magam is szeretem a volt szocialista autókat, ebben a világban kezdtem az autószerelést, de nem vagyok gyűjtő. Sajnos ilyen kérdéstömeg megválaszolása többnapnyi kutatómunkát igényelne, amire nincs kapacitásom. A kérdések alapján azt látom, hogy nincs kiforrott elképzelés még a gépjármű fajtája irányában sem (személyautó, teherautó, busz…) Korabeli, nyugati technikával modernizált keleti autó irányában szerintem nem érdemes elindulni (pl.: Trabant 1,1). A legtöbb gyűjtő szerelemből gyűjt, nem csak anyagi megfontolásból, így az általa kedvelt típus, vagy típusok ösvényén halad, és az ezekhez kapcsolódó forrásoknak jár utána, ezekből lesz profi.
Azt gondolom, hogy a legfontosabb kérdés az, hogy melyik típus és annak világa áll legközelebb a szívéhez. Miután ez megvan, az adott típusba ássa bele magát (típusismeret, beszerzési források, alkatrészellátás, más gyűjtők…). Ez nagyon kemény munka és nem fog mindenre választ kapni egyetlen embertől, forrásból. Aki birtokában van ennek az ismeretanyagnak, általában féltve őrzi és nem kiabálja ki a világba, hiszen neki is hatalmas befektetés volt megszerezni azt.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Renault Scenic helyett városi terepjárót
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Elkapott bennünket is a crossover láz! Renault Scenic autónkat szeretnénk lecserélni egy benzines városi terepjáróra. Ötmillió forint lenne rá a keret.
Hyundai Tucson, Kia Sportage vonalon indultunk el, illetve az SX Cross-Vitara páros is látóterünkbe került. Kérdésem, hogy ezek közül melyiket javasolná, illetve van-e még olyan típus, amit érdemes lenne megnéznünk?
Köszönettel:Péter
Ha te is kérdeznél Tibortól autóvásárlás kapcsán, kattints ide és írj neki!
Szakértőnk válaszol
Kedves Péter!
Jó vonalon indultak el, amennyiben a felsorolt paraméterek szerint keresnek autót. Ezek közül nem emelnék ki egy típust műszaki szempontból. Én azt választanám, amelyik szimpatikusabb ezek közül. Fiatal korban viszonylag kicsi az esély a fenti autóknál, hogy komoly műszaki problémába fussanak, inkább a korábbi törések, sérülések jelentenek veszélyt.
Én talán még Toyota RAV 4 vonalon is gondolkodnék.
Nem tanácsos csak előélet lekérdezés alapján dönteni, hiszen a múltbéli sérülések gyakran nincsenek rögzítve, vagy nem hiteles az információ. Vásárlás előtt mindenképpen vizsgáltassák át a kiszemelt autót szakemberrel, mert csak így kaphatnak valós képet az autó jelenlegi állapotáról.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
3,5 millióért maximum 6 éves autót
Olvasónk kérdez
Tisztelt Varga Tibor!
Alsó-közép kategóriás, maximum 5-6 éves használt autó vásárlást tervezek, amelyre 3-3,5 M Ft-ot szánok. A megbízhatóságot tartom elsődlegesen fő szempontnak, mivel legalább 7-8 évre tervezek. A statisztikák szerint megbízhatóság alapján ebben a kategóriában a japán, majd a dél-koreai személygépkocsik vannak az élen több éve.
Ezért benzines, 5 ajtós, 1400-1600 cm3-es motorteljesítményű Toyota Aurist/Corollát, Hyundai I30-at, illetve Kia Cee’d típusokat nézek maximum 70-80 ezer km-rel.
Abban kérem segítségét, hogy ezért az összegért melyik típusú gépkocsit tudná leginkább ajánlani, illetve ebben a kategóriában melyik gépkocsit tudná még jó szívvel ajánlani?
Továbbá kérem tájékoztatását azzal kapcsolatban is, hogy Ön vagy valamelyik munkatársa vállalja-e vásárlás előtt használt gépkocsit átnézését, átvizsgálását? Amennyiben igen, akkor hogyan lehet Önökkel felvenni a kapcsolatot és mennyiért vállalják?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Nagy Attila
Szakértőnk válaszol
Kedves Attila!
Az Ön által felsorolt típusok bármelyikét tudom ajánlani, amennyiben megfelelő az állapotuk. Viszonylag egyszerű, bevált technika és barátságos fogyasztás jellemzi őket. A Toyotánál kerülném az 1,33-as motort a gyakori magas olajfogyasztás miatt. Kia/Hyundainál inkább az erősebb motort választanám.
A 70-80 000 kilométeres igényt én elengedném. Lehet, hogy remek állapotú példányt fog otthagyni csak azért, mert 30-40 000 kilométerrel többet mutat a számláló és így hamar beleszaladhat visszatekert órás, vagy anyataxiként, csak városban használt, akár rosszabb állapotú autóba is.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu