Lengésfojtó ingákat 2008 óta alkalmaznak személygépjárművekben a torziós lengések csökkentésére, ma már széles körben használják őket. A termék sikere annak a ténynek tulajdonítható, hogy az inga csillapító hatása – különösen alacsony fordulatszámon – a fizikai alapelvből következően arányosan növekszik a motor terhelésével. Ezáltal a motort kisebb fordulatszámon tudjuk üzemeltetni, így üzemanyagot takaríthatunk meg, illetve csökkenthetjük a károsanyag-kibocsátást.
Az idei év első felében elkészült a tízmilliomodik lengésfojtó inga a szombathelyi Schaeffler Savaria Kft. üzemben.
A termékek 1 és 4 kg között mozognak, akár 300 milliméteres átmérőjűek is lehetnek. A kéttömegű lendkeréken belüli elrendezés szempontjából megkülönböztetünk belső lengésfojtó ingát – ami helytakarékos módon az ívrugó alatt található – és külső lengésfojtó ingát, amit az ívrugó mellé helyeznek el. Utóbbi a nagyobb tehetetlenségi nyomatékának köszönhetően a torziós lengések még nagyobb csillapítására képes. A folyamat során alig van hőveszteség, mert a lengésfojtó inga a motor által leadott mechanikai energia lengő részét hatékonyan veszi fel és adja le, így csillapítva a hajtásláncot.
A kéttömegű lendkerék a hagyományos rendszerhez képest átlagosan 14%-os üzemanyag-megtakarítást hozhat, míg a lengésfojtó ingával is ellátott rendszerrel további 9%-ot takaríthatunk meg.
Eleinte a termék vevői a prémium kategóriás autógyártók voltak, de ma már szinte minden autógyár használja az alkatrészt a kényelem és a hatékonyság növelése érdekében.