Ma már a legtöbb Polski Fiat 125p megbecsült veterán, de legalább hobbiautó. Esetleg akad egy-két darab, amit a korabeli gépeknek rendezett raliversenyeken használnak, de tömegesen, határon veretni ilyen autókat már nem látunk. 

Ezért érdekes ez a felvétel. A helyszín, a verseny apropója ismeretlen, annyit látunk, hogy egy nagy falka 125p zúz kegyetlenül, félig az aszfalton, félig a füvön. A karosszériadőlés, az autók mozgása mai szemmel nézve furcsának hat, de a lendület és a szenvedély megvan, és ez a lényeg.

Polski Fiat 125p

A Polski Fiat 125p-ből két fő változat készült, az 1300 és az 1500, melyeket a motorjuk különböztetett meg egymástól. Az 1300-as verzióba egy 1295 cm³-es, 60 lóerős (45 kW), míg az 1500-asba egy 1481 cm³-es, 75 lóerős (51,5 kW) motor került. A fenti képeken az utóbbi, 1500-as látható.

A 125p volt az első autó, melyet Magyarországon négy darab tárcsafékkel forgalmaztak.

Az Olaszországban gyártott Fiat 125-től eltérően a Polski Fiat 125p rendelkezett kombi változattal is, 125p Kombi néven. Később egy pick-up kivitel is megjelent, már azután, hogy a Fiat 125 gyártása 1972-ben befejeződött Olaszországban. 1978-ban a kombi megnyerte az “Év kombija” díjat az Egyesült Királyságban.

Néhány autóba az eredeti olasz 1600 cm³-es (125p Monte Carlo) és 1800 cm³-es (125P Akropolis) motor került, ezeket főképp versenyzésre szánták. Néhány darab nyújtott karosszériás kabrió is készült, három üléssorral, melyeket a Varsót megtekinteni kívánó turisták vehettek igénybe.

Forrás