Röviden – Toyota Yaris Cross | |
---|---|
Mi ez? | A 2020-ban bemutatott negyedik generációs Yaris padlólemezére épülő magasabb, terepesebb, tágasabb, apró városi szabadidő-autó |
Mit tud? | Kicsi, takarékos, zöld városi krumpli, ami elérhető hibrid- és összkerékhajtással is |
Mibe kerül? | Durván 6 millió forinttól indul a Yaris Cross listaára, a hibrid pedig 7,2 milliótól vehető meg |
Kinek jó? | Ha kis méretű, ügyes és zöld városi crossoverre vágyik valaki, vásárlás előtt még nézzen meg egy Yaris Crosst is |
Nem is olyan régen, itthon már körbejárhattuk, beülhettünk a Toyota legkisebb szabadidő-autójába, a Yaris Crossba. A statikus találkozás után eljött a dinamikus próba ideje is, így már azt is tudjuk, milyen vezetni a Yaris technikájára épülő, de új külső gúnyát viselő gépet. Rögvest el is áruljuk, miben jó, miben kevésbé erős. De vigyázat, ezek még mindig nem a szériamodellek, csupán előszériás példányok, amik bármilyen szomorú, de hamarosan összetömörített fémkockaként fejezik majd be földi pályafutásukat.
Külső
Ugyan közös alapra – ez a TNGA-B néven futó – épül a mezei Yaris és a Yaris Cross is, külső méreteik mégis nagyon különbözőek, természetesen a Cross változat javára. Tengelytávjuk – 2560 mm – centire azonos maradt, de hosszban 24 centiméter a Cross előnye – 4180 mm, magasságban 6 centi -, 1560 mm, szélességben pedig 2 cm-rel nőtt nagyobbra – 1765 mm. A növekedés leginkább az autó farát érinti ide 180 mm jutott, míg az első túlnyúlás 60 mm-re több. Látványra is jól sikerült a Cross, van benne terepjárósság. De hiába lett szinte minden irányban nagyobb a Cross változat, a problémamentes városi közlekedéshez még így is megfelel, a konkurensek szinte kivétel nélkül mind szélesebbek és hosszabbak is nála.
Az Európának tervezett, és Európában, pontosabban Franciaországban gyártott apró crossover a sima Yarisszal egy üzemben, de más szalagon készül, és hiába a közeli rokonság, a forma teljesen más lett, a Toyotánál nem intézték el egy egyszerű, 2,5 centis emeléssel és küszöbig olvadt műanyagba mártással, ennél több a különbség a két modell között. Sőt, azonosságot sem nagyon találni. A Yaris Cross sokkal szögletesebb, komolyabb autó, amire a hűtőmaszk mellett az oldalablakok íve és a kerékjárati ívekre került plasztik védőelemek is rájátszanak. Van benne valami jóféle gonoszság, ami vélhetőn a sötét fényszóróknak köszönhető, ami jól harmonizál a hasonló hátsó lámpákkal, a fekete tetővel és tükörházakkal.
A piros a mezei Yaris, az aranyszínű pedig a terepesített változat. Nem nagyon hasonlítanak egymásra, pedig közös az alap:
Belső
Nemcsak a komolyabb megjelenés, a magasabb üléspozíció miatt jár jobban, aki a Yaris helyett a Yaris Crosst választja, hanem jóval nagyobb belteret is tud belakni, ami főleg a hátsó sorban teszi boldogabbá az utazást. Ha sikerül 190 centis magassággal és 46-os lábbal bemászni a szűk ajtónyíláson, akkor már élhető a hely hátul is. Bútorozása szemnek, kéznek is kellemes, különösen az ajtók textilborítása üdítő, ami ugyanígy néz ki a sima Yarisban is. Persze alatta műanyag van, de mégis jobb így hozzáérni. Rakodóhely általában nem sok jut egy kisautóba, itt mégis lehet pakolni az ajtózsebbe – akár palackot is -, van könyöklő, a két ülés között pohártartó, és ami a legjobb, aránylag magasan, a klíma panel fölött, szem előtt utaztathatjuk a telefont is, hánykolódás és kábelelhelyezési mizéria nélkül.
Ülései kényelmesek, a magasabb építés miatt a kilátás is jó az autóból, bár hátra nem nagyon kell nézni, azt megoldja a vezető helyett a kamera is. Műszerfala félkörökből áll, a két szélen az energiaáramlást mutató bal oldali – hibrid változatnál – és a kombinált üzemanyagszintet és hűtőfolyadék-hőmérsékletet mutató analóg műszer között középen egy kijelző található, ami a sebesség és minden más izgalmas adattal tájékoztatja a vezetőt. A középkonzolon nagy, átlagos képminőségű kijelző trónol, amire a könnyebb kezelhetőség érdekében igazi gombokat is biggyesztettek. Szintén örömteli, hogy a kétzónás klíma is tekerőgombokkal vezérelhető.Egyértelmű, gyors.
Csomagtartójának mérete a hajtástól függ, az elsőkerekes változatokban 397 literes, aki összkerekes Yaris Crosst vásárol, annak viszont 320 literrel kell gazdálkodnia. Itt jön jól igazán a hátsó túlnyúlás bővítése, hiszen a normál Yaris csomagtartója csak 286 literes. Üléseinek háttámlái 40:20:40 arányban ledönthetők, így középre hosszú dolgokat is be lehet tuszkolni a két szélső ülés használhatóságának megtartásával. Csomagtartója jól variálható, dupla fenekű, és a két darabban állítható padló magassága is változtatható, és vannak csomagrögíztő fülek is, de hevederekkel és némi Tetris tudással két kerékpárt is be lehet pakolni hátra.
Technika
1,5 literes háromhengeres benzinmotor kerül a modellbe, amely egyszerű benzinesként, valamint hibridkét is megvásárolható. Ami igazán érdekes ebben a kategóriában, még összkerékhajtású változat is van belőle, ahol a hátsó kerekeket kizárólag villanymotor hajtja, így nem kell elölről helypazarló kardántengelyt átvezetni az utasok alatt. Igaz, az összkerékhajtás csak a hibridnél érhető el. Váltóból a benzineshez hatfokozatú kézi, vagy folyamatosan váltózó áttételű CVT váltó párosítható, a hibridek pedig e-CVT-vel érkeznek, ami egy bolygóműves erőátvitel. A különösen jó, 40 százalékos termikus hatásfokú és magas kompresszióviszonyú háromhengeres benzinmotor a csak benzines változatban 125 lóerős, míg a hibridben -Atkinson folyamatot „használva” – 88 LE-t tud, amit a villanymotor ereje egészít ki 116 lóerős rendszerteljesítményre. Csúcsnyomatékuk 153 és 120 Nm.
A negyedik generációs hibrid rendszerben változott a lítiumion akkumulátorcsomag, ami erősebb lett, miközben 12 kilogrammot lefaragtak a tömegéből. Feszültségét 177 voltra emelték, valamint a pillanatnyi áramfelvétel/leadás mértékét is megnövelték, 100, és 50 százalékkal, így jobb lett a hajtás reakcióideje.
Városi autóként nagy hangsúlyt fektettek az önálló ki- és beparkolás finomítására. Ezekkel a rendszerekkel általában az a baj, hogy annyira lassúak, hogy még egy nagyon szerencsétlen sofőr is hamarabb beáll a kinézett helyre, mint az autó maga. A Yaris Cross rendszere mindezt 30 másodperc alatt megoldja, míg a konkurenseknek ugyanerre jellemzően 37-55 mp-re van szükségük. Sőt, nemcsak felfestett helyre képes beállni, hanem meg is tanítható neki például az otthoni, kertbéli parkolóhely is, ahová orral, vagy háttal is képes beállni, és onnan kiparkolni is. Ezt a funkciót sem tudtuk még élesben, önállóan kipróbálni, de gyári kísérettel beülhettünk olyan autóba, amiben már működött ez a funkció is.
Nemcsak rossz tapadási körülmények miatt érdemes a négykerék-hajtású modellt választani, de szemben az elsőkerék-hajtású modellek torzió rudas hátsó felfüggesztésével ott többlengőkaros megoldást használnak, ami sokkal kifinomultabb megoldás.
Vezetés
Bár mindössze másfél órát vezethettük a Yaris várhatóan slágertermékét, illetve azok előszériás változatait, az gyorsan kiderült, hogy a háromhengeres motor hangja utat talál magának az utastérbe. Főleg indulásnál morog közelebbről, mint azt szeretnénk, de nagyobb tempónál már jobb a helyzet. Igaz, csak azért, mert autópályán már megjelenik a szélzaj is, ami az amúgy nagy méretű, biztonságos külső tükrök felől jön. Simán lehet, hogy ezeket a szériagyártásig kijavítják, de szerencsére más gond nincs az autóval.
Sőt, a kormányzása például varázslatosan közvetlen, tényleg élmény vele a városban manőverezni, de a tempósabb kanyarok is szórakoztatóak a stabil futóműves Yaris Cross-szal. Persze a motor 116 lóereje nem tépi majd le senkinek a fejét és adrenalin-túladagolástól sem kell tartani a kormánya mögött, cserébe röhejes fogyasztással kalkulálhat, aki a hibrid változatot választja. Egyelőre rendes fogyasztási adattal nem szolgálhatunk, kénytelenek vagyunk a fedélzeti számítógép által saccolt 4,9 literes adatot elhinni, ami az autópályás, és városban szerencsétlenkedős részeket is tartalmazó tesztúton jött össze.
Költségek
A Yaris Cross ára valahol a mezei Yaris és a C-HR között található, ahogy méretben is valahová oda lehet elhelyezni a modellt. Jelenleg egymillió forint a különbség a Yaris és a Yaris Cross belépő listaárai között, de ha azonos motort választunk hozzájuk – a Yaris 72 lóerős egyliteressel is kapható, míg a Cross a 125 lóerős 1,5-össel indul -, akkor már csak 560 ezer forint a különbség. A hibrid változat belépőára 7,2 millió forint, ugyanez AWD-i hajtással 8,5 millió forinttól startol. A tervek szerint 2021-ben, szeptembertől év végéig 650 darabot szeretnének itthon eladni belőle, de jövőre, az első teljes évben már 1650 darabos értékesítést céloz meg vele a Toyota. A várakozások szerint 80 százalékos lehet az elsőkerék-hajtású változatok részesedése és szintén 80 százalék a hibridek aránya.
A Toyota Yaris Cross hibrid és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Hyundai Kona 1.6 GDi hybrid (141 LE) | 8 899 000 |
Honda Jazz Crosstar hibrid (98, 109 LE) | 8 789 000 |
Renault Captur TCe 140 mHybrid (140 LE) | 7 099 000 |
Toyota Yaris Cross hibrid (116 LE) | 7 190 000 |
Értékelés
Fejlett hajtásláncával, vonzó formájával és élhető, tágas utasterével a terepesített Yaris Cross megjelenése rendesen felboríthatja a kis méretű szabadidő-autók, crossoverek piacát. Amihez meg is van mindene, azon túl, hogy manapság szabadidő-autóval képtelenség nagyot hibázni. Így talán össze is jöhet a Toyota terve, hogy a kategória első három helyének valamelyikére kapaszkodjon fel az újdonságuk.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|