Az 1989-es Frankfurti Autószalonon debütált Mazda 323 család legkülönlegesebb tagja volt az ötajtós, de mégis kupészerű, sportos verzió. Főleg bukólámpája miatt tűnik ki az öreg autók tömegéből, de műszaki alapjait tekintve is érdekes darab mind a mai napig.

Kora színvonalán egészségesen erős motorokat kapott, az 1,6 literes szívó négyhengeresekből volt injektoros 16 szelepes (88 lóerő, ezzel végig árulták), injektoros 8 szelepes (87 lóerő, ’91-ig) és 16 szelepes karburátoros kivitel is (84 lóerő, ’91-ig).

Még nagyobb teljesítményt adtak az 1,8 literes motorok, az alap 103 lóerőt  tudott, a GT kivitel verziója pedig 128 lóerős volt. Az erősebbik 1.8-as motorral 8.2 másodperc alatt gyorsul 100-ra és a végsebessége is meghaladja a 200 km/órát.

De vajon mire képes egy ilyen öreg japán motor, amit 17 évig nem indítottak be? Mennyi munka életre kelteni? Lehetséges egyáltalán? Az öreg, elhagyott autókat feltámasztó YouTube csatorna videójából kiderül a válasz:

Miért pont BG?

Az alvázszám negyedik, ötödik betűje a BG az 1989 és 1994 között gyártott 323-as Mazdáknál, még a ’94 és ’98 között gyártottaknál már BA. Ez alapján a kód alapján szokás megkülönböztetni a 323-as Mazdák generációját, ezzel is megkönnyítették a dolgunkat a japán mérnökök, hogy ne kelljen olyan hosszasan magyarázni, hogy konkrétan melyik Mazdáról is van szó.