Fontos nap lesz 2022. július hatodika. Ettől a naptól ugyanis az újonnan bevezetendő személyautó-típusokat olyan technológiai megoldásokkal kell ellátni, amelyek biztonságosabbá teszik a közúti közlekedést. Az új autók forgalomba helyezésének feltételrendszere két ütemben bővíti az új személyautók felszereltségében kötelező elemeket. Ilyen kötelező elem lesz az intelligens sebességkorlátozás-asszisztens is.

Ez az asszisztens műszerfali kijelzéssel, gázpedálpulzálással, a korlátozás fölötti sebesség esetén nehezebben lenyomható gázpedállal, tempomattal autózás esetén pedig gázelvétellel is beavatkozik, ha a vezető túllépi az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárt. Azt, hogy hol milyen sebességgel mehetünk, azt a GPS-adatok és a táblafelismerő rendszerek segítségével állapítja meg. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy leszabályozza az autót, ez a funkció valószínűleg ki-be kapcsolható lesz, akár csak a START/STOP, de kötelező lesz minden új autóba beépíteni 2022 júliusától.

Szinte pontosan egy év múlva startolna a dolog, azonban rengeteg még a kérdőjel a rendszer gördülékeny bevezetésével kapcsolatban. Ahogy az AutoTrader szakértője is rámutat, a technológia még mindig nem működik megfelelően és számos részlet kidolgozatlan.

 

A biztonsági szakértők és a gyártók is elégedetlenségüket fejezték ki az Intelligent Speed Assist (ISA) miatt. A Tesla például azt nyilatkozta, hogy rengeteg kiegészítő, ideiglenesen kihelyezett tábla szabályozza sok helyen világszerte a sebességhatárt, ezeket a táblákat messziről, rossz látási viszonyok mellett nehezen ismeri fel az autó és ilyen esetben a GPS-adatokra sem támaszkodhat.

De arról a tényről sem szabad megfeledkezni, hogy a KSH hazai adatai szerint a halállal végződő balesetek közel felét a sebesség nem megfelelő alkalmazása okozta (és ez nem egyenlő a gyorshajtással, de az is ide sorolható). Szóval ez egy plusz érv lehet az ISA mellett.

Szerinted jó ötlet a intelligens sebességkorlátozás-asszisztens?
Igen
22% (2563)
Nem
78% (9144)