Félidejéhez érkezett a Zöld Busz Mintaprojekt, amelynek keretében több hazai nagyvárosban tesztelhetnek e-buszokat az üzemeltetők és az utasok. A program keretében eddig Debrecenben, Kecskeméten, Zalaegerszegen, Nyíregyházán, Békéscsabán, Szolnokon, Székesfehérvárott, Kaposvárott teszteltek zéró lokális károsanyag-kibocsátású autóbuszokat. Ezek közül hét helyszínen már megtörtént az eredmények feldolgozása, ezek alapján elmondható, hogy nemcsak a gazdaság, de a társadalom is nyerhet az e-buszok használatával. 

A különböző helyszíneken az üzemeltetők egy hónapig tesztelhettek elektromos buszokat. A mintaprogramban tesztelt buszok átlagosan 172 kilométert tettek meg naponta. Mindent összevetve pedig helyszínenként az autóbuszok átlagosan közel 5000 kilogrammnyi káros anyagtól mentesítették a környezetet. Ez városonként 70-75 darab kifejlett, nagy lomboronával rendelkező fa éves szén-dioxid-megkötésének felel meg. Csak összehasonlításul: egy dízelbusz éves szén-dioxid-kibocsátásának semlegesítéséhez 900 darab fa szükséges. (A fák oxigént termelnek és szén-dioxidot dolgoznak fel.) Arról nem is beszélve, hogy egy gázolajjal közlekedő busz kétszer olyan hangos, mint egy e-autóbusz, ráadásul az akkumulátortechnológiás buszok kilométer arányosan 61 forinttal voltak olcsóbban üzemeltethetők, mint a dízeles társaik. 

Megváltozott munkaképességűek a magyar buszgyártásban

Magyarországon jelentős azoknak a száma, akik egészségi állapotuk miatt a társadalomban napi szinten jelentős hátrányt szenvednek. Éppen ezért Kossa György, az Inter Traction Electrics Kft. elnök-vezérigazgatója és Dr. Fekete Károly, a Debrecen-Nagytemplomi Református Egyházközség püspök-lelkipásztora szándéknyilatkozatot írt alá hétfőn Debrecenben. Az együttműködés keretében a megváltozott munkaképességű személyek érdemi munkát végezhetnek a debreceni autóbuszgyártónál, természetesen fizetésért. 

A sajtóesemény során bemutatták, hogy a jövőbeni kollégák miként tudnak bekapcsolódni az autóbuszgyártás folyamatába. A rendezvény alatt a korábban már betanított, megváltozott munkaképességű személyek szigetelőanyagot vágtak méretre az új autóbuszokhoz, amelyek hamarosan Debrecenben állnak forgalomba. Az elképzelések szerint további munkafolyamatokba is becsatlakozhatnak a leendő munkavállalók, így például a linóleum méretre vágása, és a kábelkorbács gyártása is a feladatuk lehet majd. A megváltozott munkaképességű kollégákat egy alapítványon, a Nyitott Ajtó Szociális Központon keresztül alkalmazza az Inter Tractrion Electrics Kft. – előre láthatóan – 2021. szeptember 1-től. A munkát a Nagytemplom közelében egy, az alapítvány tulajdonában lévő épületben végezhetik majd, ahol jelenleg is folynak az átalakítások, hogy olyan munkaállomásokat alakítsanak ki, amelyek kényelmesen és egyszerűen megközelíthetőek, és megteremtik a biztonságos munkavégzés feltételeit.

Ennyi fa kellene egyetlen dízelbusz szennyezésének a kiváltásához 1

A Zöld Busz Projekt e-busz beszerzési támogatására eddig összesen 11 pályázat érkezett. Az autóbuszok jelentős részét, összesen 100-at a Volánbusz állítaná forgalomba, ezek jelentős része, mintegy 60 darab nagyvárosokban közlekedne (Eger, Győr, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok, Zalaegerszeg), ugyanakkor 40 darabot a fővárosban is forgalomba állítana. Debrecen 12, Miskolc 10, Pécs 8, Veszprém pedig 5 villanybuszt vásárolna. Mindent összevetve tehát 135 darab e-busz jelenhet meg a közeljövőben Budapesten, illetve annak vonzáskörzetében, valamint a nagyobb vidéki városokban. 

Július 9-én újabb e-busz tesztje kezdődött meg egy BYD K9UB típusú alacsony padlós modell személyében. Augusztusban pedig egy MAN Lion’s City 12 E  busz érkezik Kaposvárra és nyár végén Veszprémben is forgalomba állhat egy hónapos teszt erejéig egy villanybusz. Az egy hónapos demonstráció nemcsak a városlakók számára jelent remek lehetőséget új technológiák megismerésére, hanem az önkormányzatokat és a közlekedési közszolgáltatókat is felvértezi arra, hogyan álljanak át az elektromos járművek üzemeltetésére és használatára.