Az Országos Rendőr-főkapitányság nemrég, június utolsó napján beszerzési pályázatot hirdetett 40 új, mozgás, azaz menet közbeni mérésre is alkalmas sebességmérő készülékre.
A tender kapcsán megkerestük az ORFK-t, hogy tisztázzuk, jelenleg milyen eszközökkel, mekkora állománnyal, milyen költséggel mérik útjainkon a közlekedők sebességét, köznapiasabban: mivel is traffipaxoznak.
Radartól a lézerig, fixen és mobilan
A rendőrség által használt sebességmérő eszközöket többféleképpen is lehet csoportosítani, vegyük először a használati helyet, hiszen közlekedőként leginkább így találkozunk velük.
Az utak felett 134 „kapun”, összesen 365 kamerával dolgoznak a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat fix telepítésű kamerái, rendőri zsargonban ezek a „fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pontok” (fixKKEP). Ezeken ARH CAM-FIX típusú kamerák találhatók.
Rokonaik az ARH CAM-S1 típusú kamerák, ezekből 160 db van állományban, ugyancsak a VÉDA részét képezik, de változtatható helyű (vhKKEP), azaz mobil eszközökről van szó.
A fentieken túl, „régi motorosként” szolgálatban van még 29 db FámaLézer III. VHT-507/DVRM-G típusú sebességmérő is.
Ennyit fizetsz, ha „megfog” a traffi
Ha a járművünkkel a VÉDA az adott úton megengedett legnagyobb sebesség túllépésén ér minket, számíthatunk a pénzbírságra. Míg régebben százalékos skálán ítélték meg a sebességtúllépés mértékét és az azért járó bírságösszeget, jelenleg az előírás (410/2007. (XII. 29.) Korm. rend.) konkrét sávokat alkalmaz.
A közúti „járműsebesség-mérő készülékek”, traffipaxok működési elvük alapján lehetnek radarosak, lézeresek, képelemzésen alapulók, vagy más mérési technológiát alkalmazók. A radarosok vagy keskeny sávot ellenőrzők, vagy a járműkövetéshez szükséges nagy látószögű ellenőrző eszközök; a lézeresek pontlézert használók vagy pásztázó technológián alapulók, a képelemzésen alapulók ellenőrizhetnek egy legfeljebb 4 forgalmi sávos keresztmetszeten áthaladó járműforgalmat, vagy akár egy nagyobb területet is figyelhetnek.
A használati módot tekintve lehetnek akár járműbe beszerelt, tartószerkezetre fixen rögzített, vagy hordozható, illetve mobil eszközök.
A változtatható helyű VÉDA-mérők és a FámaLézerek pontlézeres technológiát használnak, de előbbiek csak álló helyzetben használhatók, míg utóbbiak menet közbeni, azaz akár autóból való ellenőrzésre is hitelesítettek.
Fontos, hogy bármilyen típusú sebességmérőről legyen szó, ha az képes a saját földfelszíni helyzetének, valamint a hordozó jármű sebességének pontos és megbízható meghatározására, akkor műszaki szempontból nincs érdemi különbség a kizárólag álló helyzetben használható hordozható és a mozgó járműből is használható mobil sebességmérő eszközök között.
A kapukon látható fixKKEP-k kizárólag az alattuk lévő egyetlen forgalmi sávon zajló forgalom ellenőrzését végzik, egy-egy ellenőrzési helyen, „kapun” minden sávot egy mérőeszköz figyel.
Tavaly 21 milliárdot kaszáltak a gyorshajtókon
2020-ban a rendőrség az objektív felelősség körében összesen 21,4 milliárd forint közigazgatási bírságot szabott ki sebességtúllépés miatt, ez a teljes közlekedési bírságösszeg 92%-t tette ki. Az arány és az összeg a megelőző években is hasonló volt, 2019-ben 23,6, 2018-ban 21,2 milliárdos pénzbírság jutott a gyorshajtókra.
Az ORFK-tól már kikértük a 2021-es év első felére vonatkozó adatokat, hamarosan az idei első hat hónapról is beszámolunk.
Havi 80 millió a fenntartás
A 2015–16 folyamán 15 milliárd forintból kiépített VÉDA-rendszer készülékein három év volt a garancia, a változtatható helyű készülékeknél 2018. augusztus 3-án, míg a fix telepítésű eszközöknél 2018. december 10-én járt le. A mérőeszközök persze ettől még tovább üzemelnek, az ORFK közlése szerint az élettartamukra vonatkozó gyártói ajánlás 10-12 év.
A KKEP-eszközök üzemeltetése és javítása a garancia lejártát követően is átalánydíjas elszámoláson alapuló szolgáltatás keretében történik, a 365 db fix és a 160 db változtatható helyű eszközre vonatkozóan a szerződéskötéstől számított 60 hónap időtartamra 4,75 milliárd Ft költséggel – egyszerűbben: öt éven keresztül havi 79 millió forintról van szó. (Összehasonlításképp: tavaly naponta átlagosa 58,5 millió forintnyi pénzbírságot szabtak ki gyorshajtás miatt.)
„Ez az összeg magában foglal olyan, a hardverszintű karbantartáson túli szervizdíjakat, mint a folyamatos ügyfélszolgálat, a távfelügyelet, a tervszerű megelőző, illetve időszakos karbantartás, üzemeltetés-támogatási szolgáltatás (hardverelemek raktárkészleten), hitelesítési feladatok és szoftverfrissítés. Továbbá a szolgáltató egy teljes munkaidős fejlesztői kapacitásnak megfelelő szolgáltatást biztosít egyedi fejlesztési igények kezelésére” – magyarázta a rendőrség a Vezessnek.
A Fámalézerek esetén nincs élettartamra vonatkozó gyártói ajánlás, de az első ilyen típusú sebességmérőket 2005-2006-tól használja a rendőrség, azaz némelyik már több mint másfél évtizede szolgál. „Addig használjuk őket, amíg azt a vonatkozó jogszabályok lehetővé teszik, valamint megfelelnek a mérésügyi elvárásoknak” – közölte az ORFK.
Tovább bővül a traffipaxállomány
Némelyik persze már megadta magát, ezért a cikk kezdetén említett 40 darabos beszerzési tender amortizációs cserét és bővítést is jelent a nem a VÉDA-hoz tartozó eszközparkban – pontos arányról nem adott tájékoztatást az ORFK.
Mostani, nem VÉDA-s beszerzés után rövid távon a további mennyiségi bővítést fix telepítési helyű eszközöket illetően tervez a rendőrség.