Az ellopott autók felét kulcs nélküli ajtónyitással indítással felszerelt modellek teszik ki, annak ellenére, hogy az utakon közlekedő autók csupán 1 százalékában van ilyen – számolt be a brit adatokról a Daily Mail. Persze ez érthető, hiszen az újabb és drágább, tehát a tolvajok körében is kedveltebb modellekben található a kényelmi extra, amelynél nincs szükség a kulcs elővételére, ugyanis érzékeli az autó, ha a közelében vagyunk.
Ezt használják ki a tolvajok is, akik sokszor az otthonok elől viszik el a járművet, mivel a kocsikulcsot általában a bejárati ajtó közelében tartják az emberek. Erős antennával megkeresik a kulcs jelét, amely 1-5 méterre sugároz, így a házon kívül is érzékelhető, majd ezt a jelet továbbítják az autó felé. Ilyenkor a kocsi ajtaja nyílik és az autó indítható. Miután beindították, a legtöbb esetben a következő leállításig használható, így könnyedén elhajthatnak vele.
A lap beszámolója szerint Nagy-Britanniában a gépkocsilopások meredeken emelkednek, 2016 óta 140 százalékkal nőttek. Ezzel párhuzamosan a biztosítási kárigények 2016 és 2019 között évente 20 százalékkal emelkedtek. Londonban 2016 óta 265 százalékkal nőttek. Az autólopások száma a járvány idején csökkent, de a korlátozások enyhülésével, tavasszal emelkedett, és idén május és június között 3,1 százalékos növekedést tapasztaltak.
Hazánkban viszonylag kevés autót lopnak el, de érdemes figyelni. Néhány ötlet segíthet, amellyel csökkenthető a kulcsnélküli indítással ellátott autók ellopásának esélye. Léteznek a Faraday-kalitka elvén működő tárcák, táskák, amelyek az anyagukba szőtt fémszálakkal képesek leárnyékolni a kulcs jelét, de blokkolják az RFID-, az NFC-, a Bluetooth-jeleket, a navigációs hálózatokat, a mobiltelefonok 3G- és 4G-hálózatát és a wifit is.
Viszonylag olcsón beszerezhetők, de mindenképpen érdemes kipróbálni, hogy amikor benne van a kulcs, nyílik-e a kocsiajtó. Aki nem akar ilyet, az próbálkozhat másként is, állítólag az alumínium italosdoboz is megállítja a jelet.
Gondolhatnánk, hogy az is elég, ha az ajtótól távolabb tesszük le a kulcsot a lakásban, ám egy brit szakértő szerint ha nagy értékű autóról van szó, akkor fennáll a veszélye, hogy betörnek a házba a kulcs miatt. További lehetőség az autó megvédésére a mechanikai blokkolás, azaz az autót zárt garázsba tenni, felhajtóoszlopot használni, kormányzárat alkalmazni, vagy egy másik autóval úgy parkolni, hogy előbbi csak mindkettő mozgatásával hagyhassa el helyét.
Sajnos vélhetően egyre többeket érinthet ez a probléma, miután a német autóklub (ADAC) legutóbbi vizsgálata során 413 autótípusból 385-öt tudtak a fenti módszerrel elindítani.