Miután a Vezessen nemrégiben áttekintettük, 2021 első felében hogyan is alakult az újautó-piac, majd egy újabb cikkben azt, hogy azon belül az elektromos járművek eladásai, logikus, hogy az is megnézzük, az év első hat hónapjában mit láthattunk a használt autók – talán nem árulunk el nagy titkok – sokszorta nagyobb piacán hazánkban.
Hétszer annyi használt-, mint újautó-eladás
Míg új autókból 2021-ben június végéig összesen 64 796 darabot helyeztek forgalomba Magyarországon, a teljes évre pedig – az év eleji 140 ezerről lefelé módosított – 126 ezer darabot prognosztizálnak, addig a használtautó-piacon az első hat hónapban 394 996 jármű cserélt gazdát, és ha ehhez hozzávesszük az önmagában is az újakéval vetekedő számú külföldről behozott 63 836 használt gépkocsit, láthatjuk, hogy óriási a különbség, az utóbbi piac hétszer akkora.
A belföldi szereplők között gazdát cserélt autók száma azt jelenti, hogy gyakorlatilag a teljes, bő 3,9 milliós hazai állomány 10%-ka „forgott” – nem meglepő, hogy az emberek a használtat választják, hiszen az új autókért egyre többet kérnek, 2019-ről 2020 végére az új autók átlagára 7,63 millióról 8,95 millióra emelkedett, a trend pedig idén sem fordul meg.
A belső piaci használtautó-forgalom az év első felében 5,7%-kal haladta meg 2020 ugyanezen időszakát, de ennél jóval érdekesebb, hogy még 2019 első félévénél is 1,4%-kal erősebb volt, és mivel ezen a piacon hagyományosan erősebb a második hat hónap, lehetséges, hogy akár a két évvel ezelőtti, 808 ezres csúcsot is meghaladja majd az idei esztendő. Más kérdés, hogy a nagy kereslet miatt a használt autók is egyre drágábbat, ami vissza is foghatja a lendületet.
Az év első felének jelentős részében a pandémia miatt még nagyon is élő korlátozások, gyenge forint, valamint – inkább kis részben – az év elején a behozott öregebb – 6 évnél idősebb vagy 160 ezer km-nél többet futott – használt autókra vonatkozó környezetvédelmi vizsgáztatási szigorítások miatt a használtautó-import még az előző évihez képest is csökkent, 3,5%-kal kevesebb használt autót helyeztek első ízben forgalomba Magyarországon.
Kevés az öreg SUV, használtan mást keresünk
A hazai autópart átlagéletkora a KSH adatai szerint 14,7 év volt – a csak itthon gazdát cserélő járművek nem változtathattak a statisztikán, míg a valóban az utakon maradó 47 ezer új autó nem ellensúlyozhatta a külföldről behozott gépkocsik szűk 64 ezres számát, főleg úgy nem, hogy ezek majdnem kétharmada (63%) 10 évnél idősebb – több mint 40%-uk pedig 15 évnél is öregebb – volt.
Ami a kategóriákat illeti, látványos, hogy míg az új autóknál tarolnak a különböző méretű SUV-k, a használtautó-piacon ezek jelentősége még kicsi, elsősorban a kompaktok, a kisautók és a középkategóriás modellek mennek, sorrendben 30, 22,7 és 14,8%-os aránnyal a belső piacon, 28,8, 18,4 és 14,3%-os részesedéssel a külföldről behozottak között.
A piac általános áttekintése után jöhet cikkünk veleje, azaz hogy mely márkák és modellek szerepeltek jól és melyek iránt volt mérséklet az érdeklődés az idei év első felében!
Az Astra a használtpiac királya
Rögtön lelőttük, de nehéz is lenne titkolni: míg az újautó-piacon az Opel Astra már a top10-be sem fért be 2021 első hat hónapjában (ugyanez igaz a márkák versenyében is), használtként egyszerűen imádják a vásárlók, akár itthoni eladótól veszik, akár nepper hozza külföldről.
Itthon – nem meglepő módon – az ugyanolyan erős hagyománnyal és óriási flottával rendelkező Suzuki Swiftek forgalma volt a második legnagyobb, a képzeletbeli dobogóra még a Ford kompaktja, a Focus fért fel távoli harmadikként.
Helyezés | Modell | Gazdát cserélt példány |
1. | Opel Astra | 23 638 |
2. | Suzuki Swift | 19 670 |
3. | Ford Focus | 11 295 |
4. | Volkswagen Golf | 10 620 |
5. | Volkswagen Passat | 10 375 |
6. | BMW 3-as | 10 009 |
7. | Opel Corsa | 8868 |
8. | Škoda Octavia | 8332 |
9. | Volkswagen Polo | 6664 |
10. | Renault Megane | 6138 |
11. | BMW 5-ös | 6036 |
12. | Škoda Fabia | 5778 |
13. | Ford Mondeo | 5509 |
14. | Audi A4 | 5455 |
15. | Fiat Punto | 5104 |
10 ezer feletti számban cseréltek még gazdát a Volkswagen Golfok és Passatok – utóbbiak jelentős része valószínűleg még behozott autóként szerepelt a korábbi statisztikákban –, valamint a 3-as BMW-k – ezekre is igaz a Passatoknál tett megjegyzés. A top 15-be 5000 darab feletti forgalommal lehetett beférni, a Fiat Punto még pont megugrotta ezt, az Audi A6, a Renault Clio már épp kimaradt.
Ahogy feljebb említettük, a külföldről behozott autók között is az Opel Astra volt az első, a Swift azonban a top20-ba sem fért be, ami lássuk be kevéssé meglepő, egy sokáig itthon gyártott autónál. A Focus népszerűségét mutatja, hogy importként az a második, a VW Golf és Passat erős számain pedig szintén nem csodálkozunk.
Helyezés | Modell | Behozott példány |
1. | Opel Astra | 2019 |
2. | Ford Focus | 2049 |
3. | Volkswagen Golf | 1827 |
4. | Volkswagen Passat | 1678 |
5. | Hyundai i30 | 1398 |
6. | Kia Ceed | 1314 |
7. | Opel Corsa | 1298 |
8. | Opel Meriva | 1238 |
9. | Audi A4 | 1197 |
10. | Honda Jazz | 1110 |
11. | Ford Fiesta | 988 |
12. | BMW 3-as | 985 |
13. | Toyota Yaris | 981 |
14. | Toyota Auris | 821 |
15. | Honda Civic | 815 |
Ugyan a közvélekedés szerint a VW-k mellett a német prémiumtrió – Audi, BMW, Mercedes – sokszor lepukkant példányai özönlenek hozzánk, a statisztika nem ezt mutatja, csak az Audi A4 fért be az első tízbe, rajta kívül pedig a 3-as BMW és az ingolstadtiak A3-asa ért el top 20-ba való behozatali számot – a többséget a fentebb már említett kompaktok és kisautók tették ki.
Benéznénk ezekbe a garázsokba!
Itthon a legöregebb gazdát cserélt autó két ismeretlen típusú, egyaránt 1933-as Ford volt, de szintén a második világháború előtt készült az ugyancsak nem ismert típusú, 1939-es Citroën is. Az 1950-es évekből egy-egy Bentley, Cadillac, BMW, Mercedes, Rolls-Royce és Škoda is vevőre talált.
Külföldről egyenesen az autógyártás hőskorából származó, 1913-as amerikai Studebaker is érkezett, komoly gyűjtő hozathatta, de az 1925-ös Citroën és az 1936-os Mercedes-Benz is hatalmas értéket képviselhet és vélhetően valamilyen veteránkollekcióba került.
Német prémium helyett koreai praktikum
A hazai használtautó-piacon a modellek top 20-ában a Volkswagen három, a Ford, az Opel, az Audi, a BMW és a Škoda két-két típussal volt jelen, ami természetesen a márkasorrendben is megmutatkozik.
Az Opel 12%-os piaci részesedéssel, egyedül 40 ezer feletti darabszámmal lett az első, ami azért nem meglepő, tekintve, hogy ebből a márkából fut a legtöbb a hazai utakon. Mögötte a Volkswagen, majd a Swifttel a Suzuki következett az első hat hónapban – a top 10 végébe a Toyota fért be hajszál híján 17 ezer gazdát cserélő autóval.
Helyezés | Modell | Gazdát cserélt példány |
1. | Opel | 47 070 |
2. | Volkswagen | 39 623 |
3. | Suzuki | 35 587 |
4. | Ford | 31 488 |
5. | BMW | 24 409 |
6. | Renault | 22 042 |
7. | Mercedes | 19 173 |
8. | Škoda | 18 806 |
9. | Audi | 17 525 |
10. | Toyota | 16 890 |
11. | Peugeot | 14 984 |
12. | Fiat | 12 598 |
13. | Citroën | 10 403 |
14. | Mazda | 9092 |
15. | Nissan | 7923 |
A behozott gépkocsiknál kicsit más sorrendet látunk, „szoros versenyben”, de a Volkswagen lenyomta az Opelt, annak ellenére is, hogy a 2020 első félévéhez viszonyítva az importált VW-k darabszáma majdnem 16%-kal esett. Szintén csökkent a német prémiumtrió autói iránti kereslet, Audikból és Mercedesekből 19,5, BMW-kből 15,5%-kal kevesebb érkezett hazánkba, mint a tavalyi év első félévében.
Helyezés | Modell | Behozott példány |
1. | Volkswagen | 6589 |
2. | Opel | 6335 |
3. | Ford | 5859 |
4. | Toyota | 4359 |
5. | Hyundai | 3346 |
6. | Audi | 3314 |
7. | BMW | 3194 |
8. | Mercedes | 2987 |
9. | Kia | 2726 |
10. | Honda | 2665 |
11. | Mazda | 1995 |
12. | Renault | 1992 |
13. | Škoda | 1685 |
14. | Peugeot | 1673 |
15. | Fiat | 1671 |
Aláhúzza a gyenge forint, a szűkösebb anyagi lehetőségek tényét, hogy igen nagyot javított megbízható, jó minőséget nyújtó „átlagautóiról” ismert két koreai testvérmárka, a Hyundai és a Kia, előbbiből 20, utóbbiból 25%-kal több került Magyarországra, mint 2020 első hat hónapjában. Tőlünk nyugatabbra már lecserélik a korábbi darabokat, amelyek között sajnos számos darab szerepel vezérlés problémával, mait kint már nem éri meg javíttatni, míg az itthoni szerelői díjakkal jó hasznot hoznak a kereskedőknek, majd szolgálhatják új gazdáikat.
Kíváncsi vagy, tavaly év végén mi volt a helyzet? Nézd meg az akkori toplistánkat!