Szakértőinkhez érkezett olvasói kérdéseink között akad egy téma, ami mindenkinek fontos lehet aki bérautót vesz igénybe amíg saját, balesetben használhatatlanná vált autóját javítják, illetve foglalkozunk több, használt autós kérdéssel is.
Autóbérlésért igenis jár a pénz
Olvasónk kérdez
Tisztel DAS!
Az autómba beletolattak ezért szervízbe került, nekem aznap autót kellett bérelnem, munkába járáshoz, illetve esetleges találkozókra eljutni, plusz van egy 4 hónapos gyermekem, akinek van egy lyuk a szívén, ezért ha bármi probléma felmerül, azonnal orvoshoz is kell indulnunk.
Nem engedhetem meg magamnak azt tudatot, hogy ha bármi baja van, nem tudok azonnal indulni. Mivel a biztosító nem válaszolt egy hétig szerviznek, most pedig pótszemle lesz, ezért 3,5 hétre nyúlik a bérlés időtartama, amit jeleztem biztosítónak.
A pénzintézetnek erre az volta válassza, hogy csak a tényleges javítás időtartamára fizetik a bérautót. Ebben az időszakban elég nehéz autót bérelni, főleg amibe egy család befér (20 000Ft/nap). Nem gondolom, hogy ne lenne jogos az autóbérlésem a fenti okok miatt szervizbe kerülés napjától és nem csak a tényleges javítási időszakra. Kérem, erősítse meg az érvelésem, mivel ebben az esetben jogi útra terelném az ügyet.
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
Valóban, az egyik dezinformáció a biztosítók részéről, hogy a tényleges javítás időtartamára jár a bérautó költsége. Ez legfeljebb akkor igaz, ha egyébként a kocsi saját lábán üzemképes maradt, és tényleg csak a javítás idejére kell nélkülözni.
A leírt személyes körülmények miatt jó eséllyel érvényesíthető a teljes időtartamra a bérautó költsége, legföljebb annak összegét kell pontosítani, megvizsgálni (pl. a bevett „guruló költség” miatt, ami kb. 20%).
Így is – úgy is jelentős összegről van szó, ezért azt javasoljuk, ne hagyja annyiban az ügyet!
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Aktuális szakértői összeállításunkban a jogi kérdésre választ kereső és használt autóra vadászó olvasóink kerülnek porondra! Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
Kereskedő adta tovább az autót, de az eredeti tulajtól követel pénzt az új
Olvasónk kérdez
Üdvözletem!
Elég kényes szituációba kerültem. Közel két hónapja vásároltam kereskedőtől egy autót és beszámították az enyémet. Nem egészen rá két hónapra felhív egy úriember, hogy ő vette meg a kereskedőtől az autót (Audi A4) és az autópályán 50 kilométer használat után elszállt a vezérműlánc. Gavallér lesz, felesbe állja a költséget, bár nekem kéne, de számla és minden nélkül kedvezménnyel megúszhatom vagy jogi útra tereli az ügyet.
Én ezzel az illetővel nem üzleteltem, nem neki adtam el a járművet. Ez egy kereskedő, aki ismeri azt a kereskedőt, akinek én az Audit eladtam. Az első kereskedő, mivel ki akart maradni a dologból, kiadta a személyes adataim tudtam és beleegyezésem nélkül. Kérdezem, ez mennyire jogszerű?
Illetve az, hogy harmadik személyként én rajtam próbálja érvényesíteni a dolgot. Honnan tudjam, hogy rendeltetésszerűen használta-e az autót ? Illetve, ha jól tudom, a vezérműlánc, szíj kopóalkatrésznek számít, amire nincs szavatosság. Nekem is csak főbb alkatrészre vállalnak. Jogszerű a követelés?
Szakértőnk válaszol
Kedves András!
Nem jogszerű. Egyrészt a vezérműszíj kopóalkatrész, amit célszerű vásárlás után cseréltetni, másrészt Ön jogviszonyban azzal a vásárlóval van, aki az Ön autóját megvásárolta az adás-vételi szerződés szerint, ezért azt javaslom, hogy este emiatt nyugodtan aludjon.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Ötmillióért fiatal hibridet?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Varga Tibor!
Szeretném jelenlegi benzines autómat (ASX) hybrid autóra “cserélni”. Nagyjából 5 millió Ft a maximum, amit rá tudok szánni. Ebben az árkategóriában a Hyundai IONIQ és a Toyota Auris ami elérhető és tetszik. Önnek, ha van releváns tapasztalata ezekkel az autókkal kapcsolatban, melyiket ajánlaná?
Köszönettel, Zoltán
Szakértőnk válaszol
Kedves Zoltán!
Mindkét hybrid megbízható, de nálam formára kilométerekkel a Hyundai vezet az űrhajó Prius előtt. Vezetési élményben szintén az Ioniq vezet, főként a duplakuplungos váltó miatt. Bár a Toyotának nagy tapasztalata van a hybrid autók építésében, nekem úgy tűnik, a Hyundai élhetőbb, emészthetőbb autót gyártott.
Mindkét típust vizsgáltuk már, de mivel fiatal, és alapvetően megbízható autókról beszélünk, sok negatív tapasztalatunk nem volt egyik autó esetében sem a technikát illetően. Kockázat inkább a korábbi sérülések miatt jelentkezhet. A hybrid rendszer miatt rendkívül összetett elektronika hirtelen ütés, sérülés hatására károsodhat, aminek hatása akár évek múlva jelentkezhet, ezért kiemelten fontos a karosszéria vizsgálata és a korábbi sérülések kiderítése, főleg, ha az autó bal eleje deformálódott. Itt található az inverter és más fontos elektronikai egységek.
Egy jó fényező profi technikával csípőből fúj gyári közeli festékréteget, ezért kiemelten fontos a nyúlványok, oszlopok, küszöbök és tornyok, valamint az illesztések vizsgálata. Nekünk külön mintafotóink vannak például a gyári karosszéria tömítésekről, amiket összehasonlíthatunk az autón használt tömítési mintákkal.
Bármelyik típust választja, javaslom, kérje szakember segítségét a vizsgálathoz, hogy a későbbi kellemetlenségeket elkerülje.
Összehasonlító tesztet itt találhat:
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu