Röviden – Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Mi ez? Frissített kivitel a 2015 óta velünk élő Alfa Romeo Giulia sportváltozatából, amely visszahozott egy régi nevet, klasszikus felépítést és a Ferrari segített bele motort építeni. 510 lóerős és csak hátul hajt, most pedig frissült.
Mit tud? A ma kapható négyajtósok közül talán a legjobb vezethetőséget, tökéletes hangélménnyel, gyönyörű formákkal.
Mibe kerül? 26,8 millió forint a kezdőár, felkonfigurálva, piros övekkel meg karbontetővel, Akrapovic kipufogóval 32,5 millió a tesztautó ára.
Kinek jó? Legalább egy körre mindenkinek, aki szeret vezetni. De aki a vezethetősége miatt M3 vagy C63 AMG-n gondolkodik, leginkább.

Tévedés lenne azt állítani, hogy csak egy igazi létezik az életben. Abban viszont egészen biztos vagyok, hogy az Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio valamit nagyon tud, ami más autónak nehezére esik, vagy egyáltalán nem képes. Vannak erősebb autók, vannak sportosabban kinézők és minőségibbnek tűnők is, de bizalmat kiépíteni, kapcsolatot a sofőrrel, vágyat arra, hogy vezetni akarja és egyre többet és többet akarjon a kormánya mögött ülni, ennyire gyorsan és mélyen ma egyik másik autó sem képes.

Romantikázni lehet bármivel, mindenkinek a szíve választottja tudja megadni, amire vágyik, vagy majd kialakul, valamennyire. Ha őszinteségre, tisztaságra, csábításra és egy jó adag romlottságra vágyunk, amit jó eséllyel majd senki nem lát, de te tudod, hogy te vagy a világ legszerencsésebb embere, azt a Giuliától meg fogod kapni. Ettől nem kell félni. Ha nem akarod, nem harapja le a fejed, nem töri darabokra a gerinced, nem tépi ki a szíved, de ha táncba viszed, akkor is hagy irányítani, és olyat fogsz érezni, amit előtte még soha.

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 1

Külső

Annyira nincs mit ragozni azon, hogy az Alfa Romeo Giulia hogyan is néz ki. Az egyik legszebb formájú szedán ma. Simulékony, egyszerű, tele van érzelemmel, ahogy domborodnak a sárvédői, hullámzik a dereka, ahogy viseli a klasszikus ötküllős felniket. Semmi nem változott kívülről, ne is keressük, a frissítéssel egy új vonás sem került rá, mert ami tökéletes, azon egy pillanatig nem érdemes változtatni.

Szélesebb a küszöb a Quadrifoglión, mélyebbre nyúlik az első lökhárító – de csak az aktív szénszálas szpojler miatt – és öblösebbnek tűnik a hátsó lökhárító, mert vágtak helyet benne egy szemtelenül látványos diffúzornak. A két szélén mered négy kipufogóvég a világba, amik karbonszálas burkolatokat kaptak, hogy jól látszódjon rajtuk az Akrapovic felirat. Piros ruci, kihúzott szemek, szexi idomok… Pont az, amelyikkel addig szemezel, amíg esélyt nem kapsz nála.

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 85

Lóhere jelzi a kezdetek óta a sportos Alfákat

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 86

Decens a hátsó diffúzor, 300 felett már nagy jelentősége van

Belső

Elég sok tekintetben hagyományőrző az olasz belsőépítészet. Hogy az Alfa Romeo Giuliában miért vannak olyan vonalak, miért nem hord nagy kijelzőt a kormány mögött és miért nincsenek benne jobb anyagok, azokra mind választ kapunk a történelemből, vagy megértjük az autó használata közben. Ahogy két csőműszer mered a sofőr felé, azt egy fejfájdító fényerejű hervasztó monitor soha nem fogja tudni utánozni. Nem kell, mutassa a fordulatszámot, meg a sebességet, minden másra elég egy telefonnál kisebb monitor a kettő között.

Fogásra fantasztikus a kormány. Vékony, tökéletesen formázott, rajta van az indítókapcsoló, amit erősen szokni kell, de a volán így van rendben. Fémes csengésűek az alumínium váltókapcsolók, amik fixen állnak a helyükön, talán jobb lenne, ha a kormánnyal együtt forogna, de ezzel a helyzettel meg lehet békélni még. Ha jó egy ülés és jó helyen ülünk az autóban, akkor eszünkbe sem jut, hogy valami sportosabb kéne. Ezek a Quadrifoglio alap sportülései, amikben egy pillanatig sem érzünk hiányt, pedig itt van minden, kanyartempó, lassulás és gyorsulás is, ha az ember igazán meghajtja az autót.

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 87

Klasszikus vonások, tökéletes méretű és fogású kormány, kevés és ízlésesen elrendezett kijelző

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 88

Dobpergés következik, mert a Giulia szinte egyetlen látható újításáról lesz szó: a multimédiáról. 8 colos érintőkijelző érkezett új menüvel és kezelőfelülettel, az iDrive-szerű tekerő maradt, így kedvünkre választhatunk az irányítás terén. Olyan új menüket találunk rajta, mint a Performance kijelzők, amiken az autó hajtásának állapotát, hőfokokat figyelhetünk, teljesítményadatokat meg hasonlók. A rendszer sokkal jobb, mint volt, de még így sem éri el egy BMW évtizedek óta általánosan jó szintjét. Használható, és ezzel már meg is elégedhetünk, nem ez itt a lényeg. Aki viszont nem a Quadrifoglio változatra szavaz, neki számíthat, mit is tud a fedélzeti rendszer. 

Van hely hátul is a Giuliában, nem is kevés, 180 centis saját magam mögött tökéletesen elfér lábam, fejem, testem. 480 literes csomagterébe pakolhatunk dögivel, persze van ennél nagyobb a kategóriában, de ennyi azért már elég egy közepes lépcsőshátúba. Érdemes minden kis apróságunknak helyet találni a bendőben, mert repülhetnek jobbra-balra a dolgaink, szerencsére elég nagy a könyöklő alatti tároló és a váltó körüli kis rekeszek. Dizájnban szép, anyagaiban nem a legjobb, összességében egy élhető hely, de elsősorban nem emiatt szerethető a modell.

Technika

Igényesen összeválogatott és gondosan felprogramozott elemekből épül fel a Quadrifoglio hajtáslánca. Kezdve a motorral, amit a Ferrarival közösen fejlesztettek az új modellhez. Szoros rokonságban áll egyes maranellói sportautókkal. Az F156-os motorcsaládból – mely a California T-ben debütált, az F40 óta az első turbós Ferrariként – alakították ki csak az Alfa Romeo számára. Az alumíniumblokkot hathengeresre alakították, a sík főtengely helyett pedig 120 fokos eltolású főtengelyt alkalmaztak. Ilyet csak az Alfa számára gyárt a Ferrari csak ehhez a motorhoz, sem Ferrariban, sem Maseratiban nem találjuk meg.

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 89

2,9 literes Ferrari eredetű V6-os motor 510 lóerővel és 600 Nm nyomatékkal

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 90

Hatdugattyúsak az első fékek, lehetne karbon-kerámia tárcsa is a kerekek mögött

Nyolcfokozatú német váltóval támogatták meg a hajtásláncot, a ZF 8HP családjába tartozó alkatrészek mellé egyedi programozást írattak az olaszok. Karbonszálas kardántengelyen jut el az erő az aktív hátsó differenciálműhöz, aminek a zárása elektronikusan vezérelt és kuplungtárcsákkal dolgozik a féltengelyeken, a működésébe pedig még a fékekkel is beleszól a technika, a nyomatékvektorozással élesebben fordul a Giulia.

Alumínium a karosszéria nagy része, ennél is különlegesebb a tető, a géptető és a szpojlerek, valamint a diffúzor is, amelyeket szénszálas műanyagból készítenek. Ennek eredményeként az Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kategóriájának egyik legkönnyebb darabja, alig nyom többet 1,6 tonnánál, míg az azonos teljesítményszintű BMW M4 Competition majdnem 400 kilóval nehezebb nála. Az Alfa Giorgio platformja nem véletlenül tűnik egy igazi csodának ma. Merev és könnyű – ideális párosítás. Kicsit aggódunk is a hírek miatt, hogy a Stellantis inkább megválna tőle, mert csak a Giulia és a Stelvio épült erre.

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 91

Aktív az első légterelő, karbonból készül

Hatdugattyús első és kétdugattyús hátsó féknyergek lassítják az autót, de hátul külön nyeregre került a kézifék, hogy ezzel is védjék az üzemi fékpofákat a forró tárcsára való égéstől. Felfüggesztése igényes, elöl dupla lengőkaros futóművet alkalmaztak, hátul multilink, az alkatrészek pedig alumíniumból készültek hozzá. Aktív szelepes az Akrapovic kipufogórendszer, a WLTP-normák miatt most ezzel szól úgy a Quadrifoglio, mint korábban az alap rendszerrel és az az előadás, kérem, az egyik legcsodálatosabb, amit az ember füle hallhat. Pláne ha tudja, hogy ezt miatta adja elő és ő hozta ki belőle…

Vezetés

Minden gázfröccsbe belerándul a karosszéria, ez a V6-os biturbó egy igazi dög. Hat henger turbóval ritkábban szól ennyire őszintén torokból, de ez az alumíniumtömb tudja. Alapjárati halk purrogásából is kihallani a sportautót, Race üzemmódba kapcsolva pedig azonnal nyit a kipufogó és megérkezik a szeletelés is a dörmögés mellé. Van egy hátránya, ha megtudjuk, hogy ez így is szólhat, a Race üzemmód kapcsolása lesz az első minden indulás előtt.

Annyira könnyű és légies a mozgása, amire először nem is feltétlenül számítanánk. Az ennyire erős autóknak általában már súlya is van, ami könnyű és erős, az már inkább versenyautó szokott lenni, de ez nem az, csak egy őszinte sportszedán, amilyennek mindegyiknek lennie kéne. Éppen ezért nem érezni súlyosnak a kormányzást sem, nem is kell bele túlzott szervózás, pont ettől lesz ez is légiesen közvetlen és kommunikatív.

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 92

Nyílás itt, nyílás ott, kell neki a szellőzés

Tökéletesen finoman kapcsol a váltó, ha nincs rá komolyabb szükség, hogy dobálja a fokozatokat pillanatok alatt, ám arra is képes, amikor éppen „támadó” módban hajtunk. Ennél gyorsabb váltó egyszerűen nem kell. Kormány mögötti váltófüleivel több dolgot csinálhatunk, mint gondolnánk. Egyszerre meghúzva üresbe teszi a váltót, a pluszt meghúzva pedig egyesbe. Vagyis lámpánál állva kényelmesen tehetjük egy kattanással üresbe, majd vissza sebességbe. Ha nincs is sok értelme, a váltófülekkel játszani tök jó élmény.

A V6-os bármilyen körülmények között felpörög szinte azonnal. Turbólyuk? Nyomatékhiány? Várakozás? Az itt egy pillanatig nincs, ha menni akarunk, menni fogunk azonnal. Úgy tudja püfölni a motor a fordulatszám piros mezejét, mintha nem lenne holnap. Ha ki van kapcsolva a kipörgésgátló – ami csak Race módban adott -, a Giulia feneke azonnal elindul. Mintha kérni se kéne tőle, az első mozdulatra válaszol és táncol.

Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 93

Csak hátul hajt, meseszép ilyen erővel

Tökéletesen kézben tartható, természetesen irányítható, uralható a Giulia, ami különösen nagy szó akkor, amikor az autó éppen kilinccsel előre halad. Az első szóra abbahagyja, ha nem akarjuk, aztán belemegy újra, ha mégis. Érezhető, kezelhető, fantasztikusan könnyű vele az, amit más autóval napokig, hetekig kell tanulni és szokni, ezzel meg megy az első pillanattól kezdve. Írtó gyors és érzelmes, hangos, zajos, rezgésekkel teli. Kommunikál, nem fogja vissza magát, nem is színleli, ami téged csak hergel és még többet akarsz belőle.

Elektronikus a fékrásegítés, így az első csúszós féktávon furcsa lesz, de az ABS ebben sokkal gyorsabb, mint a hagyományos megoldású autókban, így jobban is irányítható marad. Minden túlzás nélkül ebben az autóban úgy működik a motor, a váltó, a futómű, a kormányzás, mint amit az ember elképzel. Nincs küzdelem, semmi ráerőltetett dolog, ha nem akarja, nem kell. Akkor a Giulia Quadrifoglio egy teljesen jámbor hétköznapi szedán már-már kényelmesen feszes futóművel.

Mennyit eszik az Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio? Itt megnézheted a vele készült Vezess Teletank epizódot!

Költségek

Szériában is jól szerelt az Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, sávtartó, vészfékasszisztens, parkolóradarok mindenképp vannak benne, rendelhető viszont adaptív tempomat is, ez például a mostani frissítés eredménye. A 26,8 milliós alapárat nagyobb tételekkel hamar feljebb lehet tornászni, mint például karbon-kerámia fékek 2,9 millióért, vagy az Akrapovic kipufogó még 2 millióért. Előbbi nincs, utóbbi viszont belekerült a tesztautóba is további apróságokkal, aminek a vége 32,5 millió forint. Egy BMW M3 Competition ára 31,5 millió, és innen csak indul.

Az Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio és vetélytársai – Listaár, forint
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (510 LE) 26 790 000
BMW M3 Competition (510 LE) 31 461 000
Audi RS 5 Sportback (450 LE) 29 479 190
Ha megvan a tökéletes, sose engedd el! 95

Tökéletes hátsókerekes arányok, nincs összkerékhajtása hála az égnek

Értékelés

Nézhet ki jól, öltözhet stílusosan, lehet jó az illata és gyönyörűek a szemei, ha a buliban képtelen rendesen táncolni. A Giulia Quadrifoglio szerencsére nem ilyen. Megvan a lány, aki lehunyt szemmel vigyorogva az utca közepén is képes nekiállni táncolni a kedvenc zenéjére és totálisan nem érdekli, ki mit gondol róla és hányan nézik? Ő sem gondolja feltétlenül, de épp emiatt a legcsábítóbb az egész környéken. Pontosan attól feltűnő, hogy nem akar az lenni, mert kit érdekel? De ezt meglátod és tudod, hogy vele akarsz hazamenni. Ha a Giulia csak úgy ott áll az út szélén, döngethet mellette bármilyen Porsche, Ferrari, vagy Lamborghini, ezzel akarom kezdeni a másnapot is. Az összeset.

Mellette – Ellene
 
  • Vezethetőség
  • Hangélmény
  • Vezetési pozíció
  • Menetkomfort és sportos futás egyszerre
 
  • Multimédia jobb, de nem túlzottan
  • Anyaghasználat
  • Kidolgozás

Szavazás

Kaphat mást a Giulia Quadrifoglio, mint 10-est?
átlag
9.37
szavazat
1150
Kaphat mást a Giulia Quadrifoglio, mint 10-est?