Röviden – Kia Picanto 67 DPI | |
---|---|
Mi ez? | A Kia 2004-ben mutatta be az első Picantót, amit 2011-ben a második, 2017-ben pedig a jelenleg is futó harmadik változat követett a sorban, ami 2020-ban még egy ráncfelvarráson is átesett |
Mit tud? | Pici, élhető kis városi gyösz, apró motorral, fura váltóval |
Mibe kerül? | A Picanto alapára a lélektani 4 millió forint alatt van, egészen pontosan 3.849.000 forintért vihető haza a legszerényebben felszerelt változat, a robotváltó felára 300 ezer forint |
Kinek jó? | Akik városi közlekedésre tenyésztett, ügyes kisautóra vágynak, jól járhatnak vele. De a robotváltót próbálják ki, mielőtt kifizetik, mert nem való mindenkinek! |
A Kia kínálatának legkisebb darabja, az apró Picanto már nem fiatal, 2017 óta van velünk és az időközben megejtett ráncfelvarrás után is volt már bő egy éve lábadoznia a modellnek. Akkor a hűtőmaszk és a lámpák változtak az autó külsején, bent pedig kellemesebb tapintású, új anyagok tűntek fel, a műszerfal digitális egységgel egészült ki és okosabb, szebb lett a fedélzeti rendszer kijelzője is. Megújultak a háromhengeres motorok is, de minket most egy másik újdonság jobban érdekel: ez pedig a frissen debütált ötfokozatú robotváltó. Megnézzük, megéri-e a 300 ezer forintos felárat az amúgy 4 millió forint alatti belépőáron kínált Picantóban.
Külső
Igazi városi jószág a Picanto, 3595 milliméter hosszú, 1595 mm széles, 1485 mm magas, tengelytávja pedig 2400 mm. Kurta, keskeny és arányaihoz mérten magas a kasztni, aminek megjelenése, hangulata szépen passzol a márka többi modelljénél megismert irányhoz.
Apró, 14 colos kerekei kint vannak a sarkokban, és a cifra alufelni is sokat dob az autó megjelenésén. Lemezei nincsenek agyonbonyolítva, rafinált töréseket, vasalt éleket nem találni rajta, csupán a kerékjárati íveknél van rajta egy kis domborítás. A modellfrissítésnél megejtett apróbb változások – a hűtőmaszk és a lámpák kaptak új dizájnt – szinte teljesen észrevehetetlenek, ha nincs az autó mellett egy korábbi Picanto is, összehasonlítási alapnak.
Belső
Külső frissítéséhez hasonlóan a belsejében sem történt forradalmi változás, a műszerfal két kerek műszere közé most már nagyobb, 4,2 colos kijelző került, és szintén nagyobb, 7 helyett 8 colos lett a fedélzeti rendszer érintésérzékeny monitora. Nagyjából ez tűnik fel elsőre, pedig még az anyaghasználaton is javítottak. Ennek ellenére puha műanyagot nem találni a kabinban, az összes plasztikfelület fekete és kemény, amibe itt nem lenne fair belekötni, hiszen négymillió alatti indulóárú, könnyű kisautóról van szó. Pláne, hogy hiába tök fekete az ajtóborítás és a műszerfal, középkonzol, az üléskárpit mintája és a fehér varrások, amik a jó fogású kormányon is megtalálhatók, feldobják annyira az utasteret, hogy ne szomorodjon meg benne senki.
Pláne, hogy az ülések még kényelmesek is, elöl van elég hely, 190 centivel is megtalálható a megfelelő helyzet a kormány mögött és az ergonómiára sem lehet panasz, a Picanto minden lényegeset tud. A klímának rendes tekerőgombjai vannak, az érintőképernyős fedélzeti rendszer menüje logikus, és gyorsan működik, van 12 voltos és USB-töltőaljzat, és az úti cuccoknak is akad néhány kisebb-nagyobb rekesz, üreg.
A fejtámlákat megszámolva úgy tűnik, ötszemélyes az autó, de a hátsó üléssorába legfeljebb két kifejlett, lehetőleg rövid lábú ember fér el egymás mellett. Persze gyerekek szállítására, vagy rövidebb távokra felnőttekkel feltöltve azért használható a második sor is, de fejedelmi lábteret és lassan elhaló visszhangot senki ne várjon egy 3,6 méteres kisautótól. Csomagtartója viszont ebben a kategóriában aránylag nagynak számít, 255 literes, aminek kétféle magasságban állítható feneke van, legalul pótkerék helyett csak defektjavító készlet található. A két darabban dönthető hátsó üléstámlák ledöntése után szinte teljesen sík felületre lehet 1010 liternyi csomagot behalmozni.
Technika
Jelenleg kétféle, egyaránt 998 köbcentis, háromhengeres benzinmotorral kapható a Picanto, a különbség a motorra akasztott turbóban van, illetve a motorokból kifacsart teljesítményben, ami a mezei, szívómotornál 67, a turbósnál 100 lóerő. Ez 158 és 180 km/órás csúcssebesség elérésére elég. Míg az erősebb motor csak ötfokozatú kézi váltóval rendelhető, addig a gyengébbhez ötfokozatú robotizált váltó is rendelhető, ami igazából egy rendes, ötfokozatú váltó, csak egy gép váltogatja benne a fokozatokat, és kezeli a tengelykapcsolót a sofőr helyett. Kuplungpedál nincs is benne, csak gáz és fék.
A 67 lóerős változat gyorsulási adata 17,2 másodperc robotizált váltóval, ami érezhetően hosszabb a kézi váltóval elérhető 14,6 másodpercnél. A turbós Picantónak 10,3 másodpercre van szüksége ugyanehhez.
Vezetés
Kisautóként nem annyira meglepő, hogy városban lesz a legszórakoztatóbb a Picantóval közlekedni. Kis mérete miatt lecsaphatunk vele azokra a helyekre is, ahová más autó egyáltalán nem fér be, vagy a sofőr már nem mer vele beállni. Bár van tolatókamerája is, ami segédvonalakkal is mutatja a megjósolt haladási irányt, de enélkül sem nehéz vele parkolni, mert szinte a hátsó ablaknál be is fejeződik az autó. Nincsenek számításba veendő centik, ahol úgy látszik, hogy elfogyott az autó, ott el is fogyott.
Városi kisautótól azt várnánk, hogy kis, de pörgős motorral fürgén vágtathassunk vele. Na, ezt sajnos elfelejthetjük, mert az ötfokozatú, robotizált váltó erre teljesen alkalmatlan. Nem feltétlenül rossz, mert városban araszolva kényelmes, teszi a dolgát, de aki sietősen vezet, az nem lesz vele boldog. Leginkább a váltásokkor jelentkező terhelésváltások zavaróak, ahogy bólint az összes utas, amikor az automata elveszi a gázt, és vált, és a hirtelen nyíló továbbjutási lehetőségeket is nehéz vele kihasználni. A váltókar amúgy pont úgy néz ki benne, mintha egy automatikus váltó fokozatválasztója lenne, csupán egy különbség van: nincs rajta P jelű állás. Így a motor leállítása után N-ben kell hagyni a váltót, és muszáj a kéziféket is behúzni, különben elkóborolhat az autó, ha nem vízszintes helyre parkolták le.
Menet közben a motor jellegzetesen háromhengeres hangja beszivárog az utastérbe, de ha nem autópályán használják, nem lesz különösebben zavaró a motorzaj. Kormányzása könnyed, de mégis pontos, és a futóműve is inkább a jó értelemben vett feszes felé húz, nem rázós, de nem bizonytalankodik sehol. Átlagfogyasztása főként városban hajtva 7,3 liter lett a teszthét leautózása után.
Költségek
A Kia Picanto árlistája valamivel a lélektani 4 millió forintos ár alatt indul, egész pontosan 3.849.000 forintba kerül a 67 lóerős változat, ötfokozatú kézi váltóval, szerény felszereltséggel. Az újonnan bevezetett robotváltó csak ehhez a motorhoz rendelhető, és 300 ezer forintos felárat jelent, az erősebb, 100 lóerős, turbós Picantóért 4.949.000 forintot kérnek.
Van még néhány extra is, a metálfényért 125 ezer forintot kérnek el, és különféle csomagok is rendelhetők az autóhoz, amelyek ára és tartalma a kinézett autó felszereltségi szintjétől függ. Az üvegtető csak a jobban felszerelt és 100 lóerős motoros modellekhez rendelhető 150 ezerért, az alapváltozatot pedig a 200 ezres Vision csomaggal lehet menőbbé tenni, ami 8 colos központi kijelzőt, tolatókamerát, telefonintegrálási lehetőséget, elektromos első-hátsó ablakokat, és szintén elektromosan állítható, fűthető külső tükröket is tartalmaz.
Kia Picanto 67 DPI – Listaár, forint | |
---|---|
Hyundai i10 i.0 MPi (66 LE) | 3 599 000 |
Toyota Aygo 1.0 VVT‑i (72 LE) | 3 770 000 |
Kia Picanto 67 DPI (67 LE) | 3 849 000 |
Értékelés
A Kia Picanto szeretni való, jól vezethető, okos kis városi jószág, de az új robotváltóval nem biztos, hogy mindenki együtt tud majd élni. Ennek ellenére megvan az értelme, a Kia nem véletlenül tette bele kisautójába. Kényelmes néniknek, bácsiknak, vagy csak azoknak, akiknek vezetés közben a figyelemkapacitásuk jelentős részét lefoglalja a technika, a pedálok kezelése, és azoknak, akik hajlamosak egy ártatlan parkolásnál is fojtogató kuplungszagba borítani a környéket, tökéletes választás lesz a robotváltós kisautó. Kényelmes, egyszerű, és takarékos is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|